New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Sofia Martins dos
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34618/ecr.4.3086
Resumo: Regarding the 16th century and the early of the 17th century, only a few paintings have a secure attributed authorship. This difficulty increases specially with the paintings executed by more than one artist. Despite the research carried out until now, there are still many lacunae to solve by new painting studies and identifications. The wooden panel paintings analyzed in this article are displayed on the walls of the Oporto’s Cathedral sacristy can be mentioned as an example of such problematic. This paper aims to clarify the historical issues related with the permanence of these wooden panel paintings in the Cathedral of Oporto, and to determine its authorship. Accordingly, a comparative studyof the materiality and technique of the two painters Francisco Correia and Simão Rodrigues is made.
id RCAP_2cfdf8064ea1992811f5d1d544de86b2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7867
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s CathedralNuevos elementos para la historia de las tablas pintadas de la sacristía de la Catedral de OportoNovos elementos para a história dos painéis pintados da Sacristia da Sé do PortoRegarding the 16th century and the early of the 17th century, only a few paintings have a secure attributed authorship. This difficulty increases specially with the paintings executed by more than one artist. Despite the research carried out until now, there are still many lacunae to solve by new painting studies and identifications. The wooden panel paintings analyzed in this article are displayed on the walls of the Oporto’s Cathedral sacristy can be mentioned as an example of such problematic. This paper aims to clarify the historical issues related with the permanence of these wooden panel paintings in the Cathedral of Oporto, and to determine its authorship. Accordingly, a comparative studyof the materiality and technique of the two painters Francisco Correia and Simão Rodrigues is made.En el siglo XVI y principios del XVII, hay pocas pinturas firmadas o atribuidos con absoluta seguridad, dificultades que se incrementan cuando una obra ha sido realizada por varios artistas. A pesar de la labor ya realizada por la investigación, la realidad es que gran parte de estas obras carecen de estudios e identificación. Las pinturas sobre tabla que se exponen en los muros de la sacristía de la Catedral de Oporto son ejemplo de ello, ya que son muchas las incógnitas relativas a su origen y autoría. En este artículo, y con base en diversas fuentes documentales (históricas e informes de intervenciones del Instituto Portugués de Conservación y Restauración), se traza la trayectoria histórica de las tablas pintadas dentro de la Catedral y se realiza un estudio comparativo de la materialidad y técnica de los pintores Francisco Correia y Simão Rodrigues con el objetivo de la busca de la autoría.No século XVI e no início do XVII, poucas são as pinturas que se encontram assinadas ou que estejam atribuídas de modo seguro, dificuldades que se a volumam quando se trata de uma obra realizada por mais que um artista. Apesar da investigação já desenvolvida, a realidade é que muita dessa pintura está por estudar e identificar. As pinturas sobre madeira que se encontram expostas na sacristia da Sé do Porto são exemplo disso mesmo, uma vez que ainda hoje subsistem várias incógnitas quanto à sua origem e autoria. Neste artigo, com base em diversas fontes documentais (históricas e relatórios de intervenção do IPCR), traça-se o percurso histórico dos painéis dentro da Catedral, e faz-se um estudo comparativo entre materialidade e a técnica dos pintores Francisco Correia e Simão Rodrigues, com vista à atribuição da autoria.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34618/ecr.4.3086oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7867Estudos de Conservação e Restauro; No 4 (2012); 72-86Estudos de Conservação e Restauro; n. 4 (2012); 72-861647-209810.34618/ecr.4.3103reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7867https://doi.org/10.34618/ecr.4.3086https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7867/7916Copyright (c) 2012 Sofia Martins dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Sofia Martins dos2022-09-22T10:29:07Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7867Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:13.945735Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral
Nuevos elementos para la historia de las tablas pintadas de la sacristía de la Catedral de Oporto
Novos elementos para a história dos painéis pintados da Sacristia da Sé do Porto
title New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral
spellingShingle New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral
Santos, Sofia Martins dos
title_short New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral
title_full New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral
title_fullStr New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral
title_full_unstemmed New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral
title_sort New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral
author Santos, Sofia Martins dos
author_facet Santos, Sofia Martins dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Sofia Martins dos
description Regarding the 16th century and the early of the 17th century, only a few paintings have a secure attributed authorship. This difficulty increases specially with the paintings executed by more than one artist. Despite the research carried out until now, there are still many lacunae to solve by new painting studies and identifications. The wooden panel paintings analyzed in this article are displayed on the walls of the Oporto’s Cathedral sacristy can be mentioned as an example of such problematic. This paper aims to clarify the historical issues related with the permanence of these wooden panel paintings in the Cathedral of Oporto, and to determine its authorship. Accordingly, a comparative studyof the materiality and technique of the two painters Francisco Correia and Simão Rodrigues is made.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34618/ecr.4.3086
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7867
url https://doi.org/10.34618/ecr.4.3086
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7867
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7867
https://doi.org/10.34618/ecr.4.3086
https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7867/7916
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Sofia Martins dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Sofia Martins dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Conservação e Restauro; No 4 (2012); 72-86
Estudos de Conservação e Restauro; n. 4 (2012); 72-86
1647-2098
10.34618/ecr.4.3103
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130440223686656