Modelo didático do gênero artigo científico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Rute
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10362/94965
Resumo: UID/LIN/03213/2019
id RCAP_229bb2ad1001a80f4487a97eb992fa6c
oai_identifier_str oai:run.unl.pt:10362/94965
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Modelo didático do gênero artigo científicoA didactic model for the genre ‘scientific article’contributions to the teaching of Portuguese as an Additional Languageum contributo para o ensino do Português como Língua AdicionalScientific articleSociodiscursive InteractionismPortuguese as an Additional LanguageDidactic modelLanguage and LinguisticsUID/LIN/03213/2019In this paper, we present a didactic model of the genre ‘scientific article’, which intends to guide the work of teachers of Portuguese as an Additional Language in the Portuguese academic context. To this end, we perform a descriptive analysis of ten texts that fall into the genre in question, followed by the didactic model, in which we systematize the social, contextual and compositional characteristics of the scientific article. Our approach is based on the theoretical framework of Sociodiscursive Interactionism (Bronckart, [1997]1999) and on the principles of Didactics of Genres (Dolz & Schneuwly, 2004). This work aims to highlight the importance of developing didatization devices that allow the appropriation of academic genres, such as the scientific article, and it also demonstrates that the use of genres in the teaching of Portuguese as Additional Language promotes the learning of this language as far as its different spheres of use are concerned. ensino do Português como Língua Adicional. Available from: https://www.researchgate.net/publication/334859255_Modelo_didatico_do_genero_artigo_cientifico_um_contributo_para_o_ensino_do_Portugues_como_Lingua_Adicional [accessed Dec 07 2019].Centro de Linguística da UNL (CLUNL)RUNRosa, Rute2020-03-24T23:35:34Z2019-06-282019-06-28T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article15application/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/94965por2178-3640PURE: 15728918https://doi.org/10.15448/2178-3640.2019.1.33154info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T04:42:57Zoai:run.unl.pt:10362/94965Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:38:09.955116Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Modelo didático do gênero artigo científico
A didactic model for the genre ‘scientific article’contributions to the teaching of Portuguese as an Additional Language
um contributo para o ensino do Português como Língua Adicional
title Modelo didático do gênero artigo científico
spellingShingle Modelo didático do gênero artigo científico
Rosa, Rute
Scientific article
Sociodiscursive Interactionism
Portuguese as an Additional Language
Didactic model
Language and Linguistics
title_short Modelo didático do gênero artigo científico
title_full Modelo didático do gênero artigo científico
title_fullStr Modelo didático do gênero artigo científico
title_full_unstemmed Modelo didático do gênero artigo científico
title_sort Modelo didático do gênero artigo científico
author Rosa, Rute
author_facet Rosa, Rute
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Centro de Linguística da UNL (CLUNL)
RUN
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Rute
dc.subject.por.fl_str_mv Scientific article
Sociodiscursive Interactionism
Portuguese as an Additional Language
Didactic model
Language and Linguistics
topic Scientific article
Sociodiscursive Interactionism
Portuguese as an Additional Language
Didactic model
Language and Linguistics
description UID/LIN/03213/2019
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-28
2019-06-28T00:00:00Z
2020-03-24T23:35:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10362/94965
url http://hdl.handle.net/10362/94965
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 2178-3640
PURE: 15728918
https://doi.org/10.15448/2178-3640.2019.1.33154
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 15
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137997940064256