Bichos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frazão, Carla Reis, 1968-
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/5670
Resumo: Tese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2012
id RCAP_0ecb2ef000bc4df5875737542d3eeb24
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/5670
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling BichosUma ação de educação artística no segundo cicloEducação artísticaObras de arteHistóriaPedagogiaCriatividadeProjecto BichosTese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2012An Art Education Project is presented – named Bichos (Animals) – developed in EVT classroom (Arts subject), with 6th graders (11 to 14 years old). The motivation question Do animals have feelings? provided the basis to define a Unit, exploring the motivational potential brought by knowledge and confrontation with art works, that deal with the animals theme (from Henri Rousseau and Paula Rego paintings). From art work we seek to raise its importance in the stimulus of the perception, critic thinking, and creativity. Actions are set into context and learnings, which are defined in the subject curriculum, have been structured. These learning actions are inherent to the visual language code and essential to obtaining key knowledge of Art Literacy – The final goal of the subject area of Art Education, for the Elementary Education. The educational action is complemented with the observation of other author’s art work, with references to the subject’s theme studied (Júlio Pomar, Júlio Resende, and Miguel Branco), and also through the school trip to a Nucleon of Art – the José-Augusto França, in Tomar city. To support and contextualize this action, as Artistic Education activity, the main Art Education currents are revised, between the Ancient era and nowadays, as well as to look retrospectively to the legal context and curriculum of Art Education. Considerations are made about the dynamic of the pedagogical intervention, underlining the change of student attitudes in the classroom as well as the quality and creativity of their creations. The achieved results are used for reflection, and the fulfillment of actions that increase the spirit of discovery is defined as crucial, whilst capturing the interest on the learning leitmotiv. This thesis is concluded with potential ideas for future projectsQueiroz, João Paulo, 1966-Repositório da Universidade de LisboaFrazão, Carla Reis, 1968-2012-03-20T16:08:46Z20122012-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/5670porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:47:30Zoai:repositorio.ul.pt:10451/5670Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:30:56.411572Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Bichos
Uma ação de educação artística no segundo ciclo
title Bichos
spellingShingle Bichos
Frazão, Carla Reis, 1968-
Educação artística
Obras de arte
História
Pedagogia
Criatividade
Projecto Bichos
title_short Bichos
title_full Bichos
title_fullStr Bichos
title_full_unstemmed Bichos
title_sort Bichos
author Frazão, Carla Reis, 1968-
author_facet Frazão, Carla Reis, 1968-
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Queiroz, João Paulo, 1966-
Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Frazão, Carla Reis, 1968-
dc.subject.por.fl_str_mv Educação artística
Obras de arte
História
Pedagogia
Criatividade
Projecto Bichos
topic Educação artística
Obras de arte
História
Pedagogia
Criatividade
Projecto Bichos
description Tese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2012
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-03-20T16:08:46Z
2012
2012-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/5670
url http://hdl.handle.net/10451/5670
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134197572435968