Educational technology on urinary incontinence during pregnancy: development and validation of an online course for the Brazilian population

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tanaka, Jaiana Rocha Vaz
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sousa, Kayo Henrique Jardel Feitosa, Alves, Paulo Jorge Pereira, Guerra, Maria João Jacinto, Gonçalves, Patrícia Daniela Barata, Almeida, Camila Aparecida Pinheiro Landim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/40484
Resumo: Objective: To describe the development and validation process of an online course on urinary incontinence during pregnancy in Bra-zil. Materials and methods: This methodological study followed an online course’s literature search, development, and validation steps. A total of 22 specialists participated in the validation step, and the content validity index (CVI) was used. Fifty-one Physical Therapy students (target audience) also participated in the Suitability Assessment of Materials. Results: The synthesis reached in the integrative review provided the basis for the course’s theoretical content, which was regarded as suitable by the specialists regarding its con-tent, language, presentation, stimulation/motivation, and cultural adequacy (CVI = 0.99). The target audience considered the course organized, easily understandable, engaging, and motivational, with a positive response index ranging from 84.3 % to 100 %. Conclu-sions: The Brazilian version of the online course was considered sufficiently adequate in content and interface quality by both specialists and the target audience.
id RCAP_31daf2c24da10681754b67b81fda9098
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/40484
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Educational technology on urinary incontinence during pregnancy: development and validation of an online course for the Brazilian populationTecnologia educacional sobre incontinência urinária gestacional: desenvolvimento e validação de curso on-line para o BrasilTecnología educativa sobre incontinencia urinaria durante el embarazo: desarrollo y validación de un curso en línea para BrasilValidation studyTeaching materialsEducational technologyHealth educationPelvic floor disordersEstudo de validaçãoMateriais de ensinoTecnologia educacionalEducação em saúdeDistúrbios do assoalho pélvicoEstudios de validaciónMateriales de enseñanzaTecnología educativaEducación en saludTrastornos del suelo pélvico.Objective: To describe the development and validation process of an online course on urinary incontinence during pregnancy in Bra-zil. Materials and methods: This methodological study followed an online course’s literature search, development, and validation steps. A total of 22 specialists participated in the validation step, and the content validity index (CVI) was used. Fifty-one Physical Therapy students (target audience) also participated in the Suitability Assessment of Materials. Results: The synthesis reached in the integrative review provided the basis for the course’s theoretical content, which was regarded as suitable by the specialists regarding its con-tent, language, presentation, stimulation/motivation, and cultural adequacy (CVI = 0.99). The target audience considered the course organized, easily understandable, engaging, and motivational, with a positive response index ranging from 84.3 % to 100 %. Conclu-sions: The Brazilian version of the online course was considered sufficiently adequate in content and interface quality by both specialists and the target audience.Objetivo: descrever o processo de desenvolvimento e validação de um curso on-line sobre incontinência urinária gestacional no Brasil. Materiais e método: trata-se de um estudo metodológico que contemplou as etapas de levantamento bibliográfico, elaboração e validação de um curso on-line. A validação teve a participação de 22 especialistas e foi empregado o índice de validade de conteúdo (IVC). Também participaram 51 estudantes de graduação em Fisioterapia (público-alvo), considerando o Suitability Assessment of Materials. Resultados: a síntese adquirida na revisão integrativa subsidiou o conteúdo teórico do curso, considerado adequado pelos especialistas quanto ao conteúdo, à linguagem, à apresentação, à estimulação/motivação e à adequação cultural (IVC = 0,99), bem como à aparência/interface (IVC = 0,95). O público-alvo considerou o curso organizado, de fácil entendimento, atrativo e motivador, com índice de concordância em repostas positivas a variar de 84,3 % a 100 %. Conclusões: informa-se que a versão brasileira do curso on-line desenvolvido foi considerada suficientemente adequada em termos de conteúdo e qualidade da interface, tanto pelos especialistas quanto pelo público-alvo.Objetivo: describir el proceso de desarrollo y validación de un curso en línea sobre incontinencia urinaria durante el embarazo en Brasil. Materiales y método: se trata de un estudio metodológico que contempló las etapas de recolección bibliográfica, elaboración y validación de un curso en línea. La validación contó con la participación de 22 expertos y se empleó el índice de validación de contenido (IVC). Además, participaron 51 estudiantes del pregrado en Fisioterapia (público objetivo) en la Evaluación de Idoneidad de los Materiales. Resultados: la síntesis adquirida en la revisión integrativa fundamentó el contenido teórico del curso, considerado adecuado por los expertos en cuanto al contenido, el lenguaje, la presentación, la estimulación/motivación y la adecuación cultural (IVC = 0,99), así como la apariencia/interfaz (IVC = 0,95). El público objetivo consideró el curso organizado, de fácil entendimiento, atractivo y motivador, con un índice de concordancia en respuestas positivas entre 84,3 % y 100 %. Conclusiones: la versión brasileña del curso en línea desarrollado se consideró lo suficientemente adecuada en términos de contenido y calidad de la interfaz, tanto por parte de los expertos como del público objetivo.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaTanaka, Jaiana Rocha VazSousa, Kayo Henrique Jardel FeitosaAlves, Paulo Jorge PereiraGuerra, Maria João JacintoGonçalves, Patrícia Daniela BarataAlmeida, Camila Aparecida Pinheiro Landim2023-03-08T13:58:35Z2023-02-222023-02-22T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/40484eng1657-599710.5294/aqui.2023.23.1.385149039926info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:46:01Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/40484Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:33:13.007244Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Educational technology on urinary incontinence during pregnancy: development and validation of an online course for the Brazilian population
Tecnologia educacional sobre incontinência urinária gestacional: desenvolvimento e validação de curso on-line para o Brasil
Tecnología educativa sobre incontinencia urinaria durante el embarazo: desarrollo y validación de un curso en línea para Brasil
title Educational technology on urinary incontinence during pregnancy: development and validation of an online course for the Brazilian population
spellingShingle Educational technology on urinary incontinence during pregnancy: development and validation of an online course for the Brazilian population
Tanaka, Jaiana Rocha Vaz
Validation study
Teaching materials
Educational technology
Health education
Pelvic floor disorders
Estudo de validação
Materiais de ensino
Tecnologia educacional
Educação em saúde
Distúrbios do assoalho pélvico
Estudios de validación
Materiales de enseñanza
Tecnología educativa
Educación en salud
Trastornos del suelo pélvico.
title_short Educational technology on urinary incontinence during pregnancy: development and validation of an online course for the Brazilian population
title_full Educational technology on urinary incontinence during pregnancy: development and validation of an online course for the Brazilian population
title_fullStr Educational technology on urinary incontinence during pregnancy: development and validation of an online course for the Brazilian population
title_full_unstemmed Educational technology on urinary incontinence during pregnancy: development and validation of an online course for the Brazilian population
title_sort Educational technology on urinary incontinence during pregnancy: development and validation of an online course for the Brazilian population
author Tanaka, Jaiana Rocha Vaz
author_facet Tanaka, Jaiana Rocha Vaz
Sousa, Kayo Henrique Jardel Feitosa
Alves, Paulo Jorge Pereira
Guerra, Maria João Jacinto
Gonçalves, Patrícia Daniela Barata
Almeida, Camila Aparecida Pinheiro Landim
author_role author
author2 Sousa, Kayo Henrique Jardel Feitosa
Alves, Paulo Jorge Pereira
Guerra, Maria João Jacinto
Gonçalves, Patrícia Daniela Barata
Almeida, Camila Aparecida Pinheiro Landim
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Tanaka, Jaiana Rocha Vaz
Sousa, Kayo Henrique Jardel Feitosa
Alves, Paulo Jorge Pereira
Guerra, Maria João Jacinto
Gonçalves, Patrícia Daniela Barata
Almeida, Camila Aparecida Pinheiro Landim
dc.subject.por.fl_str_mv Validation study
Teaching materials
Educational technology
Health education
Pelvic floor disorders
Estudo de validação
Materiais de ensino
Tecnologia educacional
Educação em saúde
Distúrbios do assoalho pélvico
Estudios de validación
Materiales de enseñanza
Tecnología educativa
Educación en salud
Trastornos del suelo pélvico.
topic Validation study
Teaching materials
Educational technology
Health education
Pelvic floor disorders
Estudo de validação
Materiais de ensino
Tecnologia educacional
Educação em saúde
Distúrbios do assoalho pélvico
Estudios de validación
Materiales de enseñanza
Tecnología educativa
Educación en salud
Trastornos del suelo pélvico.
description Objective: To describe the development and validation process of an online course on urinary incontinence during pregnancy in Bra-zil. Materials and methods: This methodological study followed an online course’s literature search, development, and validation steps. A total of 22 specialists participated in the validation step, and the content validity index (CVI) was used. Fifty-one Physical Therapy students (target audience) also participated in the Suitability Assessment of Materials. Results: The synthesis reached in the integrative review provided the basis for the course’s theoretical content, which was regarded as suitable by the specialists regarding its con-tent, language, presentation, stimulation/motivation, and cultural adequacy (CVI = 0.99). The target audience considered the course organized, easily understandable, engaging, and motivational, with a positive response index ranging from 84.3 % to 100 %. Conclu-sions: The Brazilian version of the online course was considered sufficiently adequate in content and interface quality by both specialists and the target audience.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-08T13:58:35Z
2023-02-22
2023-02-22T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/40484
url http://hdl.handle.net/10400.14/40484
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 1657-5997
10.5294/aqui.2023.23.1.3
85149039926
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132058319060992