Contributos para o estudo das relações entre arte e poder. Leituras de Mário-Henrique Leiria.
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34623/z0kt-d118 |
Resumo: | In this paper, some of the critiques interwoven in the work of Mário-Henrique Leiria are zealously tackled, especially those referring to the establishment of art, through the demonstration of textual elements which indicate the different power structures that art had been exposed to, and in which way the relations between the said power structures and such critiques have evolved since the surrealist period of the author (1949 – 1951) until the time of the publication of his works, during the 70s. The analysis of a narrative out of Contos do Gin Tonic (Gin Tonic Short Stories), supported by the author’s critical texts, originated the discussion around several themes which are directly connected with art, such as the artistic milieu, the artist, the artistic object, artistic reception and art criticism. Art and literature, as means of expression of inconformity and instruments of subversion, are Mário-Henrique Leiria’s preferential weapons of choice. Literature, in particular, is subject to be regarded here under the perspective of its stylistic devices – irony, parody, plain humor and dark humor –, which hold a triple functional aspect: as different discursive strategies for expressing a perspective of the existence of a certain political and social contingency; as a means of uprising which is essentially made by the word; and, finally, as a way to access a unique space of freedom, which is, therefore, that of the artistic creation. |
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Contributos para o estudo das relações entre arte e poder. Leituras de Mário-Henrique Leiria.Criação, arte, poder, subversão, liberdade.In this paper, some of the critiques interwoven in the work of Mário-Henrique Leiria are zealously tackled, especially those referring to the establishment of art, through the demonstration of textual elements which indicate the different power structures that art had been exposed to, and in which way the relations between the said power structures and such critiques have evolved since the surrealist period of the author (1949 – 1951) until the time of the publication of his works, during the 70s. The analysis of a narrative out of Contos do Gin Tonic (Gin Tonic Short Stories), supported by the author’s critical texts, originated the discussion around several themes which are directly connected with art, such as the artistic milieu, the artist, the artistic object, artistic reception and art criticism. Art and literature, as means of expression of inconformity and instruments of subversion, are Mário-Henrique Leiria’s preferential weapons of choice. Literature, in particular, is subject to be regarded here under the perspective of its stylistic devices – irony, parody, plain humor and dark humor –, which hold a triple functional aspect: as different discursive strategies for expressing a perspective of the existence of a certain political and social contingency; as a means of uprising which is essentially made by the word; and, finally, as a way to access a unique space of freedom, which is, therefore, that of the artistic creation.Desvelam-se algumas das críticas tecidas na obra leiriana, em especial ao establishment da arte, através da demonstração de elementos textuais que indiciam as distintas estruturas de poder a que a arte esteve exposta, e de que forma as relações entre estas e aquelas evoluíram desde o período surrealista do autor (1949 – 1951) até ao momento da publicação das suas obras, na década de 70. A análise de uma narrativa extraída de Contos do Gin Tonic, fundamentada com o apoio dos textos críticos inéditos do autor, originou a discussão em torno de diversos temas directamente ligados à arte, como o meio artístico, o artista, o objecto artístico, a recepção artística e a crítica de arte. A arte e a literatura, enquanto meios de expressão de inconformismo e instrumentos de subversão, são armas de luta preferenciais de Mário-Henrique Leiria. A literatura, em particular, é passível de ser aqui observada sob a perspectiva dos seus recursos estilísticos - a ironia, a paródia, a simples comicidade e o humor negro -, que comportam um triplo aspecto funcional: como diferentes estratégias discursivas para expressar uma perspectiva da vivência de uma determinada contingência política e social; como meio de sublevação que se faz essencialmente pela palavra; e, por fim, como via de acesso a um espaço único de liberdade, que é, afinal, o da criação artística. CIAC – Centro de Investigação em Artes e Comunicação2021-09-28T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://doi.org/10.34623/z0kt-d118oai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/42Rotura – Revista de Comunicação, Cultura e Artes; n. 2 (2021): Processos de Criação; 64-692184-8661reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/42https://doi.org/10.34623/z0kt-d118https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/42/22https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/42/51Direitos de Autor (c) 2021 Marta Mendes Bragahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMendes Braga, Marta2022-09-20T15:24:45Zoai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/42Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:51:06.236067Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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