A investigação-ação como estratégia privilegiada no contexto da inserção sociolaboral de reclusos: uma leitura a partir da pedagogia social
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2012.1948 |
Resumo: | The current article describes an action/research project within the context of the (re)insertion of released prison inmates into the workplace in Nampula (Mozambique). Faced with the necessity of training the social actor who executes their professional activities within a prison environment, the trainers themselves decided to conduct research on their own pedagogic actions. Th e project aim is the training of Social Workers who work directly with prison inmates, either in prisons or during the transition phase of being released from incarceration and entering society to the point of entering the employment market. Research which focuses and refl ects on the practices employed in a given community of actors has been shown to be a fruitful area of research as it produces knowledge which has a personal, social and professional utility. In this aspect, we employ an action research approach with the purpose of improving the educational practices developed by various professional and social actors, and which allows them to voice what is experienced within the context of the their interventions. In this respect, we recommend an interpretive reading of this example of action research from the Social Pedagogy perspective. Taking into account that the project is still in the process of implementation, the current study aims to highlight the potential of the adopted methodology as an appropriate intervention strategy in the promotion of community development. |
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A investigação-ação como estratégia privilegiada no contexto da inserção sociolaboral de reclusos: uma leitura a partir da pedagogia socialThe current article describes an action/research project within the context of the (re)insertion of released prison inmates into the workplace in Nampula (Mozambique). Faced with the necessity of training the social actor who executes their professional activities within a prison environment, the trainers themselves decided to conduct research on their own pedagogic actions. Th e project aim is the training of Social Workers who work directly with prison inmates, either in prisons or during the transition phase of being released from incarceration and entering society to the point of entering the employment market. Research which focuses and refl ects on the practices employed in a given community of actors has been shown to be a fruitful area of research as it produces knowledge which has a personal, social and professional utility. In this aspect, we employ an action research approach with the purpose of improving the educational practices developed by various professional and social actors, and which allows them to voice what is experienced within the context of the their interventions. In this respect, we recommend an interpretive reading of this example of action research from the Social Pedagogy perspective. Taking into account that the project is still in the process of implementation, the current study aims to highlight the potential of the adopted methodology as an appropriate intervention strategy in the promotion of community development.O presente artigo procura dar conta de um projeto de investigação-ação no contexto da (re)inserção sociolaboral de reclusos em Nampula (Moçambique). Perante a necessidade de formação e capacitação dos atores que exercem a sua atividade profissional em contexto prisional, o grupo de formadores, responsáveis por este projeto, optou por investigar a sua própria intervenção pedagógica. Este projeto visa capacitar, do ponto de vista profissional, Operadores Sociais que trabalham diretamente com os reclusos, quer em contexto prisional, quer em contexto de transição para a vida em sociedade e, ainda, para a inserção no mercado de trabalho. Esta modalidade de investigação centrada nos “práticos” revela-se bastante promissora, uma vez que tenta produzir conhecimento com utilidade pessoal, social e profissional. Estamos, deste modo, face uma conceção investigativa que procura melhorar as práticas educativas desenvolvidas pelos diversos atores sociais (e/ou profissionais), dando “voz” aos que vivem e sentem nos seus contextos de intervenção. Neste sentido, propomo-nos sugerir uma leitura interpretativa desta experiência de investigação-ação a partir da Pedagogia Social. Considerando que o projeto ainda está a ser implementado, o presente texto procura, nesta fase, realçar as potencialidades deste tipo de metodologia como estratégia privilegiada para intervir numa ótica de promoção de desenvolvimento comunitário.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2012.1948oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1948Cadernos de Pedagogia Social; n. 4 (2012); 75-901646-728010.34632/cpedagogiasocial.2012.n4reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/cpedagogiasocial/article/view/1948https://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2012.1948https://revistas.ucp.pt/index.php/cpedagogiasocial/article/view/1948/1872Direitos de Autor (c) 2012 Fernando Canastra, Luís Gujamo, Ângela Magninohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCanastra, FernandoGujamo, LuísMagnino, Ângela2022-09-20T11:11:47Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1948Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:49:18.035510Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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