Issues of the contemporary in Tsai Ming-liang: Memory, distancing, and sexuality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Felipe, Marcos Aurélio
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.361
Resumo: We approach the cinema as a problematizing narrative of the contemporaneity, from the memory, affective distancing, and sexuality, which are decisive for artistic-cultural representations. We analyzed the movie Goodbye, Dragon Inn (2003, by Tsai Ming-liang) from a comparative and filmographic perspective with contemporary Asian cinema. We understand that a movie belongs to a tradition and dialogues with the cinema of its time.  Film analysis should seek a greater understanding of the significance operations, sensory, and historical-cultural components of films. In this way, we start from the perspectives that contemplate contemporaneity and the language of cinema. We note that the work of Tsai Ming-liang is hand in hand with the contemporary and develops constant narratives and a fine reflection on itself, its means, and aesthetic potential.
id RCAP_1b563b54dcff507a45c0a84181a1e4b3
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/361
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Issues of the contemporary in Tsai Ming-liang: Memory, distancing, and sexualityProblemáticas do contemporâneo em Tsai Ming-Liang: Memória, distanciamento e sexualidadeContemporaneityCinemaTsai Ming-liangContemporaneidadeCinemaTsai Ming-liangWe approach the cinema as a problematizing narrative of the contemporaneity, from the memory, affective distancing, and sexuality, which are decisive for artistic-cultural representations. We analyzed the movie Goodbye, Dragon Inn (2003, by Tsai Ming-liang) from a comparative and filmographic perspective with contemporary Asian cinema. We understand that a movie belongs to a tradition and dialogues with the cinema of its time.  Film analysis should seek a greater understanding of the significance operations, sensory, and historical-cultural components of films. In this way, we start from the perspectives that contemplate contemporaneity and the language of cinema. We note that the work of Tsai Ming-liang is hand in hand with the contemporary and develops constant narratives and a fine reflection on itself, its means, and aesthetic potential.Abordamos o cinema como narrativa problematizadora da contemporaneidade, a partir da memória, dos distanciamentos afetivos e da sexualidade, que são determinantes para as representações artístico-culturais. Analisamos o filme Adeus, Dragon Inn (2003, de Tsai Ming-liang) em uma perspectiva filmográfica e comparativa com o cinema asiático contemporâneo. Entendemos que um filme pertence a uma tradição e dialoga com o cinema do seu tempo. A análise fílmica deve buscar uma maior compreensão das operações de significação, sensoriais e histórico-culturais dos filmes. Para isso, partimos das vertentes que pensam a contemporaneidade e a linguagem do cinema. Observamos que a obra de Tsai Ming-liang está em estreita sintonia com o contemporâneo, desenvolve constantes narrativas e uma fina reflexão sobre si, seus meios e potencial estéticos. AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2018-07-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.361https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.361Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 5 No 2 (2018): Brazilian cinema in the neoliberal age; 257-283Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 5 n. 2 (2018): O cinema brasileiro na era neoliberal; 257-2832183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/361http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/361/pdfFelipe, Marcos Aurélioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:07Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/361Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:15.847163Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Issues of the contemporary in Tsai Ming-liang: Memory, distancing, and sexuality
Problemáticas do contemporâneo em Tsai Ming-Liang: Memória, distanciamento e sexualidade
title Issues of the contemporary in Tsai Ming-liang: Memory, distancing, and sexuality
spellingShingle Issues of the contemporary in Tsai Ming-liang: Memory, distancing, and sexuality
Felipe, Marcos Aurélio
Contemporaneity
Cinema
Tsai Ming-liang
Contemporaneidade
Cinema
Tsai Ming-liang
title_short Issues of the contemporary in Tsai Ming-liang: Memory, distancing, and sexuality
title_full Issues of the contemporary in Tsai Ming-liang: Memory, distancing, and sexuality
title_fullStr Issues of the contemporary in Tsai Ming-liang: Memory, distancing, and sexuality
title_full_unstemmed Issues of the contemporary in Tsai Ming-liang: Memory, distancing, and sexuality
title_sort Issues of the contemporary in Tsai Ming-liang: Memory, distancing, and sexuality
author Felipe, Marcos Aurélio
author_facet Felipe, Marcos Aurélio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Felipe, Marcos Aurélio
dc.subject.por.fl_str_mv Contemporaneity
Cinema
Tsai Ming-liang
Contemporaneidade
Cinema
Tsai Ming-liang
topic Contemporaneity
Cinema
Tsai Ming-liang
Contemporaneidade
Cinema
Tsai Ming-liang
description We approach the cinema as a problematizing narrative of the contemporaneity, from the memory, affective distancing, and sexuality, which are decisive for artistic-cultural representations. We analyzed the movie Goodbye, Dragon Inn (2003, by Tsai Ming-liang) from a comparative and filmographic perspective with contemporary Asian cinema. We understand that a movie belongs to a tradition and dialogues with the cinema of its time.  Film analysis should seek a greater understanding of the significance operations, sensory, and historical-cultural components of films. In this way, we start from the perspectives that contemplate contemporaneity and the language of cinema. We note that the work of Tsai Ming-liang is hand in hand with the contemporary and develops constant narratives and a fine reflection on itself, its means, and aesthetic potential.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.361
https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.361
url https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.361
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/361
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/361/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 5 No 2 (2018): Brazilian cinema in the neoliberal age; 257-283
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 5 n. 2 (2018): O cinema brasileiro na era neoliberal; 257-283
2183-1750
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137059369123840