Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Serra, Ilka Marcia Ribeiro
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pereira, Maira Oliveira, Araújo, Eliza Flora Muniz, Lima, Danielle Martins Leite Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v12i1.14419
Resumo: This article analyzes the perceptions and experiences of students in a training course of me­diators for distance education. This is a descriptive research, in the form of case study, with a mixed qualitatively oriented approach. Data were collected using the non-participant observa­tion technique and from a questionnaire available in the virtual classroom. Various interaction formats were analyzed with special emphasis on student-student, student-mediator teacher and student-content interactions. The results indicated the prevalence of the student-mediator teacher interaction over the others, such interactions were enhanced by the dialogical environment and the mediator teacher’s ability to create conditions favorable to its occurrence. Students showed certain abilities for autonomous and collaborative learning.
id RCAP_10a9ec28adb626d959e8e069beb44c84
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/14419
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education courseAprendizagem em ambientes virtuais: uma experiência de formação de mediadores em EaDThis article analyzes the perceptions and experiences of students in a training course of me­diators for distance education. This is a descriptive research, in the form of case study, with a mixed qualitatively oriented approach. Data were collected using the non-participant observa­tion technique and from a questionnaire available in the virtual classroom. Various interaction formats were analyzed with special emphasis on student-student, student-mediator teacher and student-content interactions. The results indicated the prevalence of the student-mediator teacher interaction over the others, such interactions were enhanced by the dialogical environment and the mediator teacher’s ability to create conditions favorable to its occurrence. Students showed certain abilities for autonomous and collaborative learning.Este artículo analiza las percepciones y experiencias de los estudiantes en un curso de formación de mediadores en educación a distancia. Esta es una investigación descriptiva tipo estudio de caso, con un enfoque mixto de orientación cualitativa. Los datos fueron re­colectados utilizando la técnica de observación no participante y cuestionario disponible en la sala virtual. Se analizan los diversos formatos de interacción, con especial énfasis a las interacciones alumno-alumno, alumno-tutor, alumno-contenido. Los resultados indicaron la prevalencia de la interacción estudiante-tutor sobre los demás, tales interacciones fueron potenciadas por el entorno dialógico y la capacidad del tutor para crear condiciones favora­bles para su ocurrencia. Los estudiantes mostraron ciertas habilidades para el aprendizaje autónomo y colaborativo.Este artigo analisa as percepções e vivencias dos estudantes em um curso de formação de mediadores para a educação a distância. Trata-se de uma pesquisa descritiva, tipo estudo de caso, com um enfoque misto orientado qualitativamente. Os dados foram coletados a partir da técnica de observação não participante e de questionário disponibilizado na sala virtual. São analisados os diversos formatos de interação com especial destaque para as interações estudante-estudante, estudante-professor mediador, estudante-conteúdo. Os resultados indica­ram a prevalencia da interação estudante-professor mediador sobre as demais, tais interações foram potencializadas pelo ambiente dialógico e a habilidade do professor-mediador em criar condições favoráveis a sua ocorrência. Os estudantes mostraram certas habilidades para a aprendizagem autônoma e colaborativa.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2020-03-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v12i1.14419https://doi.org/10.34624/id.v12i1.14419Indagatio Didactica; Vol 12 No 1 (2020); 89-101Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 1 (2020); 89-101Indagatio Didactica; Vol. 12 No 1 (2020); 89-101Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 1 (2020); 89-1011647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/14419https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/14419/9856Serra, Ilka Marcia RibeiroPereira, Maira OliveiraAraújo, Eliza Flora MunizLima, Danielle Martins Leite Fernandesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:38Zoai:proa.ua.pt:article/14419Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:24.639061Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course
Aprendizagem em ambientes virtuais: uma experiência de formação de mediadores em EaD
title Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course
spellingShingle Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course
Serra, Ilka Marcia Ribeiro
title_short Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course
title_full Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course
title_fullStr Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course
title_full_unstemmed Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course
title_sort Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course
author Serra, Ilka Marcia Ribeiro
author_facet Serra, Ilka Marcia Ribeiro
Pereira, Maira Oliveira
Araújo, Eliza Flora Muniz
Lima, Danielle Martins Leite Fernandes
author_role author
author2 Pereira, Maira Oliveira
Araújo, Eliza Flora Muniz
Lima, Danielle Martins Leite Fernandes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Serra, Ilka Marcia Ribeiro
Pereira, Maira Oliveira
Araújo, Eliza Flora Muniz
Lima, Danielle Martins Leite Fernandes
description This article analyzes the perceptions and experiences of students in a training course of me­diators for distance education. This is a descriptive research, in the form of case study, with a mixed qualitatively oriented approach. Data were collected using the non-participant observa­tion technique and from a questionnaire available in the virtual classroom. Various interaction formats were analyzed with special emphasis on student-student, student-mediator teacher and student-content interactions. The results indicated the prevalence of the student-mediator teacher interaction over the others, such interactions were enhanced by the dialogical environment and the mediator teacher’s ability to create conditions favorable to its occurrence. Students showed certain abilities for autonomous and collaborative learning.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-31
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v12i1.14419
https://doi.org/10.34624/id.v12i1.14419
url https://doi.org/10.34624/id.v12i1.14419
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/14419
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/14419/9856
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 12 No 1 (2020); 89-101
Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 1 (2020); 89-101
Indagatio Didactica; Vol. 12 No 1 (2020); 89-101
Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 1 (2020); 89-101
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133572264624128