Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2020237.03 |
Resumo: | The rationalization of the Portuguese school system, which has taken place over the last twenty years, has led to a profound reconfiguration of the network, the typology of the schools and their management. We studied the process of building school clusters and the resulting organizational configurations, problematizing their contributions to the democratization of school education. The analysis was based on statistical data requested from the Ministry of Education and, on a complementary basis, on External Evaluation Reports from the Inspector General of Education and Science. It was possible to identify the organizational diversity of the “cluster” configuration, as well as to observe its limited impact on democratization and improvement of schooling processes. |
id |
RCAP_34d90808580584e999bd358542023b9f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23452 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal.Políticas, dinâmicas e perfis dos agrupamentos de escolas em Portugalracionalizaçãomodernizaçãoagrupamentos de escolasdemocratizaçãorationalizationmodernizationschool clustersdemocratization.The rationalization of the Portuguese school system, which has taken place over the last twenty years, has led to a profound reconfiguration of the network, the typology of the schools and their management. We studied the process of building school clusters and the resulting organizational configurations, problematizing their contributions to the democratization of school education. The analysis was based on statistical data requested from the Ministry of Education and, on a complementary basis, on External Evaluation Reports from the Inspector General of Education and Science. It was possible to identify the organizational diversity of the “cluster” configuration, as well as to observe its limited impact on democratization and improvement of schooling processes..A racionalização do sistema escolar português, ocorrida nos últimos vinte anos, operou uma profunda reconfiguração da rede, da tipologia dos estabelecimentos e da sua gestão. Estudou-se o processo de construção dos agrupamentos de escolas e as configurações organizacionais resultantes, problematizando os seus contributos para a democratização da educação escolar. A análise apoiou-se em dados estatísticos solicitados ao Ministério da Educação e, de forma complementar, em Relatórios de Avaliação Externa da Inspeção-Geral da Educação e Ciência. Foi possível identificar a diversidade organizacional da configuração “agrupamento”, bem como observar o seu impacto limitado na democratização e melhoria dos processos de escolarização.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2020-12-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2020237.03https://doi.org/10.31447/AS00032573.2020237.03Análise Social; Vol. 55 N.º 237 (2020); 748-7742182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23452https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23452/17451Direitos de Autor (c) 2020 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Licínio CarlosLima Torres , Leonor2024-03-16T06:17:42Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23452Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:00:18.574061Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal . Políticas, dinâmicas e perfis dos agrupamentos de escolas em Portugal |
title |
Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal |
spellingShingle |
Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal Lima, Licínio Carlos racionalização modernização agrupamentos de escolas democratização rationalization modernization school clusters democratization . |
title_short |
Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal |
title_full |
Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal |
title_fullStr |
Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal |
title_full_unstemmed |
Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal |
title_sort |
Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal |
author |
Lima, Licínio Carlos |
author_facet |
Lima, Licínio Carlos Lima Torres , Leonor |
author_role |
author |
author2 |
Lima Torres , Leonor |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Licínio Carlos Lima Torres , Leonor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
racionalização modernização agrupamentos de escolas democratização rationalization modernization school clusters democratization . |
topic |
racionalização modernização agrupamentos de escolas democratização rationalization modernization school clusters democratization . |
description |
The rationalization of the Portuguese school system, which has taken place over the last twenty years, has led to a profound reconfiguration of the network, the typology of the schools and their management. We studied the process of building school clusters and the resulting organizational configurations, problematizing their contributions to the democratization of school education. The analysis was based on statistical data requested from the Ministry of Education and, on a complementary basis, on External Evaluation Reports from the Inspector General of Education and Science. It was possible to identify the organizational diversity of the “cluster” configuration, as well as to observe its limited impact on democratization and improvement of schooling processes. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2020237.03 https://doi.org/10.31447/AS00032573.2020237.03 |
url |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2020237.03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23452 https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23452/17451 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Análise Social info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Análise Social |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Análise Social; Vol. 55 N.º 237 (2020); 748-774 2182-2999 0003-2573 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129874202361856 |