Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Elisangela Matias
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12547
Resumo: This research identified and analyzed approaches on/perspectives of STS education referred to in science teaching doctoral theses, between 1992 and 2009. Therefore, this is State of the Art study using Qualitative Content Analysis. The STS education approaches used the most were: Logical Reasoning and Sociocultural. Despite the consensus among the academic community, different interpretations on STS education were detected, during the focus period, revealing a field that is undergoing a dynamic construction process.
id RCAP_2e149cfb24c803e8ca582c9fda49114c
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/12547
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science educationIdentificação e análise das abordagens/perspectivas da educação CTS apontadas em teses de doutorado da área de ensino de ciênciasThis research identified and analyzed approaches on/perspectives of STS education referred to in science teaching doctoral theses, between 1992 and 2009. Therefore, this is State of the Art study using Qualitative Content Analysis. The STS education approaches used the most were: Logical Reasoning and Sociocultural. Despite the consensus among the academic community, different interpretations on STS education were detected, during the focus period, revealing a field that is undergoing a dynamic construction process.Este estudio identificó y analizó los enfoques/perspectivas de la Educación CTS aportados en las tesis doctorales del área de enseñanza de las ciencias defendidas desde 1992 hasta 2009. Por lo tanto, se trata de un estudio del tipo estado de conocimiento, en el que se utilizó la metodología de análisis cualitativo del contenido. Se encontró que los enfoques de la educación CTS más comúnmente utilizados son los razonamientos lógicos y socioculturales. Aunque existe consenso en la comunidad académica, fueron detectadas diferentes interpretaciones de la educación CTS en el periodo de tiempo estudiado, revelando un campo que está en proceso de construcción dinámica.A presente pesquisa identificou e analisou as abordagens/perspectivas da Educação CTS apontadas em teses de doutorado da área de ensino de ciências defendidas no período de 1992 a 2009. Portanto, é um estudo do tipo estado do conhecimento, no qual, utilizou-se a metodologia de Análise Qualitativa de Conteúdo. Constatou-se que as abordagens de educação CTS que mais foram usadas são a de Raciocínio Lógico e a Sociocultural. Mesmo existindo consenso na comunidade acadêmica, diferentes interpretações sobre a educação CTS foram detectadas no período abordado, revelando um campo que se encontra em processo de construção dinâmica.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.12547https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12547Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1993-2007Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1993-2007Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1993-2007Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1993-20071647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12547https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12547/8299Miranda, Elisangela Matiasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:30Zoai:proa.ua.pt:article/12547Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:23.840531Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education
Identificação e análise das abordagens/perspectivas da educação CTS apontadas em teses de doutorado da área de ensino de ciências
title Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education
spellingShingle Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education
Miranda, Elisangela Matias
title_short Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education
title_full Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education
title_fullStr Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education
title_full_unstemmed Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education
title_sort Identification and analysis of STS approaches in PhD theses on science education
author Miranda, Elisangela Matias
author_facet Miranda, Elisangela Matias
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Elisangela Matias
description This research identified and analyzed approaches on/perspectives of STS education referred to in science teaching doctoral theses, between 1992 and 2009. Therefore, this is State of the Art study using Qualitative Content Analysis. The STS education approaches used the most were: Logical Reasoning and Sociocultural. Despite the consensus among the academic community, different interpretations on STS education were detected, during the focus period, revealing a field that is undergoing a dynamic construction process.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12547
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12547
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12547
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12547
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12547/8299
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1993-2007
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1993-2007
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1993-2007
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1993-2007
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133572210098176