New media, new deontology: ethical constraints of online journalism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mateus, Samuel
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.13/2942
Resumo: As New Media bring new challenges – as well as new risks – to the function and identity of journalism, there is a growing pressure to adopt – and also to adapt – self-regulatory mechanisms, such as deontological codes, in order to better determine the ethical boundaries of online journalism. This paper emphasizes key principles of New Media (such as hypermedia, hyperlinks, interactivity, glocality, customization, and instantaneity) that, together, pose legal, corporate, professional, and individual ethical constraints. Such limitations suggest a new deontology is needed for journalists to establish specific guidelines to direct their online practice. Finally, this article suggests that the first step towards a generalized ethical reassessment of online journalism could be accomplished by means of supranational deontological codes of journalism.
id RCAP_19a86e36baf982a834cb43e290340548
oai_identifier_str oai:digituma.uma.pt:10400.13/2942
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling New media, new deontology: ethical constraints of online journalismNovos media, nova deontologia: constrangimentos éticos do jornalismo digitalOnline journalismEthicsDeontologyNew mediaJornalismo digitalÉticaDeontologiaNovos media.Faculdade de Artes e HumanidadesAs New Media bring new challenges – as well as new risks – to the function and identity of journalism, there is a growing pressure to adopt – and also to adapt – self-regulatory mechanisms, such as deontological codes, in order to better determine the ethical boundaries of online journalism. This paper emphasizes key principles of New Media (such as hypermedia, hyperlinks, interactivity, glocality, customization, and instantaneity) that, together, pose legal, corporate, professional, and individual ethical constraints. Such limitations suggest a new deontology is needed for journalists to establish specific guidelines to direct their online practice. Finally, this article suggests that the first step towards a generalized ethical reassessment of online journalism could be accomplished by means of supranational deontological codes of journalism.Há medida que os Novos Media trazem novos desafios – bem como novos riscos – para a função e identidade do jornalismo, há uma crescente pressão para adotar – e adaptar – mecanismos de auto-regulação, como por exemplo, códigos deontológicos, a fim de melhor fixar os limites éticos do jornalismo digital. Este artigo destaca os princípios dos Novos Media (como hipermédia, hiperlinks, interatividade, glocalidade, personalização e instantaneidade) que, tomados em conjunto, colocam constrangimentos éticos de ordem jurídica, corporativa, profissional e individual. Estas limitações sugerem que uma nova deontologia é necessária para que os jornalistas possuam diretrizes específicas que direcionem a sua prática online. Sugere-se que o primeiro, passo crucial, para esta revisão ética generalizada sobre o jornalismo digital pode ser feito através de códigos deontológicos supra-nacionaisCentro de Estudos Interdisciplinares do Século XXDigitUMaMateus, Samuel2020-10-27T13:47:55Z2019-01-01T00:00:00Z2019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.13/2942engMateus, S. (2019) New media, new deontology. Mediapolis: Revista de Comunicação, Jornalismo e Espaço Público, nº 9 , 13-26. doi: 10.14195/2183-6019_9_110.14195/2183-6019_9_1info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-05T12:55:49Zoai:digituma.uma.pt:10400.13/2942Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:05:46.685256Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv New media, new deontology: ethical constraints of online journalism
Novos media, nova deontologia: constrangimentos éticos do jornalismo digital
title New media, new deontology: ethical constraints of online journalism
spellingShingle New media, new deontology: ethical constraints of online journalism
Mateus, Samuel
Online journalism
Ethics
Deontology
New media
Jornalismo digital
Ética
Deontologia
Novos media
.
Faculdade de Artes e Humanidades
title_short New media, new deontology: ethical constraints of online journalism
title_full New media, new deontology: ethical constraints of online journalism
title_fullStr New media, new deontology: ethical constraints of online journalism
title_full_unstemmed New media, new deontology: ethical constraints of online journalism
title_sort New media, new deontology: ethical constraints of online journalism
author Mateus, Samuel
author_facet Mateus, Samuel
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv DigitUMa
dc.contributor.author.fl_str_mv Mateus, Samuel
dc.subject.por.fl_str_mv Online journalism
Ethics
Deontology
New media
Jornalismo digital
Ética
Deontologia
Novos media
.
Faculdade de Artes e Humanidades
topic Online journalism
Ethics
Deontology
New media
Jornalismo digital
Ética
Deontologia
Novos media
.
Faculdade de Artes e Humanidades
description As New Media bring new challenges – as well as new risks – to the function and identity of journalism, there is a growing pressure to adopt – and also to adapt – self-regulatory mechanisms, such as deontological codes, in order to better determine the ethical boundaries of online journalism. This paper emphasizes key principles of New Media (such as hypermedia, hyperlinks, interactivity, glocality, customization, and instantaneity) that, together, pose legal, corporate, professional, and individual ethical constraints. Such limitations suggest a new deontology is needed for journalists to establish specific guidelines to direct their online practice. Finally, this article suggests that the first step towards a generalized ethical reassessment of online journalism could be accomplished by means of supranational deontological codes of journalism.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01T00:00:00Z
2019-01-01T00:00:00Z
2020-10-27T13:47:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.13/2942
url http://hdl.handle.net/10400.13/2942
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Mateus, S. (2019) New media, new deontology. Mediapolis: Revista de Comunicação, Jornalismo e Espaço Público, nº 9 , 13-26. doi: 10.14195/2183-6019_9_1
10.14195/2183-6019_9_1
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX
publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129928676933632