Estratégias de comunicação e marketing de exposições nos museus de arte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/7698 |
Resumo: | Tese de mestrado, Museologia e museografia, Universzidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2013 |
id |
RCAP_28165d933b9de0ab765eed11b6d3e53f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/7698 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Estratégias de comunicação e marketing de exposições nos museus de arteo Museu do Chiado e o Museu Calouste GulbenkianMuseu do ChiadoFundação Calouste Gulbenkian. MuseuMuseologiaCuradoriaArteMarketing da culturaComunicaçãoTese de mestrado, Museologia e museografia, Universzidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2013Both as owners of large collections of art and producers of culture, through the exhibitions each one stages, museums are key institutions in contemporary societies. Ever since their historical origins, more than two centuries ago, museums underwent a process of growing openness, democratization and massification, gathering new publics, made out of visitants and consumers of new artists and new art forms. In the dialogue with the society they are immersed in, museums had to reinvent and enlarge languages, instruments and strategies to become growingly visible and attractive, investing in what nowadays is already consolidated as cultural marketing. Originally created within the world of publicity and aimed at selling mass consumer products, marketing can and must be a part of the museum's communication with the public, and its basic importance is a given in any strategy of museum management. The present dissertation sets from the evolution of the concept of museum, and from some general context considerations on cultural marketing, the status of the work of art, the profiling of cultural consumers and museum visitants and the various supports of communications and marketing, to analyse the Portuguese situation, namely the practices of two distinct art museums, a public one (Museu Nacional de Arte Contemponmea - Museu do Chiado), and a private one (Museu da Funda<;:ffo Calouste Gulbenkian). Through the study of the communication and marketing strategies developed by both of them to publicize two art exhibitions - on the Portuguese painter Columbano Bordalo Pinheiro, in the former case, and on European Still-Life painting, in the latter case - the aim is to contribute to an enlarged portrait of the present situation, needs and advantages of cultural marketing as a privileged medium for arts and culture in PortugalMaio, Fernanda, 1968-Repositório da Universidade de LisboaSardica, Rita Paralta Curvelo Ribeiro Palma2013-02-08T15:56:39Z20132013-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfaudio/x-mpegaudio/x-mpegaudio/x-mpegvideo/quicktimevideo/mpegvideo/mpeghttp://hdl.handle.net/10451/7698porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:51:07Zoai:repositorio.ul.pt:10451/7698Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:32:27.698536Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estratégias de comunicação e marketing de exposições nos museus de arte o Museu do Chiado e o Museu Calouste Gulbenkian |
title |
Estratégias de comunicação e marketing de exposições nos museus de arte |
spellingShingle |
Estratégias de comunicação e marketing de exposições nos museus de arte Sardica, Rita Paralta Curvelo Ribeiro Palma Museu do Chiado Fundação Calouste Gulbenkian. Museu Museologia Curadoria Arte Marketing da cultura Comunicação |
title_short |
Estratégias de comunicação e marketing de exposições nos museus de arte |
title_full |
Estratégias de comunicação e marketing de exposições nos museus de arte |
title_fullStr |
Estratégias de comunicação e marketing de exposições nos museus de arte |
title_full_unstemmed |
Estratégias de comunicação e marketing de exposições nos museus de arte |
title_sort |
Estratégias de comunicação e marketing de exposições nos museus de arte |
author |
Sardica, Rita Paralta Curvelo Ribeiro Palma |
author_facet |
Sardica, Rita Paralta Curvelo Ribeiro Palma |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Maio, Fernanda, 1968- Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sardica, Rita Paralta Curvelo Ribeiro Palma |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Museu do Chiado Fundação Calouste Gulbenkian. Museu Museologia Curadoria Arte Marketing da cultura Comunicação |
topic |
Museu do Chiado Fundação Calouste Gulbenkian. Museu Museologia Curadoria Arte Marketing da cultura Comunicação |
description |
Tese de mestrado, Museologia e museografia, Universzidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2013 |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-02-08T15:56:39Z 2013 2013-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/7698 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/7698 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf audio/x-mpeg audio/x-mpeg audio/x-mpeg video/quicktime video/mpeg video/mpeg |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134217251061760 |