O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3215 |
Resumo: | This article presents and discusses the results of a study carried out in two districts of the Alentejo Central regarding the evolution of the degree of school achievement of students in the third grade of the basic school system in the period of 1995 to 1999.The measure of achievement presents itself through a rate-synthesis built upon the projection of fictitious cohort by transposition a simple rates of the rank of the school population.The disaggregation through school year, district, school typology and sex-gender of the school population lead to the constitution of profiles and to the hierarchic determination of the combined elements as well as to the depuration of coefficients of congruence and their own distances.The results show clearly the indirect relation between the chronological element school year, the achievement and above ali the female over achievement facing the male one and a certain tendency of conglomeration on the levei of the variable typology of the school, leading to grouping the basic schools on one hand and the secondary schools on the one other hand. The progressive slackening of a certain administrative siege facing the automatic progression, the hyper-stable nature of the educational system and the effect of the negative reflux are some of the lines of interpretation and discussion of results that are on debate. |
id |
RCAP_231d4c8d790ad7495f47ef10b14a9a76 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3215 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadasThis article presents and discusses the results of a study carried out in two districts of the Alentejo Central regarding the evolution of the degree of school achievement of students in the third grade of the basic school system in the period of 1995 to 1999.The measure of achievement presents itself through a rate-synthesis built upon the projection of fictitious cohort by transposition a simple rates of the rank of the school population.The disaggregation through school year, district, school typology and sex-gender of the school population lead to the constitution of profiles and to the hierarchic determination of the combined elements as well as to the depuration of coefficients of congruence and their own distances.The results show clearly the indirect relation between the chronological element school year, the achievement and above ali the female over achievement facing the male one and a certain tendency of conglomeration on the levei of the variable typology of the school, leading to grouping the basic schools on one hand and the secondary schools on the one other hand. The progressive slackening of a certain administrative siege facing the automatic progression, the hyper-stable nature of the educational system and the effect of the negative reflux are some of the lines of interpretation and discussion of results that are on debate.Este artigo apresenta e discute os resultados de um estudo realizado em dois municípios do Alentejo Central sobre a evolução do grau de desempenho escolar no 3º ciclo do ensino básico no período de 1995 a 1999. A medida do desempenho apresenta-se resumida através de um índice-síntese, constituído a partir da projecção da coorte fictícia por transposição de índices simples do estado da população escolar. A desagregação por ano lectivo, município, tipologia da escola e sexogénero da população escolar conduziu à constituição de perfis e à determinação hierárquica dos elementos combinados, bem como ao apuramento de coeficientes de congruência e respectivas distâncias. Os resultados evidenciam em especial a relação indirecta entre o elemento cronológico 'ano lectivo' e o desempenho e ainda o sobredesempenho feminino face ao masculino e uma certa tendência de conglomeração ao nível da variável tipologia da escola, tendendo de um lado a agrupar-se escolas básicas e do outro escolas secundárias. O afrouxamento progressivo de um certo cerco administrativo face à progressão automática, a natureza hiper-estável do sistema educativo e o efeito de refluxo negativo, são algumas das linhas de interpretação e discussão dos resultados lançadas para o debate.Universidade Católica Portuguesa2004-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3215oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3215Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 3 (2004); 73-872182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2004.n3reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3215https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3215https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3215/3114Direitos de Autor (c) 2004 José L. C. Verdascahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVerdasca, José L. C.2022-05-24T16:54:40Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3215Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:48.144274Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas |
title |
O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas |
spellingShingle |
O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas Verdasca, José L. C. |
title_short |
O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas |
title_full |
O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas |
title_fullStr |
O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas |
title_full_unstemmed |
O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas |
title_sort |
O desempenho escolar no 3º ciclo: um olhar com base em configurações hierarquizadas |
author |
Verdasca, José L. C. |
author_facet |
Verdasca, José L. C. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Verdasca, José L. C. |
description |
This article presents and discusses the results of a study carried out in two districts of the Alentejo Central regarding the evolution of the degree of school achievement of students in the third grade of the basic school system in the period of 1995 to 1999.The measure of achievement presents itself through a rate-synthesis built upon the projection of fictitious cohort by transposition a simple rates of the rank of the school population.The disaggregation through school year, district, school typology and sex-gender of the school population lead to the constitution of profiles and to the hierarchic determination of the combined elements as well as to the depuration of coefficients of congruence and their own distances.The results show clearly the indirect relation between the chronological element school year, the achievement and above ali the female over achievement facing the male one and a certain tendency of conglomeration on the levei of the variable typology of the school, leading to grouping the basic schools on one hand and the secondary schools on the one other hand. The progressive slackening of a certain administrative siege facing the automatic progression, the hyper-stable nature of the educational system and the effect of the negative reflux are some of the lines of interpretation and discussion of results that are on debate. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3215 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3215 |
url |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3215 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3215 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3215 https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2004.3215 https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3215/3114 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2004 José L. C. Verdasca http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2004 José L. C. Verdasca http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 3 (2004); 73-87 2182-4614 1645-4006 10.34632/investigacaoeducacional.2004.n3 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129850761445376 |