New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34618/ecr.4.3086 |
Resumo: | Regarding the 16th century and the early of the 17th century, only a few paintings have a secure attributed authorship. This difficulty increases specially with the paintings executed by more than one artist. Despite the research carried out until now, there are still many lacunae to solve by new painting studies and identifications. The wooden panel paintings analyzed in this article are displayed on the walls of the Oporto’s Cathedral sacristy can be mentioned as an example of such problematic. This paper aims to clarify the historical issues related with the permanence of these wooden panel paintings in the Cathedral of Oporto, and to determine its authorship. Accordingly, a comparative studyof the materiality and technique of the two painters Francisco Correia and Simão Rodrigues is made. |
id |
RCAP_2cfdf8064ea1992811f5d1d544de86b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7867 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s CathedralNuevos elementos para la historia de las tablas pintadas de la sacristía de la Catedral de OportoNovos elementos para a história dos painéis pintados da Sacristia da Sé do PortoRegarding the 16th century and the early of the 17th century, only a few paintings have a secure attributed authorship. This difficulty increases specially with the paintings executed by more than one artist. Despite the research carried out until now, there are still many lacunae to solve by new painting studies and identifications. The wooden panel paintings analyzed in this article are displayed on the walls of the Oporto’s Cathedral sacristy can be mentioned as an example of such problematic. This paper aims to clarify the historical issues related with the permanence of these wooden panel paintings in the Cathedral of Oporto, and to determine its authorship. Accordingly, a comparative studyof the materiality and technique of the two painters Francisco Correia and Simão Rodrigues is made.En el siglo XVI y principios del XVII, hay pocas pinturas firmadas o atribuidos con absoluta seguridad, dificultades que se incrementan cuando una obra ha sido realizada por varios artistas. A pesar de la labor ya realizada por la investigación, la realidad es que gran parte de estas obras carecen de estudios e identificación. Las pinturas sobre tabla que se exponen en los muros de la sacristía de la Catedral de Oporto son ejemplo de ello, ya que son muchas las incógnitas relativas a su origen y autoría. En este artículo, y con base en diversas fuentes documentales (históricas e informes de intervenciones del Instituto Portugués de Conservación y Restauración), se traza la trayectoria histórica de las tablas pintadas dentro de la Catedral y se realiza un estudio comparativo de la materialidad y técnica de los pintores Francisco Correia y Simão Rodrigues con el objetivo de la busca de la autoría.No século XVI e no início do XVII, poucas são as pinturas que se encontram assinadas ou que estejam atribuídas de modo seguro, dificuldades que se a volumam quando se trata de uma obra realizada por mais que um artista. Apesar da investigação já desenvolvida, a realidade é que muita dessa pintura está por estudar e identificar. As pinturas sobre madeira que se encontram expostas na sacristia da Sé do Porto são exemplo disso mesmo, uma vez que ainda hoje subsistem várias incógnitas quanto à sua origem e autoria. Neste artigo, com base em diversas fontes documentais (históricas e relatórios de intervenção do IPCR), traça-se o percurso histórico dos painéis dentro da Catedral, e faz-se um estudo comparativo entre materialidade e a técnica dos pintores Francisco Correia e Simão Rodrigues, com vista à atribuição da autoria.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34618/ecr.4.3086oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7867Estudos de Conservação e Restauro; No 4 (2012); 72-86Estudos de Conservação e Restauro; n. 4 (2012); 72-861647-209810.34618/ecr.4.3103reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7867https://doi.org/10.34618/ecr.4.3086https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7867/7916Copyright (c) 2012 Sofia Martins dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Sofia Martins dos2022-09-22T10:29:07Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7867Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:13.945735Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral Nuevos elementos para la historia de las tablas pintadas de la sacristía de la Catedral de Oporto Novos elementos para a história dos painéis pintados da Sacristia da Sé do Porto |
title |
New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral |
spellingShingle |
New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral Santos, Sofia Martins dos |
title_short |
New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral |
title_full |
New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral |
title_fullStr |
New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral |
title_full_unstemmed |
New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral |
title_sort |
New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral |
author |
Santos, Sofia Martins dos |
author_facet |
Santos, Sofia Martins dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Sofia Martins dos |
description |
Regarding the 16th century and the early of the 17th century, only a few paintings have a secure attributed authorship. This difficulty increases specially with the paintings executed by more than one artist. Despite the research carried out until now, there are still many lacunae to solve by new painting studies and identifications. The wooden panel paintings analyzed in this article are displayed on the walls of the Oporto’s Cathedral sacristy can be mentioned as an example of such problematic. This paper aims to clarify the historical issues related with the permanence of these wooden panel paintings in the Cathedral of Oporto, and to determine its authorship. Accordingly, a comparative studyof the materiality and technique of the two painters Francisco Correia and Simão Rodrigues is made. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34618/ecr.4.3086 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7867 |
url |
https://doi.org/10.34618/ecr.4.3086 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7867 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7867 https://doi.org/10.34618/ecr.4.3086 https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7867/7916 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Sofia Martins dos Santos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Sofia Martins dos Santos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos de Conservação e Restauro; No 4 (2012); 72-86 Estudos de Conservação e Restauro; n. 4 (2012); 72-86 1647-2098 10.34618/ecr.4.3103 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130440223686656 |