Modelo didático do gênero artigo científico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10362/94965 |
Resumo: | UID/LIN/03213/2019 |
id |
RCAP_229bb2ad1001a80f4487a97eb992fa6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:run.unl.pt:10362/94965 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Modelo didático do gênero artigo científicoA didactic model for the genre ‘scientific article’contributions to the teaching of Portuguese as an Additional Languageum contributo para o ensino do Português como Língua AdicionalScientific articleSociodiscursive InteractionismPortuguese as an Additional LanguageDidactic modelLanguage and LinguisticsUID/LIN/03213/2019In this paper, we present a didactic model of the genre ‘scientific article’, which intends to guide the work of teachers of Portuguese as an Additional Language in the Portuguese academic context. To this end, we perform a descriptive analysis of ten texts that fall into the genre in question, followed by the didactic model, in which we systematize the social, contextual and compositional characteristics of the scientific article. Our approach is based on the theoretical framework of Sociodiscursive Interactionism (Bronckart, [1997]1999) and on the principles of Didactics of Genres (Dolz & Schneuwly, 2004). This work aims to highlight the importance of developing didatization devices that allow the appropriation of academic genres, such as the scientific article, and it also demonstrates that the use of genres in the teaching of Portuguese as Additional Language promotes the learning of this language as far as its different spheres of use are concerned. ensino do Português como Língua Adicional. Available from: https://www.researchgate.net/publication/334859255_Modelo_didatico_do_genero_artigo_cientifico_um_contributo_para_o_ensino_do_Portugues_como_Lingua_Adicional [accessed Dec 07 2019].Centro de Linguística da UNL (CLUNL)RUNRosa, Rute2020-03-24T23:35:34Z2019-06-282019-06-28T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article15application/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/94965por2178-3640PURE: 15728918https://doi.org/10.15448/2178-3640.2019.1.33154info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T04:42:57Zoai:run.unl.pt:10362/94965Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:38:09.955116Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Modelo didático do gênero artigo científico A didactic model for the genre ‘scientific article’contributions to the teaching of Portuguese as an Additional Language um contributo para o ensino do Português como Língua Adicional |
title |
Modelo didático do gênero artigo científico |
spellingShingle |
Modelo didático do gênero artigo científico Rosa, Rute Scientific article Sociodiscursive Interactionism Portuguese as an Additional Language Didactic model Language and Linguistics |
title_short |
Modelo didático do gênero artigo científico |
title_full |
Modelo didático do gênero artigo científico |
title_fullStr |
Modelo didático do gênero artigo científico |
title_full_unstemmed |
Modelo didático do gênero artigo científico |
title_sort |
Modelo didático do gênero artigo científico |
author |
Rosa, Rute |
author_facet |
Rosa, Rute |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Centro de Linguística da UNL (CLUNL) RUN |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosa, Rute |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Scientific article Sociodiscursive Interactionism Portuguese as an Additional Language Didactic model Language and Linguistics |
topic |
Scientific article Sociodiscursive Interactionism Portuguese as an Additional Language Didactic model Language and Linguistics |
description |
UID/LIN/03213/2019 |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-28 2019-06-28T00:00:00Z 2020-03-24T23:35:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10362/94965 |
url |
http://hdl.handle.net/10362/94965 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2178-3640 PURE: 15728918 https://doi.org/10.15448/2178-3640.2019.1.33154 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
15 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137997940064256 |