A história no ensino básico em Portugal no último quartel: perspectiva curricular

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correia, Luís Grosso
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/82586
Resumo: The third cycle of basic education (7th 9th year) in Portugal isdiscussed, with reference to the History curriculum. The epistemological,anthropological and societal bases in the curriculum are investigated toconstruct a historical awareness on modernity. The analysis comprises legaland institutional documents that informed the Portuguese curriculum ingeneral and the program of History in particular to deal with the mission andintelligibility of the discipline with the co-relationship of forces between thedifferent areas of knowledge within the third cycle of basic education. Thecurriculum solutions implemented from the 1980s are investigated.
id RCAP_238b22e5f3868a870a1fdd51af3c02e3
oai_identifier_str oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/82586
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A história no ensino básico em Portugal no último quartel: perspectiva curricularEducação, Ciências da educaçãoEducation, Educational sciencesThe third cycle of basic education (7th 9th year) in Portugal isdiscussed, with reference to the History curriculum. The epistemological,anthropological and societal bases in the curriculum are investigated toconstruct a historical awareness on modernity. The analysis comprises legaland institutional documents that informed the Portuguese curriculum ingeneral and the program of History in particular to deal with the mission andintelligibility of the discipline with the co-relationship of forces between thedifferent areas of knowledge within the third cycle of basic education. Thecurriculum solutions implemented from the 1980s are investigated.20152015-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/82586por1415-994510.4025/dialogos.v19i1.1053Correia, Luís Grossoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T15:24:41Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/82586Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:23:00.552360Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A história no ensino básico em Portugal no último quartel: perspectiva curricular
title A história no ensino básico em Portugal no último quartel: perspectiva curricular
spellingShingle A história no ensino básico em Portugal no último quartel: perspectiva curricular
Correia, Luís Grosso
Educação, Ciências da educação
Education, Educational sciences
title_short A história no ensino básico em Portugal no último quartel: perspectiva curricular
title_full A história no ensino básico em Portugal no último quartel: perspectiva curricular
title_fullStr A história no ensino básico em Portugal no último quartel: perspectiva curricular
title_full_unstemmed A história no ensino básico em Portugal no último quartel: perspectiva curricular
title_sort A história no ensino básico em Portugal no último quartel: perspectiva curricular
author Correia, Luís Grosso
author_facet Correia, Luís Grosso
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correia, Luís Grosso
dc.subject.por.fl_str_mv Educação, Ciências da educação
Education, Educational sciences
topic Educação, Ciências da educação
Education, Educational sciences
description The third cycle of basic education (7th 9th year) in Portugal isdiscussed, with reference to the History curriculum. The epistemological,anthropological and societal bases in the curriculum are investigated toconstruct a historical awareness on modernity. The analysis comprises legaland institutional documents that informed the Portuguese curriculum ingeneral and the program of History in particular to deal with the mission andintelligibility of the discipline with the co-relationship of forces between thedifferent areas of knowledge within the third cycle of basic education. Thecurriculum solutions implemented from the 1980s are investigated.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2015-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/82586
url https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/82586
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 1415-9945
10.4025/dialogos.v19i1.1053
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136146135973888