O perfil de historiador de Pedro João Perpinhão à luz de De Vita et Moribus B. Elisabethae Lusitaniae Reginae
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/agora.v0i16.9665 |
Resumo: | When, in 1564, took place, in the Roman College of the Society of Jesus, the first solemn distribution of prizes awarded to the best students who distinguished themselves in a literary contest, Pedro Perpinhão, professor and orator, was entrusted with the responsibility of drafting up the regulations from which the text Forma praemiorum publicorum later originated. For the composition of these regulations, Perpinhão presumably took advantage of the set of rules that had been outlined for a similar event held in 1557 in the Coimbra College of Arts, where he was teaching at the time, and for which he had been designated as a member of the judging committee. As such, he might have either produced or collaborated in the writing of the regulations in which he later sought inspiration to compose the aforementioned Roman text. |
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O perfil de historiador de Pedro João Perpinhão à luz de De Vita et Moribus B. Elisabethae Lusitaniae ReginaeWhen, in 1564, took place, in the Roman College of the Society of Jesus, the first solemn distribution of prizes awarded to the best students who distinguished themselves in a literary contest, Pedro Perpinhão, professor and orator, was entrusted with the responsibility of drafting up the regulations from which the text Forma praemiorum publicorum later originated. For the composition of these regulations, Perpinhão presumably took advantage of the set of rules that had been outlined for a similar event held in 1557 in the Coimbra College of Arts, where he was teaching at the time, and for which he had been designated as a member of the judging committee. As such, he might have either produced or collaborated in the writing of the regulations in which he later sought inspiration to compose the aforementioned Roman text.El sacerdote jesuita Pedro João Perpinhão desarrolló, entre los años 1551 y 1561, una intensa actividad en Portugal como orador, profesor e investigador, sobre todo al servicio del Colegio de las Artes, cuya orientación se entregó en 1555 a la Compañía de Jesús. De su obra destacamos la biografía que compuso sobre la Reina Santa Isabel, De Vita et Moribus B. Elisabethae Lusitaniae Reginae libri tres, mostrando métodos historiográficos que nos hacen recordar los preceptos de Cicerón quien, sin ser historiador, también se manifestó sobre la forma de escribir historia.Le Père jésuite Pedro Perpinhão développa au Portugal, entre les années 1551 et 1561, une intense activité d’orateur, de professeur et de chercheur, principalement au service du Collège des Arts, dont l’orientation fut à la charge de la Compagnie de Jésus, en 1555. Dans son œuvre, nous nous intéresserons à la biographie qu’il composa de la Reine Sainte Isabelle, De Vita et Moribus B. Elisabethae Lusitaniae Reginae libri tres, où il révèle posséder des méthodes historiographiques qui rappellent les préceptes de Cicéron qui, tout en n’étant pas historien, manifesta aussi son avis sur la forme d’écrire l’Histoire.Quando se realizou, no Colégio Romano da Companhia de Jesus, em 1564, a primeira distribuição solene de prémios aos melhores alunos, mediante a realização de um concurso literário, Pedro Perpinhão, professor e orador do referido colégio, foi incumbido de elaborar o regulamento, daí resultando o texto Forma praemiorum publicorum. Para a composição deste regulamento, Perpinhão terá tido presente o conjunto de normas que tinham sido observadas para um evento idêntico, realizado em 1557, no Colégio das Artes, de Coimbra, onde então leccionava, para o qual fora nomeado como membro do júri; nessa qualidade terá elaborado ou colaborado na elaboração do seu regulamento, no qual posteriormente se inspirou para compor o de Roma, acima referido.Universidade de Aveiro2014-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/agora.v0i16.9665https://doi.org/10.34624/agora.v0i16.9665Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 16 (2014); 285-323Ágora. Estudos Clássicos em Debate; Núm. 16 (2014); 285-323Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 16 (2014); 285-323Ágora. Estudos Clássicos em Debate; n.º 16 (2014); 285-3232183-43340874-5498reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/9665https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/9665/6313Toipa, Helena Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-15T19:25:06Zoai:proa.ua.pt:article/9665Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:03:09.464794Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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