New media, new deontology: ethical constraints of online journalism
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.13/2942 |
Resumo: | As New Media bring new challenges – as well as new risks – to the function and identity of journalism, there is a growing pressure to adopt – and also to adapt – self-regulatory mechanisms, such as deontological codes, in order to better determine the ethical boundaries of online journalism. This paper emphasizes key principles of New Media (such as hypermedia, hyperlinks, interactivity, glocality, customization, and instantaneity) that, together, pose legal, corporate, professional, and individual ethical constraints. Such limitations suggest a new deontology is needed for journalists to establish specific guidelines to direct their online practice. Finally, this article suggests that the first step towards a generalized ethical reassessment of online journalism could be accomplished by means of supranational deontological codes of journalism. |
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New media, new deontology: ethical constraints of online journalismNovos media, nova deontologia: constrangimentos éticos do jornalismo digitalOnline journalismEthicsDeontologyNew mediaJornalismo digitalÉticaDeontologiaNovos media.Faculdade de Artes e HumanidadesAs New Media bring new challenges – as well as new risks – to the function and identity of journalism, there is a growing pressure to adopt – and also to adapt – self-regulatory mechanisms, such as deontological codes, in order to better determine the ethical boundaries of online journalism. This paper emphasizes key principles of New Media (such as hypermedia, hyperlinks, interactivity, glocality, customization, and instantaneity) that, together, pose legal, corporate, professional, and individual ethical constraints. Such limitations suggest a new deontology is needed for journalists to establish specific guidelines to direct their online practice. Finally, this article suggests that the first step towards a generalized ethical reassessment of online journalism could be accomplished by means of supranational deontological codes of journalism.Há medida que os Novos Media trazem novos desafios – bem como novos riscos – para a função e identidade do jornalismo, há uma crescente pressão para adotar – e adaptar – mecanismos de auto-regulação, como por exemplo, códigos deontológicos, a fim de melhor fixar os limites éticos do jornalismo digital. Este artigo destaca os princípios dos Novos Media (como hipermédia, hiperlinks, interatividade, glocalidade, personalização e instantaneidade) que, tomados em conjunto, colocam constrangimentos éticos de ordem jurídica, corporativa, profissional e individual. Estas limitações sugerem que uma nova deontologia é necessária para que os jornalistas possuam diretrizes específicas que direcionem a sua prática online. Sugere-se que o primeiro, passo crucial, para esta revisão ética generalizada sobre o jornalismo digital pode ser feito através de códigos deontológicos supra-nacionaisCentro de Estudos Interdisciplinares do Século XXDigitUMaMateus, Samuel2020-10-27T13:47:55Z2019-01-01T00:00:00Z2019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.13/2942engMateus, S. (2019) New media, new deontology. Mediapolis: Revista de Comunicação, Jornalismo e Espaço Público, nº 9 , 13-26. doi: 10.14195/2183-6019_9_110.14195/2183-6019_9_1info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-05T12:55:49Zoai:digituma.uma.pt:10400.13/2942Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:05:46.685256Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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