Armorial music: creative processes
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21814/diacritica.632 |
Resumo: | Launched fifty-one years ago, the Armorial Movement aimed to create genuine Brazilian art. Its creator, the writer and playwright Ariano Suassuna, believed that this would only be possible if the raw material for this new art was sought in the interior of the Northeast region of Brazil, in popular culture, in the influence of the Iberian Baroque. Of the arts, music was one of the most outstanding. This paper aims to present some creative processes of armorial music, based on interviews that we conducted with two of the main musicians of the Armorial Movement: Clóvis Pereira and Antônio Madureira. |
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Armorial music: creative processesMúsica armorial: Processos criativosArmorial musicBrazilian musicCreative processesEthnomusicologyMusicologyMúsica armorialMúsica brasileiraProcessos criativosEtnomusicologiaMusicologiaLaunched fifty-one years ago, the Armorial Movement aimed to create genuine Brazilian art. Its creator, the writer and playwright Ariano Suassuna, believed that this would only be possible if the raw material for this new art was sought in the interior of the Northeast region of Brazil, in popular culture, in the influence of the Iberian Baroque. Of the arts, music was one of the most outstanding. This paper aims to present some creative processes of armorial music, based on interviews that we conducted with two of the main musicians of the Armorial Movement: Clóvis Pereira and Antônio Madureira.Lançado há cinquenta e um anos, o Movimento Armorial tinha como objetivo criar uma arte genuinamente brasileira. O seu criador e idealizador, o escritor e dramaturgo Ariano Suassuna, acreditava que isso só seria possível se a matéria-prima para essa nova arte fosse buscada no interior da região Nordeste do Brasil, na cultura popular, na influência do barroco ibérico. Das artes, a música foi uma das que mais se sobressaiu. Este artigo tem como objetivo apresentar alguns processos criativos da música armorial, com base em entrevistas que realizamos com dois dos principais músicos do Movimento Armorial: Clóvis Pereira e Antônio Madureira.CEHUM2021-08-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.632https://doi.org/10.21814/diacritica.632Diacrítica; Vol. 35 N.º 2 (2021): Estudos em Música – Nos 100 anos do nascimento de Astor Piazzolla (1921 – 1992) e de Fernando Corrêa de Oliveira (1921 – 2004); 85-104Diacrítica; Vol. 35 No. 2 (2021): Music Studies – In commemoration of the 100th anniversary of the birth of Astor Piazzolla (1921 – 1992) and Fernando Corrêa de Oliveira (1921 – 2004); 85-1042183-91740870-896710.21814/diacritica.35.2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5136https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5136/5666Direitos de Autor (c) 2023 Marília Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Marília2023-08-04T07:45:38Zoai:journals.uminho.pt:article/5136Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:34:44.348858Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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Launched fifty-one years ago, the Armorial Movement aimed to create genuine Brazilian art. Its creator, the writer and playwright Ariano Suassuna, believed that this would only be possible if the raw material for this new art was sought in the interior of the Northeast region of Brazil, in popular culture, in the influence of the Iberian Baroque. Of the arts, music was one of the most outstanding. This paper aims to present some creative processes of armorial music, based on interviews that we conducted with two of the main musicians of the Armorial Movement: Clóvis Pereira and Antônio Madureira. |
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