O efeito da diversificação relacionada e não relacionada no desempenho financeiro de grupos empresariais na hotelaria: o caso português
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v4i21/22.12259 |
Resumo: | The increasingly adoption of business diversification strategies in general economy and in the hospitality sector in particular underpins the relevance of studying their impact on corporate financial return and stability in the specific and not previously studied case of hotel business groups in Portugal. The research problem mentioned above is complemented with a comparison between different diversification typologies (related and unrelated) and with the definition of an appropriate methodology for its measurement, completing the framework for the present investigation. It aims to: i) understand if the adoption of a given diversification strategy in the hospitality sector is associated with better corporate financial return and stability; ii) investigate whether there are significant differences in corporate financial return and stability arising from the adoption of related and unrelated diversification strategies. The results from the descriptive statistics show that the adoption of a related diversification strategy translates into a better performance, both in financial return and stability. |
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O efeito da diversificação relacionada e não relacionada no desempenho financeiro de grupos empresariais na hotelaria: o caso portuguêsThe increasingly adoption of business diversification strategies in general economy and in the hospitality sector in particular underpins the relevance of studying their impact on corporate financial return and stability in the specific and not previously studied case of hotel business groups in Portugal. The research problem mentioned above is complemented with a comparison between different diversification typologies (related and unrelated) and with the definition of an appropriate methodology for its measurement, completing the framework for the present investigation. It aims to: i) understand if the adoption of a given diversification strategy in the hospitality sector is associated with better corporate financial return and stability; ii) investigate whether there are significant differences in corporate financial return and stability arising from the adoption of related and unrelated diversification strategies. The results from the descriptive statistics show that the adoption of a related diversification strategy translates into a better performance, both in financial return and stability. A crescente adoção de estratégias de diversificação de áreas negociais, na economia em geral, e no sector da hotelaria, em particular, suporta a pertinência de investigar o seu impacto ao nível de retorno e risco financeiros, no caso específico e não investigado de grupos empresariais do setor da hotelaria em Portugal. O problema de investigação anteriormente referido é complementado com a comparação de diferentes tipologias de diversificação (relacionada e não relacionada) e com a definição da metodologia adequada à sua quantificação, completando o enquadramento para a presente investigação. Esta tem como objetivos: (i) compreender se a adoção de uma determinada estratégia de diversificação no setor da hotelaria está associada a melhorias no retorno e estabilidade financeiros; (ii) averiguar se existem diferenças significativas ao nível do retorno e estabilidade financeiros resultantes da adoção de estratégias de diversificação relacionada e de diversificação não relacionada. Os resultados obtidos através da análise descritiva permitem concluir que a adoção de uma estratégia de diversificação relacionada traduz-se num melhor desempenho, tanto a nível do retorno como da estabilidade financeiros. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v4i21/22.12259oai:proa.ua.pt:article/12259Journal of Tourism & Development; Vol 4 No 21/22 (2014); 85-96Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 4 n.º 21/22 (2014); 85-962182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12259https://doi.org/10.34624/rtd.v4i21/22.12259https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12259/8085http://creativecommons.org/licenses/by/4.0.info:eu-repo/semantics/openAccessMota, Jorge HumbertoAlmeida, Sara CachidePardinha, JoãoCampos, António Miguel2022-09-26T10:56:58Zoai:proa.ua.pt:article/12259Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:41.376736Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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