Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34639/rpea.v12i1.211 |
Resumo: | This work presents a reflection on the practices carried out in group instrumental teaching classes in the training of music education teachers, more specifically the guitar, where the aim is to learn to play this instrument as an auxiliary tool to perform musical accompaniments. Applied at the Escola Superior de Educação of the Instituto Politécnico do Porto, in the 1st and 2nd years of the Music Education Course in the curricular subunits Guitar I and II of the curricular units Vocal and Instrumental Practice II and III respectively, this pedagogical tool integrates groups of students with knowledge in terms of musical training and, mostly, without any knowledge or training in this instrument. Therefore, based on the acquired experience, this is the description of the approach to studying the guitar in a group, where the objective is not to assess the degree of efficiency in comparison with individual teaching, but rather to reflect on the action to promote and enhance individualized learning in this specific context, concentrating the necessary means for its operation with thoughtful and organized didactic material. |
id |
RCAP_2e525a5bdaa632513db5f4e486cc9377 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:rpea.madeira.gov.pt:article/211 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Group Guitar Teaching. Context, Reflection and ApproachO Ensino da Guitarra em Grupo. Contexto, Reflexão e AbordagemMusical EducationHigher Education of MusicGroup Instrumental PracticeGuitar LearningEducação MusicalEnsino Superior de MúsicaPrática Instrumental em GrupoAprendizagem da GuitarraThis work presents a reflection on the practices carried out in group instrumental teaching classes in the training of music education teachers, more specifically the guitar, where the aim is to learn to play this instrument as an auxiliary tool to perform musical accompaniments. Applied at the Escola Superior de Educação of the Instituto Politécnico do Porto, in the 1st and 2nd years of the Music Education Course in the curricular subunits Guitar I and II of the curricular units Vocal and Instrumental Practice II and III respectively, this pedagogical tool integrates groups of students with knowledge in terms of musical training and, mostly, without any knowledge or training in this instrument. Therefore, based on the acquired experience, this is the description of the approach to studying the guitar in a group, where the objective is not to assess the degree of efficiency in comparison with individual teaching, but rather to reflect on the action to promote and enhance individualized learning in this specific context, concentrating the necessary means for its operation with thoughtful and organized didactic material.Neste trabalho é apresentada uma reflexão sobre as práticas levadas a cabo nas aulas do ensino instrumental em grupo na formação de professores de educação musical, mais concretamente da guitarra, onde o intuito é aprender a tocar este instrumento enquanto ferramenta auxiliar para realizar acompanhamentos musicais. Aplicada na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto, nos 1.º e 2.º anos do Curso de Educação Musical nas subunidades curriculares Guitarra I e II das unidades curriculares Prática Vocal e Instrumental II e III respetivamente, esta ferramenta pedagógica integra grupos de alunos com conhecimentos ao nível da formação musical e, maioritariamente, sem quaisquer conhecimentos ou formação neste instrumento. Por conseguinte, com base na experiência adquirida, fica a descrição da abordagem do estudo da guitarra em grupo, onde o objetivo não é aferir o grau de eficiência em comparação com o ensino individual, mas sim refletir sobre a ação para promover e potenciar a aprendizagem individualizada neste contexto em concreto, concentrando os meios necessários para a sua operacionalização com material didático pensado e organizado.CEPAM2023-07-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v12i1.211https://doi.org/10.34639/rpea.v12i1.211Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 12 No. 1 (2022): Portuguese Journal of Arts Education; 67 a 86Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 12 N.º 1 (2022): Revista Portuguesa de Educação Artística; 67 a 862183-74811647-905X10.34639/rpea.v12i1.001reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/211https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/211/173Direitos de Autor (c) 2023 Paulo Jorge Rodrigues Costa Ramosinfo:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Paulo JorgeRamos, Paulo Jorge2024-01-31T10:29:28Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/211Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:31.513435Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach O Ensino da Guitarra em Grupo. Contexto, Reflexão e Abordagem |
title |
Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach |
spellingShingle |
Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach Ramos, Paulo Jorge Musical Education Higher Education of Music Group Instrumental Practice Guitar Learning Educação Musical Ensino Superior de Música Prática Instrumental em Grupo Aprendizagem da Guitarra |
title_short |
Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach |
title_full |
Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach |
title_fullStr |
Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach |
title_full_unstemmed |
Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach |
title_sort |
Group Guitar Teaching. Context, Reflection and Approach |
author |
Ramos, Paulo Jorge |
author_facet |
Ramos, Paulo Jorge |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Paulo Jorge Ramos, Paulo Jorge |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Musical Education Higher Education of Music Group Instrumental Practice Guitar Learning Educação Musical Ensino Superior de Música Prática Instrumental em Grupo Aprendizagem da Guitarra |
topic |
Musical Education Higher Education of Music Group Instrumental Practice Guitar Learning Educação Musical Ensino Superior de Música Prática Instrumental em Grupo Aprendizagem da Guitarra |
description |
This work presents a reflection on the practices carried out in group instrumental teaching classes in the training of music education teachers, more specifically the guitar, where the aim is to learn to play this instrument as an auxiliary tool to perform musical accompaniments. Applied at the Escola Superior de Educação of the Instituto Politécnico do Porto, in the 1st and 2nd years of the Music Education Course in the curricular subunits Guitar I and II of the curricular units Vocal and Instrumental Practice II and III respectively, this pedagogical tool integrates groups of students with knowledge in terms of musical training and, mostly, without any knowledge or training in this instrument. Therefore, based on the acquired experience, this is the description of the approach to studying the guitar in a group, where the objective is not to assess the degree of efficiency in comparison with individual teaching, but rather to reflect on the action to promote and enhance individualized learning in this specific context, concentrating the necessary means for its operation with thoughtful and organized didactic material. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-24 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34639/rpea.v12i1.211 https://doi.org/10.34639/rpea.v12i1.211 |
url |
https://doi.org/10.34639/rpea.v12i1.211 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/211 https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/211/173 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Paulo Jorge Rodrigues Costa Ramos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Paulo Jorge Rodrigues Costa Ramos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 12 No. 1 (2022): Portuguese Journal of Arts Education; 67 a 86 Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 12 N.º 1 (2022): Revista Portuguesa de Educação Artística; 67 a 86 2183-7481 1647-905X 10.34639/rpea.v12i1.001 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133583247409152 |