Role of the reflective field diary in teaching training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23427 |
Resumo: | Initial teacher education has been a frequent subject of research. And one of the widely discussed ideas refers to the constitution of the reflective teacher. In this context, this article aims to understand the teaching practice related to the discipline of Supervised Internship in High School II, taking as a starting point the Reflective Field Diaries built by students of a degree course in a Distance Learning Biological Sciences Degree program. To develop the comprehension of the internship experience, 12 documents were considered and for the appreciation of the narratives presented, the technique of Content Analysis was used. It was found that the documentation in diaries positively affected the reflections and actions related to the office of being a teacher of trainee students. |
id |
RCAP_31b4269f2ab00875c7a99af2659943a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/23427 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Role of the reflective field diary in teaching trainingPapel do diário de campo reflexivo na formação docenteInitial teacher education has been a frequent subject of research. And one of the widely discussed ideas refers to the constitution of the reflective teacher. In this context, this article aims to understand the teaching practice related to the discipline of Supervised Internship in High School II, taking as a starting point the Reflective Field Diaries built by students of a degree course in a Distance Learning Biological Sciences Degree program. To develop the comprehension of the internship experience, 12 documents were considered and for the appreciation of the narratives presented, the technique of Content Analysis was used. It was found that the documentation in diaries positively affected the reflections and actions related to the office of being a teacher of trainee students.La formación inicial del profesorado ha sido un tema frecuente de investigación. Y una de las ideas ampliamente discutidas se refiere a la constitución del maestro reflexivo. En este contexto, este artículo tiene como objetivo comprender la práctica docente relacionada con la pasantía supervisada, tomando como punto de partida los diarios de campo reflexivos construidos por estudiantes de un curso a distancia en ciencias biológicas. Para desarrollar la comprensión de la experiencia se consideraron 12 documentos y para la evaluación de los relatos presentados se utilizó la técnica de Análisis de Contenido. Se ha encontrado que la documentación de todos los días afectó positivamente el pensamiento y la acción relacionada con el arte de ser un profesor en prácticas los estudiantes.A formação inicial de professores tem sido objeto frequente de investigação. E umas das ideias bastante discutidas se refere à constituição do professor reflexivo. Nesse contexto, este artigo objetiva compreender a prática docente relacionada à disciplina de Estágio Supervisionado no Ensino Médio II, tomando como ponto de partida os Diários de Campo Reflexivos construídos por alunos de um curso de Licenciatura em Ciências Biológicas a distância. Para o desenvolvimento da compreensão da experiência de estágio foram considerados 12 documentos e para a apreciação das narrativas apresentadas foi utilizada a técnica de Análise de Conteúdo. Foi constatado que a documentação em diários afetou positivamente nas reflexões e ações relacionadas com o oficio do ser professor dos discentes estagiários.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2020-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v12i5.23427https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23427Indagatio Didactica; Vol 12 No 5 (2020); 15-30Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 5 (2020); 15-30Indagatio Didactica; Vol. 12 No 5 (2020); 15-30Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 5 (2020); 15-301647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23427https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23427/17097Conde, Ivo BatistaPereira, Livia Maria GaldinoNeto, Ito Liberato BarrosoMenezes, Jones Baroni FerreiraPantoja, Lydia Dayanne MaiaPaixão, Germana Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:19:05Zoai:proa.ua.pt:article/23427Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:28.185222Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Role of the reflective field diary in teaching training Papel do diário de campo reflexivo na formação docente |
title |
Role of the reflective field diary in teaching training |
spellingShingle |
Role of the reflective field diary in teaching training Conde, Ivo Batista |
title_short |
Role of the reflective field diary in teaching training |
title_full |
Role of the reflective field diary in teaching training |
title_fullStr |
Role of the reflective field diary in teaching training |
title_full_unstemmed |
Role of the reflective field diary in teaching training |
title_sort |
Role of the reflective field diary in teaching training |
author |
Conde, Ivo Batista |
author_facet |
Conde, Ivo Batista Pereira, Livia Maria Galdino Neto, Ito Liberato Barroso Menezes, Jones Baroni Ferreira Pantoja, Lydia Dayanne Maia Paixão, Germana Costa |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Livia Maria Galdino Neto, Ito Liberato Barroso Menezes, Jones Baroni Ferreira Pantoja, Lydia Dayanne Maia Paixão, Germana Costa |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Conde, Ivo Batista Pereira, Livia Maria Galdino Neto, Ito Liberato Barroso Menezes, Jones Baroni Ferreira Pantoja, Lydia Dayanne Maia Paixão, Germana Costa |
description |
Initial teacher education has been a frequent subject of research. And one of the widely discussed ideas refers to the constitution of the reflective teacher. In this context, this article aims to understand the teaching practice related to the discipline of Supervised Internship in High School II, taking as a starting point the Reflective Field Diaries built by students of a degree course in a Distance Learning Biological Sciences Degree program. To develop the comprehension of the internship experience, 12 documents were considered and for the appreciation of the narratives presented, the technique of Content Analysis was used. It was found that the documentation in diaries positively affected the reflections and actions related to the office of being a teacher of trainee students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23427 https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23427 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23427 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23427 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23427/17097 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 12 No 5 (2020); 15-30 Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 5 (2020); 15-30 Indagatio Didactica; Vol. 12 No 5 (2020); 15-30 Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 5 (2020); 15-30 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133572996530176 |