Estatuto da teologia na vida da Igreja
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/didaskalia.2016.3242 |
Resumo: | Based on the operative category of mediation, this article aims to explore the meaning of the Church for theology and vice versa. First, it presents the Church as a mediation comprising multiple mediations. Among these, theological mediation takes upon itself the position of being reflective, hermeneutic and critical. Thus, it is mediation of Scripture and of the world to the Church, and of the Church to itself; at the same time it is mediation of the Church to the world. In all these dimensions, theology sees itself as a theoretical and practical science, immersed in the ecclesial fabric and at the same time as its interpellator. |
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Estatuto da teologia na vida da IgrejaBased on the operative category of mediation, this article aims to explore the meaning of the Church for theology and vice versa. First, it presents the Church as a mediation comprising multiple mediations. Among these, theological mediation takes upon itself the position of being reflective, hermeneutic and critical. Thus, it is mediation of Scripture and of the world to the Church, and of the Church to itself; at the same time it is mediation of the Church to the world. In all these dimensions, theology sees itself as a theoretical and practical science, immersed in the ecclesial fabric and at the same time as its interpellator.Apoiando-se na categoria operatória da mediação, o artigo pretende explorar o significado da Igreja para a teologia e vice-versa. Em primeiro lugar, apresenta a Igreja como uma mediação constituída por múltiplas mediações. Entre essas, a mediação teológica assume-se como instância reflexiva, hermenêutica e crítica. Desse modo, ela é mediação da Escritura e do mundo para a Igreja, assim como desta para si mesma; ao mesmo tempo é mediação da Igreja para o mundo. Em todas estas dimensões, a teologia assume-se como ciência teórica e prática, imersa no tecido eclesial e ao mesmo tempo sua interpeladora.Universidade Católica Portuguesa2016-06-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/didaskalia.2016.3242oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3242Didaskalia; Vol 46 No 2 (2016): A teologia na universidade; 47-65Didaskalia; v. 46 n. 2 (2016): A teologia na universidade; 47-650253-167410.34632/didaskalia.2016.46.2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/3242https://doi.org/10.34632/didaskalia.2016.3242https://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/3242/3141Direitos de Autor (c) 2016 João Manuel Duquehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDuque, João Manuel2022-09-26T10:57:45Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3242Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:06:57.642911Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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