As escolas e a autonomia – conclusões de um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Elsa
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Machado, Joaquim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2011.141
Resumo: The Portuguese public schools governance has, nowadays, a "regimen of autonomy, administration and management". However, the heavy interference of the centralizing State and the scarce alterations that have been occurring in the administration of the Portuguese public schools has turned the autonomy into a wide dealt subject within academic discussion, in spite of its reduced practical application. We have revisited the course that the schools had to go through in order to be able to establish a contract of autonomy with the ward, ever since the external evaluation up to the celebration of an autonomy contract. In other words: a "contracted" will. We have proceeded to the empirical study, resorting to a qualitative inquiry methodology and we have carried out a study in a secondary school, situated in the north of Portugal, that had celebrated in 2007 an autonomy contract, in order to try to understand the impact of the governance per contract in schools and the conceptions of the educational performers on contracted autonomy.
id RCAP_200266485a2ef023f1ba46470a30a6d5
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/141
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling As escolas e a autonomia – conclusões de um estudo de casoThe Portuguese public schools governance has, nowadays, a "regimen of autonomy, administration and management". However, the heavy interference of the centralizing State and the scarce alterations that have been occurring in the administration of the Portuguese public schools has turned the autonomy into a wide dealt subject within academic discussion, in spite of its reduced practical application. We have revisited the course that the schools had to go through in order to be able to establish a contract of autonomy with the ward, ever since the external evaluation up to the celebration of an autonomy contract. In other words: a "contracted" will. We have proceeded to the empirical study, resorting to a qualitative inquiry methodology and we have carried out a study in a secondary school, situated in the north of Portugal, that had celebrated in 2007 an autonomy contract, in order to try to understand the impact of the governance per contract in schools and the conceptions of the educational performers on contracted autonomy.A governação das escolas em Portugal tem hoje um "regime de autonomia, administração e gestão". Contudo, o peso do Estado centralizador e as poucas alterações entretanto ocorridas na administração das escolas portuguesas, faz da autonomia uma temática muito abordada em sede discursiva, mas com reduzida aplicação na prática. Revisitamos o percurso que as escolas tiveram de percorrer para contratualizarem a autonomia com a tutela, desde a avaliação externa até à celebração do contrato de autonomia, uma vontade contratualizada. Procedemos ao estudo empírico, com recurso a uma metodologia de investigação qualitativa, efetuámos um estudo de caso numa escola secundária, situada na zona norte, que celebrou em 2007 um contrato de autonomia, procurando compreender o impacto da governação por contrato na escola e as conceções dos atores educativos sobre autonomia contratualizada.Universidade Católica Portuguesa2011-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2011.141oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/141Gestão e Desenvolvimento; No 19 (2011); 157-174Gestão e Desenvolvimento; n. 19 (2011); 157-1742184-56380872-556X10.7559/gestaoedesenvolvimento.2011.19reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/141https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2011.141https://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/141/132Direitos de Autor (c) 2011 Elsa Ribeiro, Joaquim Machadohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, ElsaMachado, Joaquim2022-09-23T15:47:09Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/141Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:04:28.543368Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv As escolas e a autonomia – conclusões de um estudo de caso
title As escolas e a autonomia – conclusões de um estudo de caso
spellingShingle As escolas e a autonomia – conclusões de um estudo de caso
Ribeiro, Elsa
title_short As escolas e a autonomia – conclusões de um estudo de caso
title_full As escolas e a autonomia – conclusões de um estudo de caso
title_fullStr As escolas e a autonomia – conclusões de um estudo de caso
title_full_unstemmed As escolas e a autonomia – conclusões de um estudo de caso
title_sort As escolas e a autonomia – conclusões de um estudo de caso
author Ribeiro, Elsa
author_facet Ribeiro, Elsa
Machado, Joaquim
author_role author
author2 Machado, Joaquim
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Elsa
Machado, Joaquim
description The Portuguese public schools governance has, nowadays, a "regimen of autonomy, administration and management". However, the heavy interference of the centralizing State and the scarce alterations that have been occurring in the administration of the Portuguese public schools has turned the autonomy into a wide dealt subject within academic discussion, in spite of its reduced practical application. We have revisited the course that the schools had to go through in order to be able to establish a contract of autonomy with the ward, ever since the external evaluation up to the celebration of an autonomy contract. In other words: a "contracted" will. We have proceeded to the empirical study, resorting to a qualitative inquiry methodology and we have carried out a study in a secondary school, situated in the north of Portugal, that had celebrated in 2007 an autonomy contract, in order to try to understand the impact of the governance per contract in schools and the conceptions of the educational performers on contracted autonomy.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2011.141
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/141
url https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2011.141
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/141
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/141
https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2011.141
https://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/141/132
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2011 Elsa Ribeiro, Joaquim Machado
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2011 Elsa Ribeiro, Joaquim Machado
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Gestão e Desenvolvimento; No 19 (2011); 157-174
Gestão e Desenvolvimento; n. 19 (2011); 157-174
2184-5638
0872-556X
10.7559/gestaoedesenvolvimento.2011.19
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130507404902400