Padrões do devir

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Graça, João Miguel Pereira da, 1979-
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/4973
Resumo: Tese de mestrado, Arte Multimédia - Audiovisuais, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2011
id RCAP_28a7850afe686055d326407c47d31a7c
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/4973
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Padrões do devira diferença como processo criativoCriação artísticaDiferençaMorfogeneseInterferênciaSabotagemRepetiçãoTese de mestrado, Arte Multimédia - Audiovisuais, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2011The following text explores a universe in continuous change. Exploiting Manuel DeLanda’s reading of Gilles Deleuze´s work and is collaborations with Felix Guattari as starting point, it is explained how and what causes this incessant processes of change. In order to establish legitimacy and rigour, reference is made to several models of scientific thought, namely, to evolutionary biology, to thermodynamics and topology, that combined with historical data, allows for the creation of philosophical concepts that explain how this processes work. Difference is affirmed as the primordial element in the creation and development of the world we inhabit. It is explained - denying the existence of aristotelian essences – how heterogeneity in populations yields evolution, how differences in intensities move matter and are the cause of circulation and transformation of energy and how trough morphogenesis and immanence – denying platonic transcendence – processes of materialization / actualization occur in our reality. It is explained how matter, through existing tensions between order and chaos, self-organizes and creates assemblages. These assemblages establish relationships between their parts and the whole from which new properties and capacities emerge. Interference is valued as the element that does not allow for stagnation and gives vitality to these structures. The concept of sabotage as an intentional and destratifing attitude is created. The ability of pattern recognition and pattern reading is stimulated and, at the end, works of art in video format are developed using processes and methodologies based on the presented ideasGamito, Maria João, 1956-Repositório da Universidade de LisboaGraça, João Miguel Pereira da, 1979-2012-01-26T10:47:19Z20112011-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/4973porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:46:25Zoai:repositorio.ul.pt:10451/4973Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:30:31.167030Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Padrões do devir
a diferença como processo criativo
title Padrões do devir
spellingShingle Padrões do devir
Graça, João Miguel Pereira da, 1979-
Criação artística
Diferença
Morfogenese
Interferência
Sabotagem
Repetição
title_short Padrões do devir
title_full Padrões do devir
title_fullStr Padrões do devir
title_full_unstemmed Padrões do devir
title_sort Padrões do devir
author Graça, João Miguel Pereira da, 1979-
author_facet Graça, João Miguel Pereira da, 1979-
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gamito, Maria João, 1956-
Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Graça, João Miguel Pereira da, 1979-
dc.subject.por.fl_str_mv Criação artística
Diferença
Morfogenese
Interferência
Sabotagem
Repetição
topic Criação artística
Diferença
Morfogenese
Interferência
Sabotagem
Repetição
description Tese de mestrado, Arte Multimédia - Audiovisuais, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2011
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2011-01-01T00:00:00Z
2012-01-26T10:47:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/4973
url http://hdl.handle.net/10451/4973
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134192993304576