Padrões do devir
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/4973 |
Resumo: | Tese de mestrado, Arte Multimédia - Audiovisuais, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2011 |
id |
RCAP_28a7850afe686055d326407c47d31a7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/4973 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Padrões do devira diferença como processo criativoCriação artísticaDiferençaMorfogeneseInterferênciaSabotagemRepetiçãoTese de mestrado, Arte Multimédia - Audiovisuais, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2011The following text explores a universe in continuous change. Exploiting Manuel DeLanda’s reading of Gilles Deleuze´s work and is collaborations with Felix Guattari as starting point, it is explained how and what causes this incessant processes of change. In order to establish legitimacy and rigour, reference is made to several models of scientific thought, namely, to evolutionary biology, to thermodynamics and topology, that combined with historical data, allows for the creation of philosophical concepts that explain how this processes work. Difference is affirmed as the primordial element in the creation and development of the world we inhabit. It is explained - denying the existence of aristotelian essences – how heterogeneity in populations yields evolution, how differences in intensities move matter and are the cause of circulation and transformation of energy and how trough morphogenesis and immanence – denying platonic transcendence – processes of materialization / actualization occur in our reality. It is explained how matter, through existing tensions between order and chaos, self-organizes and creates assemblages. These assemblages establish relationships between their parts and the whole from which new properties and capacities emerge. Interference is valued as the element that does not allow for stagnation and gives vitality to these structures. The concept of sabotage as an intentional and destratifing attitude is created. The ability of pattern recognition and pattern reading is stimulated and, at the end, works of art in video format are developed using processes and methodologies based on the presented ideasGamito, Maria João, 1956-Repositório da Universidade de LisboaGraça, João Miguel Pereira da, 1979-2012-01-26T10:47:19Z20112011-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/4973porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:46:25Zoai:repositorio.ul.pt:10451/4973Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:30:31.167030Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Padrões do devir a diferença como processo criativo |
title |
Padrões do devir |
spellingShingle |
Padrões do devir Graça, João Miguel Pereira da, 1979- Criação artística Diferença Morfogenese Interferência Sabotagem Repetição |
title_short |
Padrões do devir |
title_full |
Padrões do devir |
title_fullStr |
Padrões do devir |
title_full_unstemmed |
Padrões do devir |
title_sort |
Padrões do devir |
author |
Graça, João Miguel Pereira da, 1979- |
author_facet |
Graça, João Miguel Pereira da, 1979- |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Gamito, Maria João, 1956- Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Graça, João Miguel Pereira da, 1979- |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Criação artística Diferença Morfogenese Interferência Sabotagem Repetição |
topic |
Criação artística Diferença Morfogenese Interferência Sabotagem Repetição |
description |
Tese de mestrado, Arte Multimédia - Audiovisuais, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2011 |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2011-01-01T00:00:00Z 2012-01-26T10:47:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/4973 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/4973 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134192993304576 |