Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29373 |
Resumo: | Corresponding to the guidelines aspired by UNESCO (1994, 2009, 2015, 2019), it is up to Education to find not only a reflective path, about its contribution in the life of Human being, but also to respond to the inherent needs of the right for Difference.Currently, and in view of the premises of a democratic education, schools are required to have a methodology that is guided by the commitment to a “(…) process that aims to respond to the diversity of needs and potential of each and every one.” (DL nº.54/2018, p.2919).The realization of this article prioritizes highlighting one of Paulo Freire's contributions, who, by demanding a more just society, where one can ascend to educational emancipation. We therefore propose to reflect on dialogicity as a preponderant strategy in the teaching and learning process of any individual. |
id |
RCAP_14945036c67059ff8721f2e101baa334 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29373 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributionsA dialogicidade de Paulo Freire como participação democrática na Educação: Paulo Freire's contributionsEducação; Diferença; DialogicidadeEducation; Difference; DialogicityCorresponding to the guidelines aspired by UNESCO (1994, 2009, 2015, 2019), it is up to Education to find not only a reflective path, about its contribution in the life of Human being, but also to respond to the inherent needs of the right for Difference.Currently, and in view of the premises of a democratic education, schools are required to have a methodology that is guided by the commitment to a “(…) process that aims to respond to the diversity of needs and potential of each and every one.” (DL nº.54/2018, p.2919).The realization of this article prioritizes highlighting one of Paulo Freire's contributions, who, by demanding a more just society, where one can ascend to educational emancipation. We therefore propose to reflect on dialogicity as a preponderant strategy in the teaching and learning process of any individual.Correspondendo às diretrizes aspiradas pela UNESCO (1994, 2009, 2015, 2019), cabe à Educação encontrar, não apenas um caminho reflexivo, acerca da sua contribuição na vida do Homem, como também corresponder às necessidades inerentes ao direito pela Diferença. Na atualidade, e face às premissas de uma Educação democrática, são exigidas às escolas uma metodologia que se reja pelo compromisso a um “(…) processo que vise responder à diversidade das necessidades e potencialidades de todos e de cada um.” (DL nº.54/2018, p.2919). A realização deste artigo prioriza evidenciar um dos contributo de Paulo Freire, que, ao exigir uma sociedade mais justa, possa ascender à emancipação educativa. Propomos, desta forma, refletir, sobre a dialogicidade, como estratégia preponderante no processo de ensino e aprendizagem de qualquer individuo.Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti2022-12-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdftext/htmlhttps://doi.org/10.25767/se.v30i2.29373https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29373Saber & Educar; Vol. 31 No. 2 (2022): 100 years of Paulo Freire: practices, learning and researchSaber e Educar; Vol. 31 N.º 2 (2022): CadernoTemático:100 anos de Paulo Freire: práticas, aprendizagens e pesquisas1647-21440873-3600reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.esepf.pt/article/view/29373https://revista.esepf.pt/article/view/29373/20914https://revista.esepf.pt/article/view/29373/20915Direitos de Autor (c) 2022 Ana Sofia Gonçalvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves , Ana Sofia2023-05-12T08:45:23Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29373Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:47:04.474387Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions A dialogicidade de Paulo Freire como participação democrática na Educação: Paulo Freire's contributions |
title |
Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions |
spellingShingle |
Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions Gonçalves , Ana Sofia Educação; Diferença; Dialogicidade Education; Difference; Dialogicity |
title_short |
Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions |
title_full |
Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions |
title_fullStr |
Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions |
title_full_unstemmed |
Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions |
title_sort |
Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions |
author |
Gonçalves , Ana Sofia |
author_facet |
Gonçalves , Ana Sofia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves , Ana Sofia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Diferença; Dialogicidade Education; Difference; Dialogicity |
topic |
Educação; Diferença; Dialogicidade Education; Difference; Dialogicity |
description |
Corresponding to the guidelines aspired by UNESCO (1994, 2009, 2015, 2019), it is up to Education to find not only a reflective path, about its contribution in the life of Human being, but also to respond to the inherent needs of the right for Difference.Currently, and in view of the premises of a democratic education, schools are required to have a methodology that is guided by the commitment to a “(…) process that aims to respond to the diversity of needs and potential of each and every one.” (DL nº.54/2018, p.2919).The realization of this article prioritizes highlighting one of Paulo Freire's contributions, who, by demanding a more just society, where one can ascend to educational emancipation. We therefore propose to reflect on dialogicity as a preponderant strategy in the teaching and learning process of any individual. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29373 https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29373 |
url |
https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29373 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.esepf.pt/article/view/29373 https://revista.esepf.pt/article/view/29373/20914 https://revista.esepf.pt/article/view/29373/20915 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Ana Sofia Gonçalves info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Ana Sofia Gonçalves |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti |
dc.source.none.fl_str_mv |
Saber & Educar; Vol. 31 No. 2 (2022): 100 years of Paulo Freire: practices, learning and research Saber e Educar; Vol. 31 N.º 2 (2022): CadernoTemático:100 anos de Paulo Freire: práticas, aprendizagens e pesquisas 1647-2144 0873-3600 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130942453841920 |