A labwork task based on models for the technology education at the university level
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5935 |
Resumo: | In this work, we introduce the construction of a theoretical framework for the design of activities within the Technology Education (TE) or Design Education (DE), grounded on the modelling-based teaching and the Science, Technology and Society Studies (STSS). With the theoretical framework as a starting point, some guidelines for the design of activities are postulated. At the same time, a disciplinary, relatively conventional, theoretical theme is chosen and, following the guidelines, a chemistry lab work is set up for the university level with a purely technological design approach. Finally, some experimental methods are enumerated by means of which the effectiveness of the approach will be evaluated. |
id |
RCAP_2ab95f73f644ae666065d61b809163a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/5935 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A labwork task based on models for the technology education at the university levelUna actividad de laboratorio basada en modelos para la didáctica de la tecnología en el nivel universitarioIn this work, we introduce the construction of a theoretical framework for the design of activities within the Technology Education (TE) or Design Education (DE), grounded on the modelling-based teaching and the Science, Technology and Society Studies (STSS). With the theoretical framework as a starting point, some guidelines for the design of activities are postulated. At the same time, a disciplinary, relatively conventional, theoretical theme is chosen and, following the guidelines, a chemistry lab work is set up for the university level with a purely technological design approach. Finally, some experimental methods are enumerated by means of which the effectiveness of the approach will be evaluated.En este trabajo, se presenta la construcción de un marco teórico para el diseño de actividades dentro de la Didáctica de la Tecnología (DdT), fundado en los trabajos de Didáctica de la Ciencia (DdC) de enseñanza basada en modelado y al perfil de Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS). A partir del marco teórico, se postulan algunos lineamientos para el diseño de las actividades. A su vez, se elige un tema teórico disciplinario, relativamente convencional, y, siguiendo los lineamientos, se arma un trabajo de laboratorio de química para el nivel universitario con un abordaje de diseño netamente tecnológico. Finalmente, se enumeran algunos métodos experimentales mediante los cuales se evaluará la eficacia del abordaje.Neste trabalho, apresentamos a construção de um referencial teórico para o desenho de atividades dentro da Didática da Tecnologia (DdT), baseado nos trabalhos de Didática da Ciência (DdC) de ensino baseado em modelagem e o perfil da Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS). Com base no referencial teórico, algumas diretrizes para o desenho das atividades são postuladas. Ao mesmo tempo, um tema teórico disciplinar, relativamente convencional, é escolhido e, seguindo as diretrizes, um laboratório de química é montado para o nível universitário com uma abordagem puramente de design tecnológico. Finalmente, alguns métodos experimentais são enumerados por meio dos quais a eficácia da abordagem será avaliada.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-10-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i2.5935https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5935Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 211-232Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 211-232Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 211-232Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 211-2321647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5935https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5935/4381Veiga, Luis FedericoRoncaglia, Diana Inésinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:29Zoai:proa.ua.pt:article/5935Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:16.822543Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A labwork task based on models for the technology education at the university level Una actividad de laboratorio basada en modelos para la didáctica de la tecnología en el nivel universitario |
title |
A labwork task based on models for the technology education at the university level |
spellingShingle |
A labwork task based on models for the technology education at the university level Veiga, Luis Federico |
title_short |
A labwork task based on models for the technology education at the university level |
title_full |
A labwork task based on models for the technology education at the university level |
title_fullStr |
A labwork task based on models for the technology education at the university level |
title_full_unstemmed |
A labwork task based on models for the technology education at the university level |
title_sort |
A labwork task based on models for the technology education at the university level |
author |
Veiga, Luis Federico |
author_facet |
Veiga, Luis Federico Roncaglia, Diana Inés |
author_role |
author |
author2 |
Roncaglia, Diana Inés |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Veiga, Luis Federico Roncaglia, Diana Inés |
description |
In this work, we introduce the construction of a theoretical framework for the design of activities within the Technology Education (TE) or Design Education (DE), grounded on the modelling-based teaching and the Science, Technology and Society Studies (STSS). With the theoretical framework as a starting point, some guidelines for the design of activities are postulated. At the same time, a disciplinary, relatively conventional, theoretical theme is chosen and, following the guidelines, a chemistry lab work is set up for the university level with a purely technological design approach. Finally, some experimental methods are enumerated by means of which the effectiveness of the approach will be evaluated. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5935 https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5935 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5935 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5935 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5935/4381 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 211-232 Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 211-232 Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 211-232 Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 211-232 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133570713780224 |