Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.469 |
Resumo: | The purpose of this paper is to discuss the centrality of both the school and the medias as legitimating matrixes of cultural practices among young people. Taking into consideration the idea of school as a space able to produce “habitus dispositions”, a modus operandi of ideas and behaviours for choices in cultural and leisure matters, I consider it important to identify and to analyse the range and the limit of this institution in the context of 21st century societies. Furthermore, aware of the strong presence of the media in the youngsters’ universe (TV, phonographic or fictional), I seek to problematize the relations of interdependency that the media have with the school as well as its strengths in the formation process of a social segment precociously socialized by the media. In substantiation of this argument, I then provide a brief analysis of cultural preferences among students attending private school in the city of Sao Paulo, Brazil. |
id |
RCAP_1715c14eafa7c08d75fb903565ca88c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/469 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovensThe purpose of this paper is to discuss the centrality of both the school and the medias as legitimating matrixes of cultural practices among young people. Taking into consideration the idea of school as a space able to produce “habitus dispositions”, a modus operandi of ideas and behaviours for choices in cultural and leisure matters, I consider it important to identify and to analyse the range and the limit of this institution in the context of 21st century societies. Furthermore, aware of the strong presence of the media in the youngsters’ universe (TV, phonographic or fictional), I seek to problematize the relations of interdependency that the media have with the school as well as its strengths in the formation process of a social segment precociously socialized by the media. In substantiation of this argument, I then provide a brief analysis of cultural preferences among students attending private school in the city of Sao Paulo, Brazil.Este artigo tem como objetivo discutir a centralidade da escola e das mídias enquanto matrizes legitimadoras de práticas de cultura entre os jovens. Tomando a escola como espaço capaz de produzir disposições de habitus, um modus operandi de idéias e comportamentos frente às escolhas em matéria de cultura e lazeres, considero importante identificar e analisar o alcance e o limite desta instituição no contexto das sociedades do século xxi. Por outro lado, ciente da forte presença das mídias no universo juvenil, seja ela televisiva, fonográfica e/ou ficcional, penso problematizar as relações de interdependência que mantém com a escola, bem como sua força no processo formativo de um segmento social precocemente socializado por ela. Para desenvolver este argumento, vou fazer uma breve análise do gosto cultural entre jovens oriundos de uma escola privada da cidade de São Paulo, Brasil.Universidade Católica Portuguesa2008-06-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.469oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/469Comunicação & Cultura; No 6 (2008): Culturalite; 115-134Comunicação & Cultura; n. 6 (2008): Culturalite; 115-1341646-487710.34632/comunicacaoecultura.2008.n6reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/469https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.469https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/469/417Direitos de Autor (c) 2008 Maria da Graça Settomhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSettom, Maria da Graça2022-09-22T10:29:59Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/469Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:50.889295Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens |
title |
Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens |
spellingShingle |
Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens Settom, Maria da Graça |
title_short |
Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens |
title_full |
Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens |
title_fullStr |
Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens |
title_full_unstemmed |
Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens |
title_sort |
Escola e mercado de bens simbólicos na formação cultural dos jovens |
author |
Settom, Maria da Graça |
author_facet |
Settom, Maria da Graça |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Settom, Maria da Graça |
description |
The purpose of this paper is to discuss the centrality of both the school and the medias as legitimating matrixes of cultural practices among young people. Taking into consideration the idea of school as a space able to produce “habitus dispositions”, a modus operandi of ideas and behaviours for choices in cultural and leisure matters, I consider it important to identify and to analyse the range and the limit of this institution in the context of 21st century societies. Furthermore, aware of the strong presence of the media in the youngsters’ universe (TV, phonographic or fictional), I seek to problematize the relations of interdependency that the media have with the school as well as its strengths in the formation process of a social segment precociously socialized by the media. In substantiation of this argument, I then provide a brief analysis of cultural preferences among students attending private school in the city of Sao Paulo, Brazil. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-06-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.469 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/469 |
url |
https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.469 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/469 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/469 https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2008.469 https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/469/417 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2008 Maria da Graça Settom http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2008 Maria da Graça Settom http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Cultura; No 6 (2008): Culturalite; 115-134 Comunicação & Cultura; n. 6 (2008): Culturalite; 115-134 1646-4877 10.34632/comunicacaoecultura.2008.n6 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130445504315392 |