(In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21747/21833958/red12a11 |
Resumo: | This paper seeks to present an interpretative gesture on the intersections and directions of private discourse, conveyed by Cooperative Credit System (Sicredi), and public discourse, conveyed by the Ministry of Education, about financial education at school, explaining the effects of meaning produced in/by the proposals in both segments (private and public). To this end, we resorted to the theoretical and analytical device of Discourse Analysis, henceforth AD, of the French line, through which we proposed two analytical entries: first, an image present in an intervention of the Sicredi aimed at teachers and, secondly, images related to posts on the Instagram page of the Ministry of Education of Brazil (@mineducação). |
id |
RCAP_10e51c70734501a408fe7281af93bb9b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/13139 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
(In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at schoolPropostas (in)convenientes: transpassando a opacidade do discurso sobre a educação financeira na escolaDiscursoEducação FinanceiraEfeitos de sentidosDiscourseFinancial educationSense effectsThis paper seeks to present an interpretative gesture on the intersections and directions of private discourse, conveyed by Cooperative Credit System (Sicredi), and public discourse, conveyed by the Ministry of Education, about financial education at school, explaining the effects of meaning produced in/by the proposals in both segments (private and public). To this end, we resorted to the theoretical and analytical device of Discourse Analysis, henceforth AD, of the French line, through which we proposed two analytical entries: first, an image present in an intervention of the Sicredi aimed at teachers and, secondly, images related to posts on the Instagram page of the Ministry of Education of Brazil (@mineducação).Este trabalho busca apresentar um gesto interpretativo sobre os atravessamentos e direcionamentos do discurso privado, veiculado pelo Sistema de Crédito Cooperativo (Sicredi), e do discurso público, veiculado pelo Ministério da Educação, acerca da Educação financeira na escola, explicitando os efeitos de sentido produzidos nas/pelas propostas em ambos os segmentos (privado e público). Para tanto, recorremos ao dispositivo teórico e analítico da Análise de Discurso, doravante AD, de linha francesa, por meio do qual propomos duas entradas analíticas: em primeiro lugar, de uma imagem presente em uma intervenção do Sicredi voltada a professores(as) e, em segundo lugar, de imagens relacionadas a postagens na página do Instagram do Ministério da Educação do Brasil (@mineducação).Redis: Revista de Estudos do Discurso2023-09-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21747/21833958/red12a11https://doi.org/10.21747/21833958/red12a11Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 12 (2023): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 296-3292183-395810.21747/21833958/red12reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/13139https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/13139/12196Direitos de Autor (c) 2023 Daiana Marques Sobrosa, Laura Velasques Gomes, Neosane Schlemmer, Thaís Costa da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessSobrosa, Daiana MarquesGomes, Laura VelasquesSchlemmer, NeosaneSilva, Thaís Costa da2023-10-06T11:15:20Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/13139Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:41.989116Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
(In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school Propostas (in)convenientes: transpassando a opacidade do discurso sobre a educação financeira na escola |
title |
(In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school |
spellingShingle |
(In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school Sobrosa, Daiana Marques Discurso Educação Financeira Efeitos de sentidos Discourse Financial education Sense effects |
title_short |
(In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school |
title_full |
(In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school |
title_fullStr |
(In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school |
title_full_unstemmed |
(In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school |
title_sort |
(In)convenient proposals: crossing the opacity of the discourse on financial education at school |
author |
Sobrosa, Daiana Marques |
author_facet |
Sobrosa, Daiana Marques Gomes, Laura Velasques Schlemmer, Neosane Silva, Thaís Costa da |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Laura Velasques Schlemmer, Neosane Silva, Thaís Costa da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sobrosa, Daiana Marques Gomes, Laura Velasques Schlemmer, Neosane Silva, Thaís Costa da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discurso Educação Financeira Efeitos de sentidos Discourse Financial education Sense effects |
topic |
Discurso Educação Financeira Efeitos de sentidos Discourse Financial education Sense effects |
description |
This paper seeks to present an interpretative gesture on the intersections and directions of private discourse, conveyed by Cooperative Credit System (Sicredi), and public discourse, conveyed by the Ministry of Education, about financial education at school, explaining the effects of meaning produced in/by the proposals in both segments (private and public). To this end, we resorted to the theoretical and analytical device of Discourse Analysis, henceforth AD, of the French line, through which we proposed two analytical entries: first, an image present in an intervention of the Sicredi aimed at teachers and, secondly, images related to posts on the Instagram page of the Ministry of Education of Brazil (@mineducação). |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.21747/21833958/red12a11 https://doi.org/10.21747/21833958/red12a11 |
url |
https://doi.org/10.21747/21833958/red12a11 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/13139 https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/13139/12196 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso |
publisher.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 12 (2023): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 296-329 2183-3958 10.21747/21833958/red12 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133584862216192 |