The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Resende, José Manuel
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Dionísio, Bruno Miguel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.12
Resumo: This article is part of a current research project on the topic of political socialization in secondary schools in Portugal. Our aim is to describe the background to political socialization at school in the light of the school experience today, the school as institution, and the role of educational critiques and reforms. The article goes on to question recent mechanisms designed to put «education for citizenship» on the formal curriculum. It concludes by questioning the place of «education for citizenship» in the ambivalent context of student life today.
id RCAP_0c100b02ebfa7d8313bf872d26c4cfa7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/34243
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school.Escola pública como «arena» política: contexto e ambivalências da socialização política escolarsocialização política escolareducação para a cidadaniaescola secundáriaPortugalpolitical socialization at schooleducation for citizenshipsecondary schoolsPortugal.This article is part of a current research project on the topic of political socialization in secondary schools in Portugal. Our aim is to describe the background to political socialization at school in the light of the school experience today, the school as institution, and the role of educational critiques and reforms. The article goes on to question recent mechanisms designed to put «education for citizenship» on the formal curriculum. It concludes by questioning the place of «education for citizenship» in the ambivalent context of student life today..Este artigo é uma reflexão preliminar em torno de um projecto de investigação em curso, o qual incide na temática da socialização política na escola secundária em Portugal. O texto propõe-se contextualizar a socialização política escolar em função da experiência escolar moderna, do modelo institucional de escola, do papel da crítica e das reformas educativas. Prossegue com o questionamento dos recentes dispositivos criados para a introdução da «educação para a cidadania» no currículo formal. Termina com a problematização do lugar da «educação para a cidadania» no contexto das ambivalências que marcam a experiência estudantil actual.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2005-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.12https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.12Análise Social; Vol. 40 N.º 176 (2005): Educação e Modernidade; 661-6802182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34243https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34243/24014Direitos de Autor (c) 2005 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessResende, José ManuelDionísio, Bruno Miguel2024-02-17T05:50:06Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/34243Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:52:29.608919Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school
.
Escola pública como «arena» política: contexto e ambivalências da socialização política escolar
title The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school
spellingShingle The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school
Resende, José Manuel
socialização política escolar
educação para a cidadania
escola secundária
Portugal
political socialization at school
education for citizenship
secondary schools
Portugal
.
title_short The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school
title_full The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school
title_fullStr The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school
title_full_unstemmed The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school
title_sort The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school
author Resende, José Manuel
author_facet Resende, José Manuel
Dionísio, Bruno Miguel
author_role author
author2 Dionísio, Bruno Miguel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Resende, José Manuel
Dionísio, Bruno Miguel
dc.subject.por.fl_str_mv socialização política escolar
educação para a cidadania
escola secundária
Portugal
political socialization at school
education for citizenship
secondary schools
Portugal
.
topic socialização política escolar
educação para a cidadania
escola secundária
Portugal
political socialization at school
education for citizenship
secondary schools
Portugal
.
description This article is part of a current research project on the topic of political socialization in secondary schools in Portugal. Our aim is to describe the background to political socialization at school in the light of the school experience today, the school as institution, and the role of educational critiques and reforms. The article goes on to question recent mechanisms designed to put «education for citizenship» on the formal curriculum. It concludes by questioning the place of «education for citizenship» in the ambivalent context of student life today.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-09-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.12
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.12
url https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.12
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34243
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34243/24014
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2005 Análise Social
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2005 Análise Social
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Análise Social; Vol. 40 N.º 176 (2005): Educação e Modernidade; 661-680
2182-2999
0003-2573
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137015757799424