The Christening name, the school’s name: routes for a sociological outview
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2014212.06 |
Resumo: | This paper is about upper classes’ social distinction and is based on the results of a case study developed in a leading private school located in Lisbon. We identify the distinctive mark in two important signs: the name and the school attended by descendants. We analyze the distinctive proprieties of the students’ names and investigate parents’ motivations in choosing that specific school. |
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The Christening name, the school’s name: routes for a sociological outview.O nome de batismo, o nome do colégio: coordenadas de uma reflexão sociológicadistinçãoclasses dominantesonomásticacolégio privadodistinctionupper classesonomasticsprivate schoolThis paper is about upper classes’ social distinction and is based on the results of a case study developed in a leading private school located in Lisbon. We identify the distinctive mark in two important signs: the name and the school attended by descendants. We analyze the distinctive proprieties of the students’ names and investigate parents’ motivations in choosing that specific school..Este artigo convida a uma reflexão sociológica sobre as lógicas de distinção no seio das classes dominantes, tendo por base os resultados de um estudo de caso desenvolvido num prestigiado colégio de Lisboa. Propomo-nos encontrar a marca da distinção em dois importantes operadores simbólicos de diferenciação social: o nome e o colégio frequentado pelos herdeiros. Assim, refletiremos sobre as particularidades distintivas da onomástica dos alunos e sobre as motivações parentais para a escolha desse colégio.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2014-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2014212.06https://doi.org/10.31447/AS00032573.2014212.06Análise Social; Vol. 49 N.º 212 (2014); 676-6992182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23254https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23254/17315Direitos de Autor (c) 2014 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessQuaresma , Maria Luísa2024-02-24T06:09:42Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23254Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:01:51.999879Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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This paper is about upper classes’ social distinction and is based on the results of a case study developed in a leading private school located in Lisbon. We identify the distinctive mark in two important signs: the name and the school attended by descendants. We analyze the distinctive proprieties of the students’ names and investigate parents’ motivations in choosing that specific school. |
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