DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Carlos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Soares, Ana Isabel, Moura, Anabela, Pacheco, Raquel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.1/12722
Resumo: There is a consensus around the recognition of cinema as a means of acquiring media literacy. The problematization of cinema as an artistic expression and the promotion of interdisciplinarity between the areas of communication, cinema and education and artistic education in particular that have been established in the field of Communication Science teaching, such as Lobo (1999), Pacheco (2016), Migliorin (2015) and others argue, have been applied to many other areas, such as the training of managers in the areas of higher education, in the School of Education of the Polytechnic Institute of Viana do Castelo (ESE-IPVC). the arts and culture, specialists in light, sound and image courses and teacher training (Moura et al, 2017). In this context, the objective of this article is to analyze a research project that is repeated annually, when students are confronted with the documentary cinema and its concepts, the cinematographic literacy, the analysis of fixed and moving images, resulting in the creation of documentary films at from the text of Almada Negreiros "Manifesto Anti Dantas".
id RCAP_14670d354ab7a4708e39561cbb5060b7
oai_identifier_str oai:sapientia.ualg.pt:10400.1/12722
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do CasteloDocNomads, Ao-Norte and ESE: a film literacy project implemented in Viana do CasteloDocumentary cinemaMedia studiesCinematographic literacyMedia educationYouthCinema documentalEstudo dos mediaLiteracia cinematográficaEducação para os mediaJovensThere is a consensus around the recognition of cinema as a means of acquiring media literacy. The problematization of cinema as an artistic expression and the promotion of interdisciplinarity between the areas of communication, cinema and education and artistic education in particular that have been established in the field of Communication Science teaching, such as Lobo (1999), Pacheco (2016), Migliorin (2015) and others argue, have been applied to many other areas, such as the training of managers in the areas of higher education, in the School of Education of the Polytechnic Institute of Viana do Castelo (ESE-IPVC). the arts and culture, specialists in light, sound and image courses and teacher training (Moura et al, 2017). In this context, the objective of this article is to analyze a research project that is repeated annually, when students are confronted with the documentary cinema and its concepts, the cinematographic literacy, the analysis of fixed and moving images, resulting in the creation of documentary films at from the text of Almada Negreiros "Manifesto Anti Dantas".Existe um consenso em torno do reconhecimento do cinema como meio de aquisição de uma literacia mediática. A problematização do cinema como expressão artística e da promoção da interdisciplinaridade entre as áreas da comunicação, do cinema e educação e da educação artística em particular que têm sido estabelecidas no âmbito do ensino das Ciências da Comunicação, tal como Lobo (1999), Pacheco (2016), Migliorin (2015) e outros argumentam, têm vindo a ser aplicadas na Escola Superior de Educação, do Instituto Politécnico de Viana do Castelo (ESE-IPVC), a muitas outras áreas, como é o caso da formação de gestores nas áreas das artes e da cultura, dos especialistas dos cursos de luz, som e imagem e na formação de professores (Moura et al, 2017). Neste contexto, o objetivo deste artigo é analisar um projeto de investigação que se repete anualmente, quando confrontam os estudantes com o cinema documental e seus conceitos, a literacia cinematográfica, a análise de imagens fixas e em movimento, resultando na criação de filmes documentais a partir do texto de Almada Negreiros “Manifesto Anti Dantas”.Asociación Cientifica ICONO 14SapientiaAlmeida, CarlosSoares, Ana IsabelMoura, AnabelaPacheco, Raquel2019-08-02T12:16:25Z20192019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.1/12722por1697-829310.7195/ri14.v17i2.1354info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-24T10:24:42Zoai:sapientia.ualg.pt:10400.1/12722Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:04:01.143583Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo
DocNomads, Ao-Norte and ESE: a film literacy project implemented in Viana do Castelo
title DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo
spellingShingle DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo
Almeida, Carlos
Documentary cinema
Media studies
Cinematographic literacy
Media education
Youth
Cinema documental
Estudo dos media
Literacia cinematográfica
Educação para os media
Jovens
title_short DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo
title_full DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo
title_fullStr DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo
title_full_unstemmed DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo
title_sort DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo
author Almeida, Carlos
author_facet Almeida, Carlos
Soares, Ana Isabel
Moura, Anabela
Pacheco, Raquel
author_role author
author2 Soares, Ana Isabel
Moura, Anabela
Pacheco, Raquel
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sapientia
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Carlos
Soares, Ana Isabel
Moura, Anabela
Pacheco, Raquel
dc.subject.por.fl_str_mv Documentary cinema
Media studies
Cinematographic literacy
Media education
Youth
Cinema documental
Estudo dos media
Literacia cinematográfica
Educação para os media
Jovens
topic Documentary cinema
Media studies
Cinematographic literacy
Media education
Youth
Cinema documental
Estudo dos media
Literacia cinematográfica
Educação para os media
Jovens
description There is a consensus around the recognition of cinema as a means of acquiring media literacy. The problematization of cinema as an artistic expression and the promotion of interdisciplinarity between the areas of communication, cinema and education and artistic education in particular that have been established in the field of Communication Science teaching, such as Lobo (1999), Pacheco (2016), Migliorin (2015) and others argue, have been applied to many other areas, such as the training of managers in the areas of higher education, in the School of Education of the Polytechnic Institute of Viana do Castelo (ESE-IPVC). the arts and culture, specialists in light, sound and image courses and teacher training (Moura et al, 2017). In this context, the objective of this article is to analyze a research project that is repeated annually, when students are confronted with the documentary cinema and its concepts, the cinematographic literacy, the analysis of fixed and moving images, resulting in the creation of documentary films at from the text of Almada Negreiros "Manifesto Anti Dantas".
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-02T12:16:25Z
2019
2019-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.1/12722
url http://hdl.handle.net/10400.1/12722
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 1697-8293
10.7195/ri14.v17i2.1354
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Asociación Cientifica ICONO 14
publisher.none.fl_str_mv Asociación Cientifica ICONO 14
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133274765787136