The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
DOI: | 10.31447/AS00032573.2005176.12 |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.12 |
Resumo: | This article is part of a current research project on the topic of political socialization in secondary schools in Portugal. Our aim is to describe the background to political socialization at school in the light of the school experience today, the school as institution, and the role of educational critiques and reforms. The article goes on to question recent mechanisms designed to put «education for citizenship» on the formal curriculum. It concludes by questioning the place of «education for citizenship» in the ambivalent context of student life today. |
id |
RCAP_0c100b02ebfa7d8313bf872d26c4cfa7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/34243 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school.Escola pública como «arena» política: contexto e ambivalências da socialização política escolarsocialização política escolareducação para a cidadaniaescola secundáriaPortugalpolitical socialization at schooleducation for citizenshipsecondary schoolsPortugal.This article is part of a current research project on the topic of political socialization in secondary schools in Portugal. Our aim is to describe the background to political socialization at school in the light of the school experience today, the school as institution, and the role of educational critiques and reforms. The article goes on to question recent mechanisms designed to put «education for citizenship» on the formal curriculum. It concludes by questioning the place of «education for citizenship» in the ambivalent context of student life today..Este artigo é uma reflexão preliminar em torno de um projecto de investigação em curso, o qual incide na temática da socialização política na escola secundária em Portugal. O texto propõe-se contextualizar a socialização política escolar em função da experiência escolar moderna, do modelo institucional de escola, do papel da crítica e das reformas educativas. Prossegue com o questionamento dos recentes dispositivos criados para a introdução da «educação para a cidadania» no currículo formal. Termina com a problematização do lugar da «educação para a cidadania» no contexto das ambivalências que marcam a experiência estudantil actual.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2005-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.12https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.12Análise Social; Vol. 40 N.º 176 (2005): Educação e Modernidade; 661-6802182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34243https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34243/24014Direitos de Autor (c) 2005 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessResende, José ManuelDionísio, Bruno Miguel2024-02-17T05:50:06Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/34243Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:52:29.608919Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school . Escola pública como «arena» política: contexto e ambivalências da socialização política escolar |
title |
The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school |
spellingShingle |
The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school Resende, José Manuel socialização política escolar educação para a cidadania escola secundária Portugal political socialization at school education for citizenship secondary schools Portugal . Resende, José Manuel socialização política escolar educação para a cidadania escola secundária Portugal political socialization at school education for citizenship secondary schools Portugal . |
title_short |
The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school |
title_full |
The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school |
title_fullStr |
The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school |
title_full_unstemmed |
The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school |
title_sort |
The state school as a political «arena»: context and ambivalences in political socialization at school |
author |
Resende, José Manuel |
author_facet |
Resende, José Manuel Resende, José Manuel Dionísio, Bruno Miguel Dionísio, Bruno Miguel |
author_role |
author |
author2 |
Dionísio, Bruno Miguel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Resende, José Manuel Dionísio, Bruno Miguel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
socialização política escolar educação para a cidadania escola secundária Portugal political socialization at school education for citizenship secondary schools Portugal . |
topic |
socialização política escolar educação para a cidadania escola secundária Portugal political socialization at school education for citizenship secondary schools Portugal . |
description |
This article is part of a current research project on the topic of political socialization in secondary schools in Portugal. Our aim is to describe the background to political socialization at school in the light of the school experience today, the school as institution, and the role of educational critiques and reforms. The article goes on to question recent mechanisms designed to put «education for citizenship» on the formal curriculum. It concludes by questioning the place of «education for citizenship» in the ambivalent context of student life today. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-09-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.12 https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.12 |
url |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.12 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34243 https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34243/24014 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2005 Análise Social info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2005 Análise Social |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Análise Social; Vol. 40 N.º 176 (2005): Educação e Modernidade; 661-680 2182-2999 0003-2573 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822183433256828928 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.31447/AS00032573.2005176.12 |