(In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sobrosa, Daiana Marques
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gomes, Laura Velasques, Schlemmer, Neosane, Silva, Thaís Costa da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21747/21833958/red12a11
Resumo: This paper seeks to present an interpretative gesture on the intersections and directions of private discourse, conveyed by Cooperative Credit System (Sicredi), and public discourse, conveyed by the Ministry of Education, about financial education at school, explaining the effects of meaning produced in/by the proposals in both segments (private and public). To this end, we resorted to the theoretical and analytical device of Discourse Analysis, henceforth AD, of the French line, through which we proposed two analytical entries: first, an image present in an intervention of the Sicredi aimed at teachers and, secondly, images related to posts on the Instagram page of the Ministry of Education of Brazil (@mineducação).
id RCAP_10e51c70734501a408fe7281af93bb9b
oai_identifier_str oai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/13139
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling (In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at schoolPropostas (in)convenientes: transpassando a opacidade do discurso sobre a educação financeira na escolaDiscursoEducação FinanceiraEfeitos de sentidosDiscourseFinancial educationSense effectsThis paper seeks to present an interpretative gesture on the intersections and directions of private discourse, conveyed by Cooperative Credit System (Sicredi), and public discourse, conveyed by the Ministry of Education, about financial education at school, explaining the effects of meaning produced in/by the proposals in both segments (private and public). To this end, we resorted to the theoretical and analytical device of Discourse Analysis, henceforth AD, of the French line, through which we proposed two analytical entries: first, an image present in an intervention of the Sicredi aimed at teachers and, secondly, images related to posts on the Instagram page of the Ministry of Education of Brazil (@mineducação).Este trabalho busca apresentar um gesto interpretativo sobre os atravessamentos e direcionamentos do discurso privado, veiculado pelo Sistema de Crédito Cooperativo (Sicredi), e do discurso público, veiculado pelo Ministério da Educação, acerca da Educação financeira na escola, explicitando os efeitos de sentido produzidos nas/pelas propostas em ambos os segmentos (privado e público). Para tanto, recorremos ao dispositivo teórico e analítico da Análise de Discurso, doravante AD, de linha francesa, por meio do qual propomos duas entradas analíticas: em primeiro lugar, de uma imagem presente em uma intervenção do Sicredi voltada a professores(as) e, em segundo lugar, de imagens relacionadas a postagens na página do Instagram do Ministério da Educação do Brasil (@mineducação).Redis: Revista de Estudos do Discurso2023-09-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21747/21833958/red12a11https://doi.org/10.21747/21833958/red12a11Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 12 (2023): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 296-3292183-395810.21747/21833958/red12reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/13139https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/13139/12196Direitos de Autor (c) 2023 Daiana Marques Sobrosa, Laura Velasques Gomes, Neosane Schlemmer, Thaís Costa da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessSobrosa, Daiana MarquesGomes, Laura VelasquesSchlemmer, NeosaneSilva, Thaís Costa da2023-10-06T11:15:20Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/13139Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:41.989116Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv (In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school
Propostas (in)convenientes: transpassando a opacidade do discurso sobre a educação financeira na escola
title (In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school
spellingShingle (In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school
Sobrosa, Daiana Marques
Discurso
Educação Financeira
Efeitos de sentidos
Discourse
Financial education
Sense effects
title_short (In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school
title_full (In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school
title_fullStr (In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school
title_full_unstemmed (In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school
title_sort (In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school
author Sobrosa, Daiana Marques
author_facet Sobrosa, Daiana Marques
Gomes, Laura Velasques
Schlemmer, Neosane
Silva, Thaís Costa da
author_role author
author2 Gomes, Laura Velasques
Schlemmer, Neosane
Silva, Thaís Costa da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sobrosa, Daiana Marques
Gomes, Laura Velasques
Schlemmer, Neosane
Silva, Thaís Costa da
dc.subject.por.fl_str_mv Discurso
Educação Financeira
Efeitos de sentidos
Discourse
Financial education
Sense effects
topic Discurso
Educação Financeira
Efeitos de sentidos
Discourse
Financial education
Sense effects
description This paper seeks to present an interpretative gesture on the intersections and directions of private discourse, conveyed by Cooperative Credit System (Sicredi), and public discourse, conveyed by the Ministry of Education, about financial education at school, explaining the effects of meaning produced in/by the proposals in both segments (private and public). To this end, we resorted to the theoretical and analytical device of Discourse Analysis, henceforth AD, of the French line, through which we proposed two analytical entries: first, an image present in an intervention of the Sicredi aimed at teachers and, secondly, images related to posts on the Instagram page of the Ministry of Education of Brazil (@mineducação).
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.21747/21833958/red12a11
https://doi.org/10.21747/21833958/red12a11
url https://doi.org/10.21747/21833958/red12a11
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/13139
https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/13139/12196
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Redis: Revista de Estudos do Discurso
publisher.none.fl_str_mv Redis: Revista de Estudos do Discurso
dc.source.none.fl_str_mv Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 12 (2023): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 296-329
2183-3958
10.21747/21833958/red12
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133584862216192