Opening vignettes of the Brazilian telenovela: a semiotic analysis of its imaginary representations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.233 |
Resumo: | This article is a semiotic analysis of the opening vignettes of Brazilian soap opera, in order to show how these pieces feature audiovisual representative signs, most often related to the nuclear narrative content of the program. Semiotics is a philosophy that studies any kind of language as a sign, analyzing their forms of representation. The trichotomous chosen line within this extensive study is the thirdness, which will allow a more detailed analysis, providing interpretive and argumentative conclusions. During the study period, the figure of the woman, linked to sensuality and movement of the scenes idea was represented in many ways and helped build the dramaturgical imagery of an era. A methodological approach was carried out considering the following works: Tieta (1989/1990) and Mulheres de Areia (1993). |
id |
RCAP_25d963ed5988470308dd8d4f99158071 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/233 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Opening vignettes of the Brazilian telenovela: a semiotic analysis of its imaginary representationsVinhetas de abertura da telenovela brasileira: uma análise semiótica de suas representações imagináriasvignetteBrazilian soap operasopeningsoap operasemioticsvinhetaaberturanovelateledramaturgia brasileirasemióticaThis article is a semiotic analysis of the opening vignettes of Brazilian soap opera, in order to show how these pieces feature audiovisual representative signs, most often related to the nuclear narrative content of the program. Semiotics is a philosophy that studies any kind of language as a sign, analyzing their forms of representation. The trichotomous chosen line within this extensive study is the thirdness, which will allow a more detailed analysis, providing interpretive and argumentative conclusions. During the study period, the figure of the woman, linked to sensuality and movement of the scenes idea was represented in many ways and helped build the dramaturgical imagery of an era. A methodological approach was carried out considering the following works: Tieta (1989/1990) and Mulheres de Areia (1993).Este artigo faz uma análise semiótica das vinhetas de abertura da telenovela brasileira, com o objetivo de mostrar como essas peças audiovisuais apresentam signos representativos, na maioria das vezes, relacionados ao conteúdo narrativo nuclear do programa. A semiótica é uma filosofia que estuda todo e qualquer tipo de linguagem como signo, analisando suas formas de representação. A linha tricotômica escolhida dentro desse amplo estudo é a da terceiridade, que vai permitir uma análise mais detalhada, possibilitando conclusões interpretativas e argumentativas. No período estudado, a figura da mulher, vinculada à sensualidade e à ideia do movimento das cenas foi representada de diversas formas e ajudou a construir o imaginário dramaturgico de uma época. Um recorte metodológico foi realizado, considerando as seguintes obras: Tieta (1989/1990) e Mulheres de Areia (1993).Sopcom2016-12-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.233https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.233Revista Comunicando; Vol. 5 No. 2 (2016): History and Contemporaneity Producing Views on Communication; 171 - 188Revista Comunicando; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Historia y Cuestiones Contemporáneas; 171 - 188Revista Comunicando; Vol. 5 N.º 2 (2016): A História e a Contemporaneidade Produzindo Olhares Sobre a Comunicação; 171 - 1882182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/233https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/233/168Paulino, Danilo BenitesLobato e Moura, Giovani Pagliusiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T08:29:08Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/233Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:35.298565Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Opening vignettes of the Brazilian telenovela: a semiotic analysis of its imaginary representations Vinhetas de abertura da telenovela brasileira: uma análise semiótica de suas representações imaginárias |
title |
Opening vignettes of the Brazilian telenovela: a semiotic analysis of its imaginary representations |
spellingShingle |
Opening vignettes of the Brazilian telenovela: a semiotic analysis of its imaginary representations Paulino, Danilo Benites vignette Brazilian soap operas opening soap opera semiotics vinheta abertura novela teledramaturgia brasileira semiótica |
title_short |
Opening vignettes of the Brazilian telenovela: a semiotic analysis of its imaginary representations |
title_full |
Opening vignettes of the Brazilian telenovela: a semiotic analysis of its imaginary representations |
title_fullStr |
Opening vignettes of the Brazilian telenovela: a semiotic analysis of its imaginary representations |
title_full_unstemmed |
Opening vignettes of the Brazilian telenovela: a semiotic analysis of its imaginary representations |
title_sort |
Opening vignettes of the Brazilian telenovela: a semiotic analysis of its imaginary representations |
author |
Paulino, Danilo Benites |
author_facet |
Paulino, Danilo Benites Lobato e Moura, Giovani Pagliusi |
author_role |
author |
author2 |
Lobato e Moura, Giovani Pagliusi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paulino, Danilo Benites Lobato e Moura, Giovani Pagliusi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
vignette Brazilian soap operas opening soap opera semiotics vinheta abertura novela teledramaturgia brasileira semiótica |
topic |
vignette Brazilian soap operas opening soap opera semiotics vinheta abertura novela teledramaturgia brasileira semiótica |
description |
This article is a semiotic analysis of the opening vignettes of Brazilian soap opera, in order to show how these pieces feature audiovisual representative signs, most often related to the nuclear narrative content of the program. Semiotics is a philosophy that studies any kind of language as a sign, analyzing their forms of representation. The trichotomous chosen line within this extensive study is the thirdness, which will allow a more detailed analysis, providing interpretive and argumentative conclusions. During the study period, the figure of the woman, linked to sensuality and movement of the scenes idea was represented in many ways and helped build the dramaturgical imagery of an era. A methodological approach was carried out considering the following works: Tieta (1989/1990) and Mulheres de Areia (1993). |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.233 https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.233 |
url |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.233 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/233 https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/233/168 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Comunicando; Vol. 5 No. 2 (2016): History and Contemporaneity Producing Views on Communication; 171 - 188 Revista Comunicando; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Historia y Cuestiones Contemporáneas; 171 - 188 Revista Comunicando; Vol. 5 N.º 2 (2016): A História e a Contemporaneidade Produzindo Olhares Sobre a Comunicação; 171 - 188 2182-4037 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799138188827033600 |