DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.1/12722 |
Resumo: | There is a consensus around the recognition of cinema as a means of acquiring media literacy. The problematization of cinema as an artistic expression and the promotion of interdisciplinarity between the areas of communication, cinema and education and artistic education in particular that have been established in the field of Communication Science teaching, such as Lobo (1999), Pacheco (2016), Migliorin (2015) and others argue, have been applied to many other areas, such as the training of managers in the areas of higher education, in the School of Education of the Polytechnic Institute of Viana do Castelo (ESE-IPVC). the arts and culture, specialists in light, sound and image courses and teacher training (Moura et al, 2017). In this context, the objective of this article is to analyze a research project that is repeated annually, when students are confronted with the documentary cinema and its concepts, the cinematographic literacy, the analysis of fixed and moving images, resulting in the creation of documentary films at from the text of Almada Negreiros "Manifesto Anti Dantas". |
id |
RCAP_14670d354ab7a4708e39561cbb5060b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:sapientia.ualg.pt:10400.1/12722 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do CasteloDocNomads, Ao-Norte and ESE: a film literacy project implemented in Viana do CasteloDocumentary cinemaMedia studiesCinematographic literacyMedia educationYouthCinema documentalEstudo dos mediaLiteracia cinematográficaEducação para os mediaJovensThere is a consensus around the recognition of cinema as a means of acquiring media literacy. The problematization of cinema as an artistic expression and the promotion of interdisciplinarity between the areas of communication, cinema and education and artistic education in particular that have been established in the field of Communication Science teaching, such as Lobo (1999), Pacheco (2016), Migliorin (2015) and others argue, have been applied to many other areas, such as the training of managers in the areas of higher education, in the School of Education of the Polytechnic Institute of Viana do Castelo (ESE-IPVC). the arts and culture, specialists in light, sound and image courses and teacher training (Moura et al, 2017). In this context, the objective of this article is to analyze a research project that is repeated annually, when students are confronted with the documentary cinema and its concepts, the cinematographic literacy, the analysis of fixed and moving images, resulting in the creation of documentary films at from the text of Almada Negreiros "Manifesto Anti Dantas".Existe um consenso em torno do reconhecimento do cinema como meio de aquisição de uma literacia mediática. A problematização do cinema como expressão artística e da promoção da interdisciplinaridade entre as áreas da comunicação, do cinema e educação e da educação artística em particular que têm sido estabelecidas no âmbito do ensino das Ciências da Comunicação, tal como Lobo (1999), Pacheco (2016), Migliorin (2015) e outros argumentam, têm vindo a ser aplicadas na Escola Superior de Educação, do Instituto Politécnico de Viana do Castelo (ESE-IPVC), a muitas outras áreas, como é o caso da formação de gestores nas áreas das artes e da cultura, dos especialistas dos cursos de luz, som e imagem e na formação de professores (Moura et al, 2017). Neste contexto, o objetivo deste artigo é analisar um projeto de investigação que se repete anualmente, quando confrontam os estudantes com o cinema documental e seus conceitos, a literacia cinematográfica, a análise de imagens fixas e em movimento, resultando na criação de filmes documentais a partir do texto de Almada Negreiros “Manifesto Anti Dantas”.Asociación Cientifica ICONO 14SapientiaAlmeida, CarlosSoares, Ana IsabelMoura, AnabelaPacheco, Raquel2019-08-02T12:16:25Z20192019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.1/12722por1697-829310.7195/ri14.v17i2.1354info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-24T10:24:42Zoai:sapientia.ualg.pt:10400.1/12722Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:04:01.143583Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo DocNomads, Ao-Norte and ESE: a film literacy project implemented in Viana do Castelo |
title |
DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo |
spellingShingle |
DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo Almeida, Carlos Documentary cinema Media studies Cinematographic literacy Media education Youth Cinema documental Estudo dos media Literacia cinematográfica Educação para os media Jovens |
title_short |
DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo |
title_full |
DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo |
title_fullStr |
DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo |
title_full_unstemmed |
DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo |
title_sort |
DocNomads, Ao-Norte e ESE: um projeto de literacia cinematográfica implementado em Viana do Castelo |
author |
Almeida, Carlos |
author_facet |
Almeida, Carlos Soares, Ana Isabel Moura, Anabela Pacheco, Raquel |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Ana Isabel Moura, Anabela Pacheco, Raquel |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Sapientia |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Carlos Soares, Ana Isabel Moura, Anabela Pacheco, Raquel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Documentary cinema Media studies Cinematographic literacy Media education Youth Cinema documental Estudo dos media Literacia cinematográfica Educação para os media Jovens |
topic |
Documentary cinema Media studies Cinematographic literacy Media education Youth Cinema documental Estudo dos media Literacia cinematográfica Educação para os media Jovens |
description |
There is a consensus around the recognition of cinema as a means of acquiring media literacy. The problematization of cinema as an artistic expression and the promotion of interdisciplinarity between the areas of communication, cinema and education and artistic education in particular that have been established in the field of Communication Science teaching, such as Lobo (1999), Pacheco (2016), Migliorin (2015) and others argue, have been applied to many other areas, such as the training of managers in the areas of higher education, in the School of Education of the Polytechnic Institute of Viana do Castelo (ESE-IPVC). the arts and culture, specialists in light, sound and image courses and teacher training (Moura et al, 2017). In this context, the objective of this article is to analyze a research project that is repeated annually, when students are confronted with the documentary cinema and its concepts, the cinematographic literacy, the analysis of fixed and moving images, resulting in the creation of documentary films at from the text of Almada Negreiros "Manifesto Anti Dantas". |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-02T12:16:25Z 2019 2019-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.1/12722 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.1/12722 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
1697-8293 10.7195/ri14.v17i2.1354 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Asociación Cientifica ICONO 14 |
publisher.none.fl_str_mv |
Asociación Cientifica ICONO 14 |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133274765787136 |