Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v12i1.14419 |
Resumo: | This article analyzes the perceptions and experiences of students in a training course of mediators for distance education. This is a descriptive research, in the form of case study, with a mixed qualitatively oriented approach. Data were collected using the non-participant observation technique and from a questionnaire available in the virtual classroom. Various interaction formats were analyzed with special emphasis on student-student, student-mediator teacher and student-content interactions. The results indicated the prevalence of the student-mediator teacher interaction over the others, such interactions were enhanced by the dialogical environment and the mediator teacher’s ability to create conditions favorable to its occurrence. Students showed certain abilities for autonomous and collaborative learning. |
id |
RCAP_10a9ec28adb626d959e8e069beb44c84 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/14419 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education courseAprendizagem em ambientes virtuais: uma experiência de formação de mediadores em EaDThis article analyzes the perceptions and experiences of students in a training course of mediators for distance education. This is a descriptive research, in the form of case study, with a mixed qualitatively oriented approach. Data were collected using the non-participant observation technique and from a questionnaire available in the virtual classroom. Various interaction formats were analyzed with special emphasis on student-student, student-mediator teacher and student-content interactions. The results indicated the prevalence of the student-mediator teacher interaction over the others, such interactions were enhanced by the dialogical environment and the mediator teacher’s ability to create conditions favorable to its occurrence. Students showed certain abilities for autonomous and collaborative learning.Este artículo analiza las percepciones y experiencias de los estudiantes en un curso de formación de mediadores en educación a distancia. Esta es una investigación descriptiva tipo estudio de caso, con un enfoque mixto de orientación cualitativa. Los datos fueron recolectados utilizando la técnica de observación no participante y cuestionario disponible en la sala virtual. Se analizan los diversos formatos de interacción, con especial énfasis a las interacciones alumno-alumno, alumno-tutor, alumno-contenido. Los resultados indicaron la prevalencia de la interacción estudiante-tutor sobre los demás, tales interacciones fueron potenciadas por el entorno dialógico y la capacidad del tutor para crear condiciones favorables para su ocurrencia. Los estudiantes mostraron ciertas habilidades para el aprendizaje autónomo y colaborativo.Este artigo analisa as percepções e vivencias dos estudantes em um curso de formação de mediadores para a educação a distância. Trata-se de uma pesquisa descritiva, tipo estudo de caso, com um enfoque misto orientado qualitativamente. Os dados foram coletados a partir da técnica de observação não participante e de questionário disponibilizado na sala virtual. São analisados os diversos formatos de interação com especial destaque para as interações estudante-estudante, estudante-professor mediador, estudante-conteúdo. Os resultados indicaram a prevalencia da interação estudante-professor mediador sobre as demais, tais interações foram potencializadas pelo ambiente dialógico e a habilidade do professor-mediador em criar condições favoráveis a sua ocorrência. Os estudantes mostraram certas habilidades para a aprendizagem autônoma e colaborativa.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2020-03-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v12i1.14419https://doi.org/10.34624/id.v12i1.14419Indagatio Didactica; Vol 12 No 1 (2020); 89-101Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 1 (2020); 89-101Indagatio Didactica; Vol. 12 No 1 (2020); 89-101Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 1 (2020); 89-1011647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/14419https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/14419/9856Serra, Ilka Marcia RibeiroPereira, Maira OliveiraAraújo, Eliza Flora MunizLima, Danielle Martins Leite Fernandesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:38Zoai:proa.ua.pt:article/14419Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:24.639061Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course Aprendizagem em ambientes virtuais: uma experiência de formação de mediadores em EaD |
title |
Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course |
spellingShingle |
Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course Serra, Ilka Marcia Ribeiro |
title_short |
Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course |
title_full |
Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course |
title_fullStr |
Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course |
title_full_unstemmed |
Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course |
title_sort |
Collaborative learning in virtual environments: analysis of a Training of Mediators in Distance Education course |
author |
Serra, Ilka Marcia Ribeiro |
author_facet |
Serra, Ilka Marcia Ribeiro Pereira, Maira Oliveira Araújo, Eliza Flora Muniz Lima, Danielle Martins Leite Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Maira Oliveira Araújo, Eliza Flora Muniz Lima, Danielle Martins Leite Fernandes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Serra, Ilka Marcia Ribeiro Pereira, Maira Oliveira Araújo, Eliza Flora Muniz Lima, Danielle Martins Leite Fernandes |
description |
This article analyzes the perceptions and experiences of students in a training course of mediators for distance education. This is a descriptive research, in the form of case study, with a mixed qualitatively oriented approach. Data were collected using the non-participant observation technique and from a questionnaire available in the virtual classroom. Various interaction formats were analyzed with special emphasis on student-student, student-mediator teacher and student-content interactions. The results indicated the prevalence of the student-mediator teacher interaction over the others, such interactions were enhanced by the dialogical environment and the mediator teacher’s ability to create conditions favorable to its occurrence. Students showed certain abilities for autonomous and collaborative learning. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-31 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v12i1.14419 https://doi.org/10.34624/id.v12i1.14419 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v12i1.14419 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/14419 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/14419/9856 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 12 No 1 (2020); 89-101 Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 1 (2020); 89-101 Indagatio Didactica; Vol. 12 No 1 (2020); 89-101 Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 1 (2020); 89-101 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133572264624128 |