Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12547 |
Resumo: | This research identified and analyzed approaches on/perspectives of STS education referred to in science teaching doctoral theses, between 1992 and 2009. Therefore, this is State of the Art study using Qualitative Content Analysis. The STS education approaches used the most were: Logical Reasoning and Sociocultural. Despite the consensus among the academic community, different interpretations on STS education were detected, during the focus period, revealing a field that is undergoing a dynamic construction process. |
id |
RCAP_2e149cfb24c803e8ca582c9fda49114c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/12547 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science educationIdentificação e análise das abordagens/perspectivas da educação CTS apontadas em teses de doutorado da área de ensino de ciênciasThis research identified and analyzed approaches on/perspectives of STS education referred to in science teaching doctoral theses, between 1992 and 2009. Therefore, this is State of the Art study using Qualitative Content Analysis. The STS education approaches used the most were: Logical Reasoning and Sociocultural. Despite the consensus among the academic community, different interpretations on STS education were detected, during the focus period, revealing a field that is undergoing a dynamic construction process.Este estudio identificó y analizó los enfoques/perspectivas de la Educación CTS aportados en las tesis doctorales del área de enseñanza de las ciencias defendidas desde 1992 hasta 2009. Por lo tanto, se trata de un estudio del tipo estado de conocimiento, en el que se utilizó la metodología de análisis cualitativo del contenido. Se encontró que los enfoques de la educación CTS más comúnmente utilizados son los razonamientos lógicos y socioculturales. Aunque existe consenso en la comunidad académica, fueron detectadas diferentes interpretaciones de la educación CTS en el periodo de tiempo estudiado, revelando un campo que está en proceso de construcción dinámica.A presente pesquisa identificou e analisou as abordagens/perspectivas da Educação CTS apontadas em teses de doutorado da área de ensino de ciências defendidas no período de 1992 a 2009. Portanto, é um estudo do tipo estado do conhecimento, no qual, utilizou-se a metodologia de Análise Qualitativa de Conteúdo. Constatou-se que as abordagens de educação CTS que mais foram usadas são a de Raciocínio Lógico e a Sociocultural. Mesmo existindo consenso na comunidade acadêmica, diferentes interpretações sobre a educação CTS foram detectadas no período abordado, revelando um campo que se encontra em processo de construção dinâmica.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.12547https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12547Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1993-2007Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1993-2007Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1993-2007Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1993-20071647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12547https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12547/8299Miranda, Elisangela Matiasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:30Zoai:proa.ua.pt:article/12547Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:23.840531Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education Identificação e análise das abordagens/perspectivas da educação CTS apontadas em teses de doutorado da área de ensino de ciências |
title |
Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education |
spellingShingle |
Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education Miranda, Elisangela Matias |
title_short |
Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education |
title_full |
Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education |
title_fullStr |
Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education |
title_full_unstemmed |
Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education |
title_sort |
Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education |
author |
Miranda, Elisangela Matias |
author_facet |
Miranda, Elisangela Matias |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda, Elisangela Matias |
description |
This research identified and analyzed approaches on/perspectives of STS education referred to in science teaching doctoral theses, between 1992 and 2009. Therefore, this is State of the Art study using Qualitative Content Analysis. The STS education approaches used the most were: Logical Reasoning and Sociocultural. Despite the consensus among the academic community, different interpretations on STS education were detected, during the focus period, revealing a field that is undergoing a dynamic construction process. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12547 https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12547 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12547 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12547 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12547/8299 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1993-2007 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1993-2007 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1993-2007 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1993-2007 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133572210098176 |