Role of the reflective field diary in teaching training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conde, Ivo Batista
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pereira, Livia Maria Galdino, Neto, Ito Liberato Barroso, Menezes, Jones Baroni Ferreira, Pantoja, Lydia Dayanne Maia, Paixão, Germana Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23427
Resumo: Initial teacher education has been a frequent subject of research. And one of the widely discussed ideas refers to the constitution of the reflective teacher. In this context, this article aims to understand the teaching practice related to the discipline of Supervised Internship in High School II, taking as a starting point the Reflective Field Diaries built by students of a degree course in a Distance Learning Biological Sciences Degree program. To develop the comprehension of the internship experience, 12 documents were considered and for the appreciation of the narratives presented, the technique of Content Analysis was used. It was found that the documentation in diaries positively affected the reflections and actions related to the office of being a teacher of trainee students.
id RCAP_31b4269f2ab00875c7a99af2659943a8
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/23427
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Role of the reflective field diary in teaching trainingPapel do diário de campo reflexivo na formação docenteInitial teacher education has been a frequent subject of research. And one of the widely discussed ideas refers to the constitution of the reflective teacher. In this context, this article aims to understand the teaching practice related to the discipline of Supervised Internship in High School II, taking as a starting point the Reflective Field Diaries built by students of a degree course in a Distance Learning Biological Sciences Degree program. To develop the comprehension of the internship experience, 12 documents were considered and for the appreciation of the narratives presented, the technique of Content Analysis was used. It was found that the documentation in diaries positively affected the reflections and actions related to the office of being a teacher of trainee students.La formación inicial del profesorado ha sido un tema frecuente de investigación. Y una de las ideas ampliamente discutidas se refiere a la constitución del maestro reflexivo. En este contexto, este artículo tiene como objetivo comprender la práctica docente relacionada con la pasantía supervisada, tomando como punto de partida los diarios de campo reflexivos construidos por estudiantes de un curso a distancia en ciencias biológicas. Para desarrollar la comprensión de la experiencia se consideraron 12 documentos y para la evaluación de los relatos presentados se utilizó la técnica de Análisis de Contenido. Se ha encontrado que la documentación de todos los días afectó positivamente el pensamiento y la acción relacionada con el arte de ser un profesor en prácticas los estudiantes.A formação inicial de professores tem sido objeto frequente de investigação. E umas das ideias bastante discutidas se refere à constituição do professor reflexivo. Nesse contexto, este artigo objetiva compreender a prática docente relacionada à disciplina de Estágio Supervisionado no Ensino Médio II, tomando como ponto de partida os Diários de Campo Reflexivos construídos por alunos de um curso de Licenciatura em Ciências Biológicas a distância. Para o desenvolvimento da compreensão da experiência de estágio foram considerados 12 documentos e para a apreciação das narrativas apresentadas foi utilizada a técnica de Análise de Conteúdo. Foi constatado que a documentação em diários afetou positivamente nas reflexões e ações relacionadas com o oficio do ser professor dos discentes estagiários.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2020-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v12i5.23427https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23427Indagatio Didactica; Vol 12 No 5 (2020); 15-30Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 5 (2020); 15-30Indagatio Didactica; Vol. 12 No 5 (2020); 15-30Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 5 (2020); 15-301647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23427https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23427/17097Conde, Ivo BatistaPereira, Livia Maria GaldinoNeto, Ito Liberato BarrosoMenezes, Jones Baroni FerreiraPantoja, Lydia Dayanne MaiaPaixão, Germana Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:19:05Zoai:proa.ua.pt:article/23427Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:28.185222Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Role of the reflective field diary in teaching training
Papel do diário de campo reflexivo na formação docente
title Role of the reflective field diary in teaching training
spellingShingle Role of the reflective field diary in teaching training
Conde, Ivo Batista
title_short Role of the reflective field diary in teaching training
title_full Role of the reflective field diary in teaching training
title_fullStr Role of the reflective field diary in teaching training
title_full_unstemmed Role of the reflective field diary in teaching training
title_sort Role of the reflective field diary in teaching training
author Conde, Ivo Batista
author_facet Conde, Ivo Batista
Pereira, Livia Maria Galdino
Neto, Ito Liberato Barroso
Menezes, Jones Baroni Ferreira
Pantoja, Lydia Dayanne Maia
Paixão, Germana Costa
author_role author
author2 Pereira, Livia Maria Galdino
Neto, Ito Liberato Barroso
Menezes, Jones Baroni Ferreira
Pantoja, Lydia Dayanne Maia
Paixão, Germana Costa
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Conde, Ivo Batista
Pereira, Livia Maria Galdino
Neto, Ito Liberato Barroso
Menezes, Jones Baroni Ferreira
Pantoja, Lydia Dayanne Maia
Paixão, Germana Costa
description Initial teacher education has been a frequent subject of research. And one of the widely discussed ideas refers to the constitution of the reflective teacher. In this context, this article aims to understand the teaching practice related to the discipline of Supervised Internship in High School II, taking as a starting point the Reflective Field Diaries built by students of a degree course in a Distance Learning Biological Sciences Degree program. To develop the comprehension of the internship experience, 12 documents were considered and for the appreciation of the narratives presented, the technique of Content Analysis was used. It was found that the documentation in diaries positively affected the reflections and actions related to the office of being a teacher of trainee students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23427
https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23427
url https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23427
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23427
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23427/17097
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 12 No 5 (2020); 15-30
Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 5 (2020); 15-30
Indagatio Didactica; Vol. 12 No 5 (2020); 15-30
Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 5 (2020); 15-30
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133572996530176