O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Verdasca, José L. C.
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3215
Resumo: This article presents and discusses the results of a study carried out in two districts of the Alentejo Central regarding the evolution of the degree of school achievement of students in the third grade of the basic school system in the period of 1995 to 1999.The measure of achievement presents itself through a rate-synthesis built upon the projection of fictitious cohort by transposition a simple rates of the rank of the school population.The disaggregation through school year, district, school typology and sex-gender of the school population lead to the constitution of profiles and to the hierarchic determination of the combined elements as well as to the depuration of coefficients of congruence and their own distances.The results show clearly the indirect relation between the chronological element school year, the achievement and above ali the female over achievement facing the male one and a certain tendency of conglomeration on the levei of the variable typology of the school, leading to grouping the basic schools on one hand and the secondary schools on the one other hand. The progressive slackening of a certain administrative siege facing the automatic progression, the hyper-stable nature of the educational system and the effect of the negative reflux are some of the lines of interpretation and discussion of results that are on debate.
id RCAP_231d4c8d790ad7495f47ef10b14a9a76
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3215
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadasThis article presents and discusses the results of a study carried out in two districts of the Alentejo Central regarding the evolution of the degree of school achievement of students in the third grade of the basic school system in the period of 1995 to 1999.The measure of achievement presents itself through a rate-synthesis built upon the projection of fictitious cohort by transposition a simple rates of the rank of the school population.The disaggregation through school year, district, school typology and sex-gender of the school population lead to the constitution of profiles and to the hierarchic determination of the combined elements as well as to the depuration of coefficients of congruence and their own distances.The results show clearly the indirect relation between the chronological element school year, the achievement and above ali the female over achievement facing the male one and a certain tendency of conglomeration on the levei of the variable typology of the school, leading to grouping the basic schools on one hand and the secondary schools on the one other hand. The progressive slackening of a certain administrative siege facing the automatic progression, the hyper-stable nature of the educational system and the effect of the negative reflux are some of the lines of interpretation and discussion of results that are on debate.Este artigo apresenta e discute os resultados de um estudo realizado em dois municípios do Alentejo Central sobre a evolução do grau de desempenho escolar no 3º ciclo do ensino básico no período de 1995 a 1999. A medida do desempenho apresenta-se resumida através de um índice-síntese, constituído a partir da projecção da coorte fictícia por transposição de índices simples do estado da população escolar. A desagregação por ano lectivo, município, tipologia da escola e sexogénero da população escolar conduziu à constituição de perfis e à determinação hierárquica dos elementos combinados, bem como ao apuramento de coeficientes de congruência e respectivas distâncias. Os resultados evidenciam em especial a relação indirecta entre o elemento cronológico 'ano lectivo' e o desempenho e ainda o sobredesempenho feminino face ao masculino e uma certa tendência de conglomeração ao nível da variável tipologia da escola, tendendo de um lado a agrupar-se escolas básicas e do outro escolas secundárias. O afrouxamento progressivo de um certo cerco administrativo face à progressão automática, a natureza hiper-estável do sistema educativo e o efeito de refluxo negativo, são algumas das linhas de interpretação e discussão dos resultados lançadas para o debate.Universidade Católica Portuguesa2004-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3215oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3215Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 3 (2004); 73-872182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2004.n3reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3215https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3215https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3215/3114Direitos de Autor (c) 2004 José L. C. Verdascahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVerdasca, José L. C.2022-05-24T16:54:40Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3215Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:48.144274Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas
title O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas
spellingShingle O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas
Verdasca, José L. C.
title_short O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas
title_full O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas
title_fullStr O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas
title_full_unstemmed O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas
title_sort O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas
author Verdasca, José L. C.
author_facet Verdasca, José L. C.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Verdasca, José L. C.
description This article presents and discusses the results of a study carried out in two districts of the Alentejo Central regarding the evolution of the degree of school achievement of students in the third grade of the basic school system in the period of 1995 to 1999.The measure of achievement presents itself through a rate-synthesis built upon the projection of fictitious cohort by transposition a simple rates of the rank of the school population.The disaggregation through school year, district, school typology and sex-gender of the school population lead to the constitution of profiles and to the hierarchic determination of the combined elements as well as to the depuration of coefficients of congruence and their own distances.The results show clearly the indirect relation between the chronological element school year, the achievement and above ali the female over achievement facing the male one and a certain tendency of conglomeration on the levei of the variable typology of the school, leading to grouping the basic schools on one hand and the secondary schools on the one other hand. The progressive slackening of a certain administrative siege facing the automatic progression, the hyper-stable nature of the educational system and the effect of the negative reflux are some of the lines of interpretation and discussion of results that are on debate.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3215
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3215
url https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3215
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3215
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3215
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3215
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3215/3114
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2004 José L. C. Verdasca
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2004 José L. C. Verdasca
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 3 (2004); 73-87
2182-4614
1645-4006
10.34632/investigacaoeducacional.2004.n3
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129850761445376