Avaliar conhecimento gramatical

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batalha, Joana
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10362/94377
Resumo: UID/LIN/03213/2019
id RCAP_0dab460ea109b85efb0801dc6f590e2f
oai_identifier_str oai:run.unl.pt:10362/94377
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Avaliar conhecimento gramaticalanálise de itens sobre compreensão de dependências referenciaisReferential dependenciesgrammatical knowledgeReading comprehensionnational examinationsdependências referenciaisconhecimento gramaticalcompreensão leitoraprovas nacionais de avaliaçãoSDG 4 - Quality EducationUID/LIN/03213/2019The present article aims to contribute to a reflection about evaluation of grammatical knowledge in a school context, trying to find out the importance that has been given to the topic of anaphoric relations and, particularly, to referential dependencies in national examinations of Portuguese language. In a documentary study, which is part of a broader research on relations between grammar and reading comprehension (Batalha, 2017), we analyse a set of examinations carried out between 2008 and 2014 to identify and to characterise items that evaluate the comprehension of referential dependencies in reading and, specifically, the identification of antecedents of different types of anaphoric expressions. The information obtained, which includes statistical data on students’ performance on various items, not only shows that referential dependencies are, in general terms, evaluated in examinations, but also that this may still be a problematic area at the end of basic education.Departamento de Linguística (DL)Centro de Linguística da UNL (CLUNL)RUNBatalha, Joana2020-03-16T23:24:29Z2019-11-252019-11-25T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article11application/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/94377por2183-9077PURE: 12347988https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln6ano2019a4info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T04:42:20Zoai:run.unl.pt:10362/94377Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:37:55.843583Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Avaliar conhecimento gramatical
análise de itens sobre compreensão de dependências referenciais
title Avaliar conhecimento gramatical
spellingShingle Avaliar conhecimento gramatical
Batalha, Joana
Referential dependencies
grammatical knowledge
Reading comprehension
national examinations
dependências referenciais
conhecimento gramatical
compreensão leitora
provas nacionais de avaliação
SDG 4 - Quality Education
title_short Avaliar conhecimento gramatical
title_full Avaliar conhecimento gramatical
title_fullStr Avaliar conhecimento gramatical
title_full_unstemmed Avaliar conhecimento gramatical
title_sort Avaliar conhecimento gramatical
author Batalha, Joana
author_facet Batalha, Joana
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Departamento de Linguística (DL)
Centro de Linguística da UNL (CLUNL)
RUN
dc.contributor.author.fl_str_mv Batalha, Joana
dc.subject.por.fl_str_mv Referential dependencies
grammatical knowledge
Reading comprehension
national examinations
dependências referenciais
conhecimento gramatical
compreensão leitora
provas nacionais de avaliação
SDG 4 - Quality Education
topic Referential dependencies
grammatical knowledge
Reading comprehension
national examinations
dependências referenciais
conhecimento gramatical
compreensão leitora
provas nacionais de avaliação
SDG 4 - Quality Education
description UID/LIN/03213/2019
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-25
2019-11-25T00:00:00Z
2020-03-16T23:24:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10362/94377
url http://hdl.handle.net/10362/94377
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 2183-9077
PURE: 12347988
https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln6ano2019a4
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 11
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137995820892160