A labwork task based on models for the technology education at the university level

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veiga, Luis Federico
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Roncaglia, Diana Inés
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5935
Resumo: In this work, we introduce the construction of a theoretical framework for the design of activities within the Technology Education (TE) or Design Education (DE), grounded on the modelling-based teaching and the Science, Technology and Society Studies (STSS). With the theoretical framework as a starting point, some guidelines for the design of activities are postulated. At the same time, a disciplinary, relatively conventional, theoretical theme is chosen and, following the guidelines, a chemistry lab work is set up for the university level with a purely technological design approach. Finally, some experimental methods are enumerated by means of which the effectiveness of the approach will be evaluated.
id RCAP_2ab95f73f644ae666065d61b809163a9
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/5935
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A labwork task based on models for the technology education at the university levelUna actividad de laboratorio basada en modelos para la didáctica de la tecnología en el nivel universitarioIn this work, we introduce the construction of a theoretical framework for the design of activities within the Technology Education (TE) or Design Education (DE), grounded on the modelling-based teaching and the Science, Technology and Society Studies (STSS). With the theoretical framework as a starting point, some guidelines for the design of activities are postulated. At the same time, a disciplinary, relatively conventional, theoretical theme is chosen and, following the guidelines, a chemistry lab work is set up for the university level with a purely technological design approach. Finally, some experimental methods are enumerated by means of which the effectiveness of the approach will be evaluated.En este trabajo, se presenta la construcción de un marco teórico para el diseño de actividades dentro de la Didáctica de la Tecnología (DdT), fundado en los trabajos de Didáctica de la Ciencia (DdC) de enseñanza basada en modelado y al perfil de Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS). A partir del marco teórico, se postulan algunos lineamientos para el diseño de las actividades. A su vez, se elige un tema teórico disciplinario, relativamente convencional, y, siguiendo los lineamientos, se arma un trabajo de laboratorio de química para el nivel universitario con un abordaje de diseño netamente tecnológico. Finalmente, se enumeran algunos métodos experimentales mediante los cuales se evaluará la eficacia del abordaje.Neste trabalho, apresentamos a construção de um referencial teórico para o desenho de atividades dentro da Didática da Tecnologia (DdT), baseado nos trabalhos de Didática da Ciência (DdC) de ensino baseado em modelagem e o perfil da Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS). Com base no referencial teórico, algumas diretrizes para o desenho das atividades são postuladas. Ao mesmo tempo, um tema teórico disciplinar, relativamente convencional, é escolhido e, seguindo as diretrizes, um laboratório de química é montado para o nível universitário com uma abordagem puramente de design tecnológico. Finalmente, alguns métodos experimentais são enumerados por meio dos quais a eficácia da abordagem será avaliada.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-10-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i2.5935https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5935Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 211-232Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 211-232Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 211-232Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 211-2321647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5935https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5935/4381Veiga, Luis FedericoRoncaglia, Diana Inésinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:29Zoai:proa.ua.pt:article/5935Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:16.822543Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A labwork task based on models for the technology education at the university level
Una actividad de laboratorio basada en modelos para la didáctica de la tecnología en el nivel universitario
title A labwork task based on models for the technology education at the university level
spellingShingle A labwork task based on models for the technology education at the university level
Veiga, Luis Federico
title_short A labwork task based on models for the technology education at the university level
title_full A labwork task based on models for the technology education at the university level
title_fullStr A labwork task based on models for the technology education at the university level
title_full_unstemmed A labwork task based on models for the technology education at the university level
title_sort A labwork task based on models for the technology education at the university level
author Veiga, Luis Federico
author_facet Veiga, Luis Federico
Roncaglia, Diana Inés
author_role author
author2 Roncaglia, Diana Inés
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Veiga, Luis Federico
Roncaglia, Diana Inés
description In this work, we introduce the construction of a theoretical framework for the design of activities within the Technology Education (TE) or Design Education (DE), grounded on the modelling-based teaching and the Science, Technology and Society Studies (STSS). With the theoretical framework as a starting point, some guidelines for the design of activities are postulated. At the same time, a disciplinary, relatively conventional, theoretical theme is chosen and, following the guidelines, a chemistry lab work is set up for the university level with a purely technological design approach. Finally, some experimental methods are enumerated by means of which the effectiveness of the approach will be evaluated.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5935
https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5935
url https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5935
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5935
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5935/4381
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 211-232
Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 211-232
Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 211-232
Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 211-232
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133570713780224