Spatial planning and touristification of urban spaces. The case study of Praça do Comércio e da Ribeira das Naus, em Lisboa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Isabel
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.8499
Resumo: Urban regeneration as a form of integrated territorial intervention that combines rehabilitation actions with appropriate measures of economic, social and cultural revitalization and reinforcement of cohesion and territorial potential, intends to give "new life"to the territories. The tourist activity imposes significant modifications on the territory, turistifying it, that is to say, tourism as an economic activity, or as a social activity has the capacity to cause profound changes in the territories, be they negative or positive. Barros (1998) and Leite (2008). Praça do Comércio and Ribeira das Naus were in 2008 strategically object of urban rehabilitation, eventhough the motive was not to create tourist areas. The appropriation of these spaces for tourist functions, therefore, transformed them into territories of provision of goods and services for the satisfaction of tourists and hikers, tursitificando them. If we consider the case study, we can conclude that strategic planning must become a decisive measure for the sustainability of the territories, ensuring the coordination of the agents and the definition of objectives and measures that guarantee the balance to the activities to be developed, being tourism one of them.
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spelling Spatial planning and touristification of urban spaces. The case study of Praça do Comércio e da Ribeira das Naus, em LisboaO planeamento e a turistificação dos espaços urbanos. O caso da Praça do Comércio e da Ribeira Naus, em LisboaUrban regeneration as a form of integrated territorial intervention that combines rehabilitation actions with appropriate measures of economic, social and cultural revitalization and reinforcement of cohesion and territorial potential, intends to give "new life"to the territories. The tourist activity imposes significant modifications on the territory, turistifying it, that is to say, tourism as an economic activity, or as a social activity has the capacity to cause profound changes in the territories, be they negative or positive. Barros (1998) and Leite (2008). Praça do Comércio and Ribeira das Naus were in 2008 strategically object of urban rehabilitation, eventhough the motive was not to create tourist areas. The appropriation of these spaces for tourist functions, therefore, transformed them into territories of provision of goods and services for the satisfaction of tourists and hikers, tursitificando them. If we consider the case study, we can conclude that strategic planning must become a decisive measure for the sustainability of the territories, ensuring the coordination of the agents and the definition of objectives and measures that guarantee the balance to the activities to be developed, being tourism one of them.A regeneração urbana enquanto forma de intervenção territorial integrada que combina ações de reabilitação com medidas adequadas de revitalização económica, social e cultural e de reforço da coesão e do potencial territorial, pretende dar “nova vida” aos territórios. A atividade turística impõe modificações significativas sobre o território, turistificando-o, isto é, o turismo quer como atividade económica, quer enquanto atividade social tem a capacidade de provocar profundas alterações nos territórios, sejam elas negativas ou positivas. Barros (1998) e Leite (2008). A Praça do Comércio e a Ribeira das Naus, em Lisboa foram objeto de requalificação e reabilitação urbana estrategicamente aprovadas em 2008, mas sem efetiva intenção de criação de espaços turísticos. A apropriação destes espaços para funções turísticas, transformou-os, por isso, em territórios de prestação de bens e serviços para satisfação de turistas e excursionistas, tursitificando-os. Se considerarmos o caso de estudo, podemos concluir que o planeamento estratégico deve consubstanciar-se como uma medida determinante para a sustentabilidade dos territórios, assegurando a concertação dos agentes e a definição de objetivos e medidas que garantam o equilíbrio às atividades a desenvolver, sendo a turística é uma delas.Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2017-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.8499oai:proa.ua.pt:article/8499Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 27/28 (2017); 399-412Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 27/28 (2017); 399-4122182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/8499https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.8499https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/8499/6003https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Isabel2022-09-26T10:56:34Zoai:proa.ua.pt:article/8499Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:22.468653Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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O planeamento e a turistificação dos espaços urbanos. O caso da Praça do Comércio e da Ribeira Naus, em Lisboa
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