«De graça recebestes, de graça dai»
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/didaskalia.2007.1840 |
Resumo: | This text is built around Jesus’ affirmation “You have received with grace, give gracefully”, recorded in the Gospel of St. Matthew 10,8. It draws from the OT and the NT, which shows the maternal distress of an attentive and caring God, who looks with a love of his children and towards his children, and who, in the face of our selfishness, self-sufficiency, exclusiveness and self-centredness, sets forth new horizons of openness, of inclusion and of sharing. He also challenges our world of possession with a new model of receiving and giving. Thus a new concept of family and brotherhood is born. The life of Saint Francis of Assisi is put forward as a model of reception of the precepts from the Matthew text. |
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«De graça recebestes, de graça dai»This text is built around Jesus’ affirmation “You have received with grace, give gracefully”, recorded in the Gospel of St. Matthew 10,8. It draws from the OT and the NT, which shows the maternal distress of an attentive and caring God, who looks with a love of his children and towards his children, and who, in the face of our selfishness, self-sufficiency, exclusiveness and self-centredness, sets forth new horizons of openness, of inclusion and of sharing. He also challenges our world of possession with a new model of receiving and giving. Thus a new concept of family and brotherhood is born. The life of Saint Francis of Assisi is put forward as a model of reception of the precepts from the Matthew text.O texto tece-se como uma glosa do dito de Jesus «De graça recebestes, de graça dai», registrado no Evangelho de Mt 10,8. Recolhe a linguagem da graça do AT e do NT, que mostra a premura maternal de um Deus atento e carinhoso que olha com amor pelos seus filhos e para os seus filhos, e que desenha perante o nosso egoísmo, auto-suficiência, exclusão e egocentrismo, novos horizontes de abertura, de inclusão e de partilha. Também contrapõe ao nosso mundo de posse o novo modelo de receber e dar. Nasce assim uma nova familiaridade e uma nova fraternidade. S. Francisco de Assis é apresentado como modelo de recepção na sua vida do texto de Mateus acima referido.Universidade Católica Portuguesa2007-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/didaskalia.2007.1840oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1840Didaskalia; Vol 37 No 1 (2007): Gramáticas da plenitude: homenagem à Professora Maria Manuela de Carvalho; 93-105Didaskalia; v. 37 n. 1 (2007): Gramáticas da plenitude: homenagem à Professora Maria Manuela de Carvalho; 93-1050253-167410.34632/didaskalia.2007.37.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/1840https://doi.org/10.34632/didaskalia.2007.1840https://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/1840/1758Direitos de Autor (c) 2007 António Coutohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCouto, António2022-09-26T10:57:33Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1840Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:06:47.802666Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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