Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Settom, Maria da Graça
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.469
Resumo: The purpose of this paper is to discuss the centrality of both the school and the medias as legitimating matrixes of cultural practices among young people. Taking into consideration the idea of school as a space able to produce “habitus dispositions”, a modus operandi of ideas and behaviours for choices in cultural and leisure matters, I consider it important to identify and to analyse the range and the limit of this institution in the context of 21st century societies. Furthermore, aware of the strong presence of the media in the youngsters’ universe (TV, phonographic or fictional), I seek to problematize the relations of interdependency that the media have with the school as well as its strengths in the formation process of a social segment precociously socialized by the media. In substantiation of this argument, I then provide a brief analysis of cultural preferences among students attending private school in the city of Sao Paulo, Brazil.
id RCAP_1715c14eafa7c08d75fb903565ca88c2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/469
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovensThe purpose of this paper is to discuss the centrality of both the school and the medias as legitimating matrixes of cultural practices among young people. Taking into consideration the idea of school as a space able to produce “habitus dispositions”, a modus operandi of ideas and behaviours for choices in cultural and leisure matters, I consider it important to identify and to analyse the range and the limit of this institution in the context of 21st century societies. Furthermore, aware of the strong presence of the media in the youngsters’ universe (TV, phonographic or fictional), I seek to problematize the relations of interdependency that the media have with the school as well as its strengths in the formation process of a social segment precociously socialized by the media. In substantiation of this argument, I then provide a brief analysis of cultural preferences among students attending private school in the city of Sao Paulo, Brazil.Este artigo tem como objetivo discutir a centralidade da escola e das mídias enquanto matrizes legitimadoras de práticas de cultura entre os jovens. Tomando a escola como espaço capaz de produzir disposições de habitus, um modus operandi de idéias e comportamentos frente às escolhas em matéria de cultura e lazeres, considero importante identificar e analisar o alcance e o limite desta instituição no contexto das sociedades do século xxi. Por outro lado, ciente da forte presença das mídias no universo juvenil, seja ela televisiva, fonográfica e/ou ficcional, penso problematizar as relações de interdependência que mantém com a escola, bem como sua força no processo formativo de um segmento social precocemente socializado por ela. Para desenvolver este argumento, vou fazer uma breve análise do gosto cultural entre jovens oriundos de uma escola privada da cidade de São Paulo, Brasil.Universidade Católica Portuguesa2008-06-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.469oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/469Comunicação & Cultura; No 6 (2008): Culturalite; 115-134Comunicação & Cultura; n. 6 (2008): Culturalite; 115-1341646-487710.34632/comunicacaoecultura.2008.n6reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/469https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.469https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/469/417Direitos de Autor (c) 2008 Maria da Graça Settomhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSettom, Maria da Graça2022-09-22T10:29:59Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/469Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:50.889295Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens
title Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens
spellingShingle Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens
Settom, Maria da Graça
title_short Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens
title_full Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens
title_fullStr Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens
title_full_unstemmed Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens
title_sort Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens
author Settom, Maria da Graça
author_facet Settom, Maria da Graça
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Settom, Maria da Graça
description The purpose of this paper is to discuss the centrality of both the school and the medias as legitimating matrixes of cultural practices among young people. Taking into consideration the idea of school as a space able to produce “habitus dispositions”, a modus operandi of ideas and behaviours for choices in cultural and leisure matters, I consider it important to identify and to analyse the range and the limit of this institution in the context of 21st century societies. Furthermore, aware of the strong presence of the media in the youngsters’ universe (TV, phonographic or fictional), I seek to problematize the relations of interdependency that the media have with the school as well as its strengths in the formation process of a social segment precociously socialized by the media. In substantiation of this argument, I then provide a brief analysis of cultural preferences among students attending private school in the city of Sao Paulo, Brazil.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-06-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.469
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/469
url https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.469
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/469
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/469
https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.469
https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/469/417
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2008 Maria da Graça Settom
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2008 Maria da Graça Settom
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Cultura; No 6 (2008): Culturalite; 115-134
Comunicação & Cultura; n. 6 (2008): Culturalite; 115-134
1646-4877
10.34632/comunicacaoecultura.2008.n6
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130445504315392