Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves , Ana Sofia
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29373
Resumo: Corresponding to the guidelines aspired by UNESCO (1994, 2009, 2015, 2019), it is up to Education to find not only a reflective path, about its contribution in the life of Human being, but also to respond to the inherent needs of the right for Difference.Currently, and in view of the premises of a democratic education, schools are required to have a methodology that is guided by the commitment to a “(…) process that aims to respond to the diversity of needs and potential of each and every one.” (DL nº.54/2018, p.2919).The realization of this article prioritizes highlighting one of Paulo Freire's contributions, who, by demanding a more just society, where one can ascend to educational emancipation. We therefore propose to reflect on dialogicity as a preponderant strategy in the teaching and learning process of any individual.
id RCAP_14945036c67059ff8721f2e101baa334
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29373
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributionsA dialogicidade de Paulo Freire como participação democrática na Educação: Paulo Freire's contributionsEducação; Diferença; DialogicidadeEducation; Difference; DialogicityCorresponding to the guidelines aspired by UNESCO (1994, 2009, 2015, 2019), it is up to Education to find not only a reflective path, about its contribution in the life of Human being, but also to respond to the inherent needs of the right for Difference.Currently, and in view of the premises of a democratic education, schools are required to have a methodology that is guided by the commitment to a “(…) process that aims to respond to the diversity of needs and potential of each and every one.” (DL nº.54/2018, p.2919).The realization of this article prioritizes highlighting one of Paulo Freire's contributions, who, by demanding a more just society, where one can ascend to educational emancipation. We therefore propose to reflect on dialogicity as a preponderant strategy in the teaching and learning process of any individual.Correspondendo às diretrizes aspiradas pela UNESCO (1994, 2009, 2015, 2019), cabe à Educação encontrar, não apenas um caminho reflexivo, acerca da sua contribuição na vida do Homem, como também corresponder às necessidades inerentes ao direito pela Diferença. Na atualidade, e face às premissas de uma Educação democrática, são exigidas às escolas uma metodologia que se reja pelo compromisso a um “(…) processo que vise responder à diversidade das necessidades e potencialidades de todos e de cada um.” (DL nº.54/2018, p.2919). A realização deste artigo prioriza evidenciar um dos contributo de Paulo Freire, que, ao exigir uma sociedade mais justa, possa ascender à emancipação educativa. Propomos, desta forma, refletir, sobre a dialogicidade, como estratégia preponderante no processo de ensino e aprendizagem de qualquer individuo.Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti2022-12-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdftext/htmlhttps://doi.org/10.25767/se.v30i2.29373https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29373Saber & Educar; Vol. 31 No. 2 (2022): 100 years of Paulo Freire: practices, learning and researchSaber e Educar; Vol. 31 N.º 2 (2022): CadernoTemático:100 anos de Paulo Freire: práticas, aprendizagens e pesquisas1647-21440873-3600reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.esepf.pt/article/view/29373https://revista.esepf.pt/article/view/29373/20914https://revista.esepf.pt/article/view/29373/20915Direitos de Autor (c) 2022 Ana Sofia Gonçalvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves , Ana Sofia2023-05-12T08:45:23Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29373Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:47:04.474387Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions
A dialogicidade de Paulo Freire como participação democrática na Educação: Paulo Freire's contributions
title Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions
spellingShingle Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions
Gonçalves , Ana Sofia
Educação; Diferença; Dialogicidade
Education; Difference; Dialogicity
title_short Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions
title_full Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions
title_fullStr Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions
title_full_unstemmed Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions
title_sort Paulo Freire's contributions: Paulo Freire's contributions
author Gonçalves , Ana Sofia
author_facet Gonçalves , Ana Sofia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves , Ana Sofia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Diferença; Dialogicidade
Education; Difference; Dialogicity
topic Educação; Diferença; Dialogicidade
Education; Difference; Dialogicity
description Corresponding to the guidelines aspired by UNESCO (1994, 2009, 2015, 2019), it is up to Education to find not only a reflective path, about its contribution in the life of Human being, but also to respond to the inherent needs of the right for Difference.Currently, and in view of the premises of a democratic education, schools are required to have a methodology that is guided by the commitment to a “(…) process that aims to respond to the diversity of needs and potential of each and every one.” (DL nº.54/2018, p.2919).The realization of this article prioritizes highlighting one of Paulo Freire's contributions, who, by demanding a more just society, where one can ascend to educational emancipation. We therefore propose to reflect on dialogicity as a preponderant strategy in the teaching and learning process of any individual.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29373
https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29373
url https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29373
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.esepf.pt/article/view/29373
https://revista.esepf.pt/article/view/29373/20914
https://revista.esepf.pt/article/view/29373/20915
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Ana Sofia Gonçalves
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Ana Sofia Gonçalves
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti
dc.source.none.fl_str_mv Saber & Educar; Vol. 31 No. 2 (2022): 100 years of Paulo Freire: practices, learning and research
Saber e Educar; Vol. 31 N.º 2 (2022): CadernoTemático:100 anos de Paulo Freire: práticas, aprendizagens e pesquisas
1647-2144
0873-3600
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130942453841920