Beyond «helping» or «not caring about» them: Teaching women in developing countries at an american university

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Cecília MacDowell
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10316/41887
Resumo: This essay is a reflection on the challenges for internationalizing the Women’s Studies curriculum in the United States. It draws on my experience teaching «Women in Developing Countries» at the University of San Francisco, a Jesuit university with the stated mission of promoting social justice from a global perspective. One of the major challenges facing this type of course is the risk of reinforcing ethnocentrism and essentialism by reproducing what Chandra Mohanty calls the «Third World difference». Building on Mohanty’s call for a «noncolonizing feminist solidarity across borders» and using Peter Waterman’s typology of forms of solidarity, the essay discusses students’ approaches to «women in developing countries» and the forms of solidarity assumed or implicitly promoted by the theories on women/gender and development/globalization covered in the course.
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spelling Beyond «helping» or «not caring about» them: Teaching women in developing countries at an american universityPara além de «ajudar» ou de «não querer saber» delas: ensinar «Women in Developing Countries» numa Universidade AmericanaAu-delà de «aider» ou «ne pas se préoccuper» avec elles : enseigner sur «Femmesaux pays en développement» dans une Université aux États-UnisWomen and developmentDevelopmentFeminist theoryFeminist and post-colonial solidarityInternational solidarityMulheres e desenvolvimentoTeoria feministaSolidariedade feminista e pós-colonialSolidariedade internacionalFemmes et développentThéorie féministeFéminisme et solidarité postcolonialSolidarité internationalThis essay is a reflection on the challenges for internationalizing the Women’s Studies curriculum in the United States. It draws on my experience teaching «Women in Developing Countries» at the University of San Francisco, a Jesuit university with the stated mission of promoting social justice from a global perspective. One of the major challenges facing this type of course is the risk of reinforcing ethnocentrism and essentialism by reproducing what Chandra Mohanty calls the «Third World difference». Building on Mohanty’s call for a «noncolonizing feminist solidarity across borders» and using Peter Waterman’s typology of forms of solidarity, the essay discusses students’ approaches to «women in developing countries» and the forms of solidarity assumed or implicitly promoted by the theories on women/gender and development/globalization covered in the course.Este artigo constitui uma reflexão sobre os desafios a uma internacionalização do currículo de «Women Studies» nos Estados Unidos. Parte da minha experiência de ensino da disciplina de «Mulheres em Países em Desenvolvimento», na Universidade de São Francisco, uma universidade de Jesuítas com a missão expressa de promover a justiça social numa perspectiva global. Um dos maiores desafios colocados a este tipo de curso está no risco de o mesmo reforçar o etnocentrismo e o essencialismo, através da reprodução daquilo a que Chandra Mohanty chama «a diferença do Terceiro Mundo». Baseando-se no apelo de Mohanty a uma «solidariedade feminista não-colonizadora e transfronteiriça» e recorrendo à tipologia das formas de solidariedade, de Peter Waterman, o artigo discute as abordagens dos estudantes ao tema das «mulheres em países em desenvolvimento», bem como as formas de solidariedade assumidas ou implícitas nas teorias das mulheres/do género e do desenvolvimento/globalização referidas no curso.Cet article constitue une réflexion sur les défis posés par l’internationalisation du curriculum sur «Women Studies» aux États-Unis, concrètement, sur mon expérience d’enseigner sur «Femmes aux pays en développement» à l’Université de San Francisco, une université des pères jésuites, avec la mission explicite de promouvoir la justice social du point de vue global. Un des majeures défis d’enseigner ses matières consiste dans le risque de renforcer l’ethnocentrisme et l’essentialisme, reproduisant se que Chanda Mohanty appelle «La différence du Tiers-Monde». Ont reprendra l’appel de Mohanty a une «solidarité féministe non-colonisatrice et transfrontière», aussi bien que la typologie des formes de solidarité, de Peter Waterman, cherchant à débattre les approches des étudiants au thème des «Femmes aux pays en développement» et les formes de solidarités, conscientes ou implicites, présentes dans les théories sur les femmes/genre et développement/globalisation étudiées dans mes leçons.APEM2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://hdl.handle.net/10316/41887http://hdl.handle.net/10316/41887eng0874-55602184-0385http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-55602008000100006&lng=pt&nrm=isoSantos, Cecília MacDowellinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2019-12-04T11:40:39Zoai:estudogeral.uc.pt:10316/41887Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:51:11.606206Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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Au-delà de «aider» ou «ne pas se préoccuper» avec elles : enseigner sur «Femmesaux pays en développement» dans une Université aux États-Unis
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description This essay is a reflection on the challenges for internationalizing the Women’s Studies curriculum in the United States. It draws on my experience teaching «Women in Developing Countries» at the University of San Francisco, a Jesuit university with the stated mission of promoting social justice from a global perspective. One of the major challenges facing this type of course is the risk of reinforcing ethnocentrism and essentialism by reproducing what Chandra Mohanty calls the «Third World difference». Building on Mohanty’s call for a «noncolonizing feminist solidarity across borders» and using Peter Waterman’s typology of forms of solidarity, the essay discusses students’ approaches to «women in developing countries» and the forms of solidarity assumed or implicitly promoted by the theories on women/gender and development/globalization covered in the course.
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