Consulting

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mouraz, Ana
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Sousa, Maria de Fátima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3347
Resumo: The assessorship has been proposed by some of the schools that are Educational Territories of Priority Intervention (TEIP) as a way to contribute to a signifi cant change in the work done by teachers with students and thus to contribute towards improving the educational success of these. The pedagogical assessorship that is studied in this text is the one that takes forms of support and cooperation that a teacher of the same scientific area provides to another in the exercise of part or all of the work done with a school class. This is the main object of this text that describes how assessorship conducted in a Secondary School was seen by teachers and pupils. Text explains assessorship main achievements, namely these concerning teachers’ professional cultures.  
id RCAP_261c12230f88cbafdbd95b86f526879b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3347
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling ConsultingAssessoriasThe assessorship has been proposed by some of the schools that are Educational Territories of Priority Intervention (TEIP) as a way to contribute to a signifi cant change in the work done by teachers with students and thus to contribute towards improving the educational success of these. The pedagogical assessorship that is studied in this text is the one that takes forms of support and cooperation that a teacher of the same scientific area provides to another in the exercise of part or all of the work done with a school class. This is the main object of this text that describes how assessorship conducted in a Secondary School was seen by teachers and pupils. Text explains assessorship main achievements, namely these concerning teachers’ professional cultures.  As assessorias foram propostas por algumas das escolas que são Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP) como forma de contribuir para uma mudança significativa do trabalho a desenvolver pelos professores com os alunos e de assim contribuir para uma melhoria do sucesso educativo destes. As assessorias pedagógicas que se estudam no presente texto são aquelas que assumem formas de assistência e coadjuvação que um professor, da mesma área científica, presta a outro no exercício de parte ou do todo da sua carga letiva a desenvolver com uma turma. Foi este o objeto fundamental que deu origem ao presente texto, que descreve como numa escola TEIP as assessorias foram avaliadas pelos seus mais diretos intervenientes: os professores e os alunos. Para além dos efeitos da ação nos resultados de aprendizagem dos alunos, é na cultura profissional dos professores, que abriram a sua sala de aula a outro colega, que é um par, que os efeitos das assessorias parecem vir a desenhar maiores mudanças.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3347oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3347Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 11 (2012): Territórios educativos de intervenção prioritária; 89-1022182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2012.n11reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3347https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3347https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3347/3246Direitos de Autor (c) 2012 Ana Mouraz, Maria de Fátima Sousahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMouraz, AnaSousa, Maria de Fátima2022-05-24T16:54:48Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3347Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:53.131359Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Consulting
Assessorias
title Consulting
spellingShingle Consulting
Mouraz, Ana
title_short Consulting
title_full Consulting
title_fullStr Consulting
title_full_unstemmed Consulting
title_sort Consulting
author Mouraz, Ana
author_facet Mouraz, Ana
Sousa, Maria de Fátima
author_role author
author2 Sousa, Maria de Fátima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mouraz, Ana
Sousa, Maria de Fátima
description The assessorship has been proposed by some of the schools that are Educational Territories of Priority Intervention (TEIP) as a way to contribute to a signifi cant change in the work done by teachers with students and thus to contribute towards improving the educational success of these. The pedagogical assessorship that is studied in this text is the one that takes forms of support and cooperation that a teacher of the same scientific area provides to another in the exercise of part or all of the work done with a school class. This is the main object of this text that describes how assessorship conducted in a Secondary School was seen by teachers and pupils. Text explains assessorship main achievements, namely these concerning teachers’ professional cultures.  
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3347
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3347
url https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3347
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3347
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3347
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3347
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3347/3246
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2012 Ana Mouraz, Maria de Fátima Sousa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2012 Ana Mouraz, Maria de Fátima Sousa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 11 (2012): Territórios educativos de intervenção prioritária; 89-102
2182-4614
1645-4006
10.34632/investigacaoeducacional.2012.n11
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129851620229120