Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Paulo Jorge
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34639/rpea.v12i1.211
Resumo: This work presents a reflection on the practices carried out in group instrumental teaching classes in the training of music education teachers, more specifically the guitar, where the aim is to learn to play this instrument as an auxiliary tool to perform musical accompaniments. Applied at the Escola Superior de Educação of the Instituto Politécnico do Porto, in the 1st and 2nd years of the Music Education Course in the curricular subunits Guitar I and II of the curricular units Vocal and Instrumental Practice II and III respectively, this pedagogical tool integrates groups of students with knowledge in terms of musical training and, mostly, without any knowledge or training in this instrument. Therefore, based on the acquired experience, this is the description of the approach to studying the guitar in a group, where the objective is not to assess the degree of efficiency in comparison with individual teaching, but rather to reflect on the action to promote and enhance individualized learning in this specific context, concentrating the necessary means for its operation with thoughtful and organized didactic material.
id RCAP_2e525a5bdaa632513db5f4e486cc9377
oai_identifier_str oai:rpea.madeira.gov.pt:article/211
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Group Guitar Teaching. Context, Reflection and ApproachO Ensino da Guitarra em Grupo. Contexto, Reflexão e AbordagemMusical EducationHigher Education of MusicGroup Instrumental PracticeGuitar LearningEducação MusicalEnsino Superior de MúsicaPrática Instrumental em GrupoAprendizagem da GuitarraThis work presents a reflection on the practices carried out in group instrumental teaching classes in the training of music education teachers, more specifically the guitar, where the aim is to learn to play this instrument as an auxiliary tool to perform musical accompaniments. Applied at the Escola Superior de Educação of the Instituto Politécnico do Porto, in the 1st and 2nd years of the Music Education Course in the curricular subunits Guitar I and II of the curricular units Vocal and Instrumental Practice II and III respectively, this pedagogical tool integrates groups of students with knowledge in terms of musical training and, mostly, without any knowledge or training in this instrument. Therefore, based on the acquired experience, this is the description of the approach to studying the guitar in a group, where the objective is not to assess the degree of efficiency in comparison with individual teaching, but rather to reflect on the action to promote and enhance individualized learning in this specific context, concentrating the necessary means for its operation with thoughtful and organized didactic material.Neste trabalho é apresentada uma reflexão sobre as práticas levadas a cabo nas aulas do ensino instrumental em grupo na formação de professores de educação musical, mais concretamente da guitarra, onde o intuito é aprender a tocar este instrumento enquanto ferramenta auxiliar para realizar acompanhamentos musicais. Aplicada na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto, nos 1.º e 2.º anos do Curso de Educação Musical nas subunidades curriculares Guitarra I e II das unidades curriculares Prática Vocal e Instrumental II e III respetivamente, esta ferramenta pedagógica integra grupos de alunos com conhecimentos ao nível da formação musical e, maioritariamente, sem quaisquer conhecimentos ou formação neste instrumento. Por conseguinte, com base na experiência adquirida, fica a descrição da abordagem do estudo da guitarra em grupo, onde o objetivo não é aferir o grau de eficiência em comparação com o ensino individual, mas sim refletir sobre a ação para promover e potenciar a aprendizagem individualizada neste contexto em concreto, concentrando os meios necessários para a sua operacionalização com material didático pensado e organizado.CEPAM2023-07-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v12i1.211https://doi.org/10.34639/rpea.v12i1.211Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 12 No. 1 (2022): Portuguese Journal of Arts Education; 67 a 86Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 12 N.º 1 (2022): Revista Portuguesa de Educação Artística; 67 a 862183-74811647-905X10.34639/rpea.v12i1.001reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/211https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/211/173Direitos de Autor (c) 2023 Paulo Jorge Rodrigues Costa Ramosinfo:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Paulo JorgeRamos, Paulo Jorge2024-01-31T10:29:28Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/211Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:31.513435Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach
O Ensino da Guitarra em Grupo. Contexto, Reflexão e Abordagem
title Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach
spellingShingle Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach
Ramos, Paulo Jorge
Musical Education
Higher Education of Music
Group Instrumental Practice
Guitar Learning
Educação Musical
Ensino Superior de Música
Prática Instrumental em Grupo
Aprendizagem da Guitarra
title_short Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach
title_full Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach
title_fullStr Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach
title_full_unstemmed Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach
title_sort Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach
author Ramos, Paulo Jorge
author_facet Ramos, Paulo Jorge
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Paulo Jorge
Ramos, Paulo Jorge
dc.subject.por.fl_str_mv Musical Education
Higher Education of Music
Group Instrumental Practice
Guitar Learning
Educação Musical
Ensino Superior de Música
Prática Instrumental em Grupo
Aprendizagem da Guitarra
topic Musical Education
Higher Education of Music
Group Instrumental Practice
Guitar Learning
Educação Musical
Ensino Superior de Música
Prática Instrumental em Grupo
Aprendizagem da Guitarra
description This work presents a reflection on the practices carried out in group instrumental teaching classes in the training of music education teachers, more specifically the guitar, where the aim is to learn to play this instrument as an auxiliary tool to perform musical accompaniments. Applied at the Escola Superior de Educação of the Instituto Politécnico do Porto, in the 1st and 2nd years of the Music Education Course in the curricular subunits Guitar I and II of the curricular units Vocal and Instrumental Practice II and III respectively, this pedagogical tool integrates groups of students with knowledge in terms of musical training and, mostly, without any knowledge or training in this instrument. Therefore, based on the acquired experience, this is the description of the approach to studying the guitar in a group, where the objective is not to assess the degree of efficiency in comparison with individual teaching, but rather to reflect on the action to promote and enhance individualized learning in this specific context, concentrating the necessary means for its operation with thoughtful and organized didactic material.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34639/rpea.v12i1.211
https://doi.org/10.34639/rpea.v12i1.211
url https://doi.org/10.34639/rpea.v12i1.211
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/211
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/211/173
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Paulo Jorge Rodrigues Costa Ramos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Paulo Jorge Rodrigues Costa Ramos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEPAM
publisher.none.fl_str_mv CEPAM
dc.source.none.fl_str_mv Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 12 No. 1 (2022): Portuguese Journal of Arts Education; 67 a 86
Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 12 N.º 1 (2022): Revista Portuguesa de Educação Artística; 67 a 86
2183-7481
1647-905X
10.34639/rpea.v12i1.001
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133583247409152