Avaliar conhecimento gramatical
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10362/94377 |
Resumo: | UID/LIN/03213/2019 |
id |
RCAP_0dab460ea109b85efb0801dc6f590e2f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:run.unl.pt:10362/94377 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Avaliar conhecimento gramaticalanálise de itens sobre compreensão de dependências referenciaisReferential dependenciesgrammatical knowledgeReading comprehensionnational examinationsdependências referenciaisconhecimento gramaticalcompreensão leitoraprovas nacionais de avaliaçãoSDG 4 - Quality EducationUID/LIN/03213/2019The present article aims to contribute to a reflection about evaluation of grammatical knowledge in a school context, trying to find out the importance that has been given to the topic of anaphoric relations and, particularly, to referential dependencies in national examinations of Portuguese language. In a documentary study, which is part of a broader research on relations between grammar and reading comprehension (Batalha, 2017), we analyse a set of examinations carried out between 2008 and 2014 to identify and to characterise items that evaluate the comprehension of referential dependencies in reading and, specifically, the identification of antecedents of different types of anaphoric expressions. The information obtained, which includes statistical data on students’ performance on various items, not only shows that referential dependencies are, in general terms, evaluated in examinations, but also that this may still be a problematic area at the end of basic education.Departamento de Linguística (DL)Centro de Linguística da UNL (CLUNL)RUNBatalha, Joana2020-03-16T23:24:29Z2019-11-252019-11-25T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article11application/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/94377por2183-9077PURE: 12347988https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln6ano2019a4info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T04:42:20Zoai:run.unl.pt:10362/94377Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:37:55.843583Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliar conhecimento gramatical análise de itens sobre compreensão de dependências referenciais |
title |
Avaliar conhecimento gramatical |
spellingShingle |
Avaliar conhecimento gramatical Batalha, Joana Referential dependencies grammatical knowledge Reading comprehension national examinations dependências referenciais conhecimento gramatical compreensão leitora provas nacionais de avaliação SDG 4 - Quality Education |
title_short |
Avaliar conhecimento gramatical |
title_full |
Avaliar conhecimento gramatical |
title_fullStr |
Avaliar conhecimento gramatical |
title_full_unstemmed |
Avaliar conhecimento gramatical |
title_sort |
Avaliar conhecimento gramatical |
author |
Batalha, Joana |
author_facet |
Batalha, Joana |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Departamento de Linguística (DL) Centro de Linguística da UNL (CLUNL) RUN |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batalha, Joana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Referential dependencies grammatical knowledge Reading comprehension national examinations dependências referenciais conhecimento gramatical compreensão leitora provas nacionais de avaliação SDG 4 - Quality Education |
topic |
Referential dependencies grammatical knowledge Reading comprehension national examinations dependências referenciais conhecimento gramatical compreensão leitora provas nacionais de avaliação SDG 4 - Quality Education |
description |
UID/LIN/03213/2019 |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-25 2019-11-25T00:00:00Z 2020-03-16T23:24:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10362/94377 |
url |
http://hdl.handle.net/10362/94377 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2183-9077 PURE: 12347988 https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln6ano2019a4 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
11 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137995820892160 |