Why Class Matters

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hamilton, Sheri
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Cooper, Linda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.25749/sis.30666
Resumo: This article reviews the role of class in adult education practice and research in South Africa under apartheid and in the post-apartheid era. Historically adult education was orientated towards the black working-class and to oppressed black communities more generally. In the post-apartheid era, oppositional currents in adult education have continued but have shifted focus to inequalities and oppressions other than class such as race and gender. Much of the adult education literature displays a reluctance to engage explicitly with the concept of class and in many cases, class has been dislodged as the primary category of analysis. The article reviews recent sociological debates on race and class and argues that these are relevant for adult education as a field of practice and research. The article argues that class continues to ‘matter’ if adult education is to realise its potential to contribute to socialist transformation.
id RCAP_0c1fe77756decdd8640b78b4ba404eea
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/30666
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Why Class MattersPor Qué importa la ClasePorque é que a Classe é ImportanteArticlesThis article reviews the role of class in adult education practice and research in South Africa under apartheid and in the post-apartheid era. Historically adult education was orientated towards the black working-class and to oppressed black communities more generally. In the post-apartheid era, oppositional currents in adult education have continued but have shifted focus to inequalities and oppressions other than class such as race and gender. Much of the adult education literature displays a reluctance to engage explicitly with the concept of class and in many cases, class has been dislodged as the primary category of analysis. The article reviews recent sociological debates on race and class and argues that these are relevant for adult education as a field of practice and research. The article argues that class continues to ‘matter’ if adult education is to realise its potential to contribute to socialist transformation.Este artículo revisa el papel de la “clase” en la práctica y la investigación de la educación de adultos en Sudáfrica bajo el apartheid y en la era posterior al apartheid. Históricamente, la educación de adultos estuvo orientada hacia la clase trabajadora negra y, en general, hacia las comunidades negras oprimidas. En la era posterior al apartheid, las corrientes de oposición en la educación de adultos continuaron, pero cambiaron el enfoque hacia las desigualdades y opresiones distintas de la clase, como la raza y el género. Gran parte de la literatura sobre educación de adultos muestra renuencia a comprometerse explícitamente con el concepto de clase y, en muchos casos, la clase ha sido desplazada como categoría principal de análisis. El artículo revisa los debates sociológicos recientes sobre raza y clase y argumenta que estos son relevantes para la educación de adultos como campo de práctica e investigación. El artículo argumenta que la clase sigue “importando” si se quiere que la educación de adultos se dé cuenta de su potencial para contribuir a la transformación socialista.Este artigo analisa o papel do conceito de classe nas práticas e na pesquisa em educação de adultos na África do Sul sob o apartheid e na era pós-apartheid. Historicamente, a educação de adultos dirigiu-se à classe trabalhadora negra e às comunidades negras oprimidas em geral. Na era pós-apartheid, as correntes de resistência na educação de adultos mantiveram-se, mas mudaram o foco para as desigualdades e opressões para além da classe social, como no caso da raça e do género. Grande parte da literatura sobre educação de adultos mostra relutância em abordar o conceito de classe e, em muitos casos, a classe já não é a principal categoria de análise. O artigo discute os recentes debates sociológicos sobre raça e classe e argumenta que eles são relevantes para a educação de adultos como um campo de práticas e de investigação. O artigo argumenta que a classe continua a “importar” se a educação de adultos concretizar o seu potencial de contribuir para a transformação socialista.Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)2024-02-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.25749/sis.30666eng2182-96402182-8474Hamilton, SheriCooper, Lindainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-08T08:15:45Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/30666Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:13:56.148251Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Why Class Matters
Por Qué importa la Clase
Porque é que a Classe é Importante
title Why Class Matters
spellingShingle Why Class Matters
Hamilton, Sheri
Articles
title_short Why Class Matters
title_full Why Class Matters
title_fullStr Why Class Matters
title_full_unstemmed Why Class Matters
title_sort Why Class Matters
author Hamilton, Sheri
author_facet Hamilton, Sheri
Cooper, Linda
author_role author
author2 Cooper, Linda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hamilton, Sheri
Cooper, Linda
dc.subject.por.fl_str_mv Articles
topic Articles
description This article reviews the role of class in adult education practice and research in South Africa under apartheid and in the post-apartheid era. Historically adult education was orientated towards the black working-class and to oppressed black communities more generally. In the post-apartheid era, oppositional currents in adult education have continued but have shifted focus to inequalities and oppressions other than class such as race and gender. Much of the adult education literature displays a reluctance to engage explicitly with the concept of class and in many cases, class has been dislodged as the primary category of analysis. The article reviews recent sociological debates on race and class and argues that these are relevant for adult education as a field of practice and research. The article argues that class continues to ‘matter’ if adult education is to realise its potential to contribute to socialist transformation.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.25749/sis.30666
url https://doi.org/10.25749/sis.30666
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 2182-9640
2182-8474
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137792731643904