Ocorrência de pesquisas narrativas sobre formação de Professores de Ciências e Matemática no Brasil, de 2000 a 2010

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Nardi, Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4511
Resumo: In this article, we present results that express the occurrence of narratives researches in the form of theses and dissertations in postgraduate programs in Brazil, from 2000 to 2010 in the Teaching of Science and Mathematics area. We consulted the Student Registration, on the site of the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel, through the keywords: narrative research, narrative inquiry and teacher training. Through reading the abstracts, we identified the area of knowledge, the IES and the supervisor. Of the 162 (one hundred, sixty two) academic productions identified, 31 (thirty-one) are in the area of Science and Mathematics teaching. The data obtained point to the existence of groups of studies and research training in the country engaged in narrative research in Mathematics and Science Teaching, in line with teacher training.
id RCAP_292a30db6df02e916d512282f6e05eb2
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/4511
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Ocorrência de pesquisas narrativas sobre formação de Professores de Ciências e Matemática no Brasil, de 2000 a 2010In this article, we present results that express the occurrence of narratives researches in the form of theses and dissertations in postgraduate programs in Brazil, from 2000 to 2010 in the Teaching of Science and Mathematics area. We consulted the Student Registration, on the site of the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel, through the keywords: narrative research, narrative inquiry and teacher training. Through reading the abstracts, we identified the area of knowledge, the IES and the supervisor. Of the 162 (one hundred, sixty two) academic productions identified, 31 (thirty-one) are in the area of Science and Mathematics teaching. The data obtained point to the existence of groups of studies and research training in the country engaged in narrative research in Mathematics and Science Teaching, in line with teacher training.Dans cet article, nous présentons dês résultats qui démontrent l´occurence de recherches narratives, en forme de mémoires et de thèses produits au sein des cours de DEA et de Doctorat au Brésil, dans la période de 2000 à 2010, dans le domaine de l’ enseignement dês Sciences et dês Mathématiques. On a fait une recherche par desmots-clefs – recherche narrative, investigation narrative et formation dês professeurs – dans la Base de Données dês Enseignants disponible dans le site de l’agence nationale Du Ministère de l’Education (CAPES). La lecture des résumés nous a aidé à identifier le domaine, l’institution et le directeur de recherche. De 162 (centsoixante-deux) travaux identifiés, 31 (trente et un) appartiennent au domaine de l´enseignement dês Sciences et dês Mathématiques. Les donnée sattirent l´attention à l´existence dês groupes d´étude set de recherche qui sont entrain de se constituer au Brésilliés à la recherche narrative dans l´enseignement de Sciences et dês Mathématiques, dans la branche de formation dês professeurs.Neste artigo, apresentamos resultados que expressam a ocorrência de pesquisas narrativas, na forma de teses e dissertações acadêmicas em programas de pós-graduação no Brasil, no período de 2000 a 2010, na área de Ensino de Ciências e Matemática. Consultamos o Cadastro Discente, no site da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, por meio das palavras-chave: pesquisa narrativa, investigação narrativa e formação de professores. Por meio da leitura dos resumos, identificamos a área do conhecimento, a IES e o orientador. Das 162 (cento e sessentaa e duas) produções acadêmicas identificadas, 31 (trinta e uma) são da área de ensino de Ciências e Matemática. Os dados encontrados sinalizam para a existência de grupos de estudos e pesquisas em formação no país que se dedicam à pesquisa narrativa no Ensino de Ciências e Matemática, na linha de formação de professores.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2013-04-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v5i2.4511https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4511Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 1153-1172Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 1153-1172Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 1153-1172Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 1153-11721647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4511https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4511/3422Gonçalves, Terezinha Valim OliverNardi, Robertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:42Zoai:proa.ua.pt:article/4511Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:11.347059Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Ocorrência de pesquisas narrativas sobre formação de Professores de Ciências e Matemática no Brasil, de 2000 a 2010
title Ocorrência de pesquisas narrativas sobre formação de Professores de Ciências e Matemática no Brasil, de 2000 a 2010
spellingShingle Ocorrência de pesquisas narrativas sobre formação de Professores de Ciências e Matemática no Brasil, de 2000 a 2010
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
title_short Ocorrência de pesquisas narrativas sobre formação de Professores de Ciências e Matemática no Brasil, de 2000 a 2010
title_full Ocorrência de pesquisas narrativas sobre formação de Professores de Ciências e Matemática no Brasil, de 2000 a 2010
title_fullStr Ocorrência de pesquisas narrativas sobre formação de Professores de Ciências e Matemática no Brasil, de 2000 a 2010
title_full_unstemmed Ocorrência de pesquisas narrativas sobre formação de Professores de Ciências e Matemática no Brasil, de 2000 a 2010
title_sort Ocorrência de pesquisas narrativas sobre formação de Professores de Ciências e Matemática no Brasil, de 2000 a 2010
author Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
author_facet Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
Nardi, Roberto
author_role author
author2 Nardi, Roberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Terezinha Valim Oliver
Nardi, Roberto
description In this article, we present results that express the occurrence of narratives researches in the form of theses and dissertations in postgraduate programs in Brazil, from 2000 to 2010 in the Teaching of Science and Mathematics area. We consulted the Student Registration, on the site of the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel, through the keywords: narrative research, narrative inquiry and teacher training. Through reading the abstracts, we identified the area of knowledge, the IES and the supervisor. Of the 162 (one hundred, sixty two) academic productions identified, 31 (thirty-one) are in the area of Science and Mathematics teaching. The data obtained point to the existence of groups of studies and research training in the country engaged in narrative research in Mathematics and Science Teaching, in line with teacher training.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4511
https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4511
url https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4511
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4511
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4511/3422
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 1153-1172
Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 1153-1172
Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 1153-1172
Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 1153-1172
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133569908473856