Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Licínio Carlos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lima Torres , Leonor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.31447/AS00032573.2020237.03
Resumo: The rationalization of the Portuguese school system, which has taken place over the last twenty years, has led to a profound reconfiguration of the network, the typology of the schools and their management. We studied the process of building school clusters and the resulting organizational configurations, problematizing their contributions to the democratization of school education. The analysis was based on statistical data requested from the Ministry of Education and, on a complementary basis, on External Evaluation Reports from the Inspector General of Education and Science. It was possible to identify the organizational diversity of the “cluster” configuration, as well as to observe its limited impact on democratization and improvement of schooling processes.
id RCAP_34d90808580584e999bd358542023b9f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23452
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal.Políticas, dinâmicas e perfis dos agrupamentos de escolas em Portugalracionalizaçãomodernizaçãoagrupamentos de escolasdemocratizaçãorationalizationmodernizationschool clustersdemocratization.The rationalization of the Portuguese school system, which has taken place over the last twenty years, has led to a profound reconfiguration of the network, the typology of the schools and their management. We studied the process of building school clusters and the resulting organizational configurations, problematizing their contributions to the democratization of school education. The analysis was based on statistical data requested from the Ministry of Education and, on a complementary basis, on External Evaluation Reports from the Inspector General of Education and Science. It was possible to identify the organizational diversity of the “cluster” configuration, as well as to observe its limited impact on democratization and improvement of schooling processes..A racionalização do sistema escolar português, ocorrida nos últimos vinte anos, operou uma profunda reconfiguração da rede, da tipologia dos estabelecimentos e da sua gestão. Estudou-se o processo de construção dos agrupamentos de escolas e as configurações organizacionais resultantes, problematizando os seus contributos para a democratização da educação escolar. A análise apoiou-se em dados estatísticos solicitados ao Ministério da Educação e, de forma complementar, em Relatórios de Avaliação Externa da Inspeção-Geral da Educação e Ciência. Foi possível identificar a diversidade organizacional da configuração “agrupamento”, bem como observar o seu impacto limitado na democratização e melhoria dos processos de escolarização.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2020-12-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2020237.03https://doi.org/10.31447/AS00032573.2020237.03Análise Social; Vol. 55 N.º 237 (2020); 748-7742182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23452https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23452/17451Direitos de Autor (c) 2020 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Licínio CarlosLima Torres , Leonor2024-03-16T06:17:42Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23452Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:00:18.574061Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal
.
Políticas, dinâmicas e perfis dos agrupamentos de escolas em Portugal
title Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal
spellingShingle Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal
Lima, Licínio Carlos
racionalização
modernização
agrupamentos de escolas
democratização
rationalization
modernization
school clusters
democratization
.
title_short Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal
title_full Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal
title_fullStr Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal
title_full_unstemmed Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal
title_sort Policies, dynamics and profiles of school clusters in Portugal
author Lima, Licínio Carlos
author_facet Lima, Licínio Carlos
Lima Torres , Leonor
author_role author
author2 Lima Torres , Leonor
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Licínio Carlos
Lima Torres , Leonor
dc.subject.por.fl_str_mv racionalização
modernização
agrupamentos de escolas
democratização
rationalization
modernization
school clusters
democratization
.
topic racionalização
modernização
agrupamentos de escolas
democratização
rationalization
modernization
school clusters
democratization
.
description The rationalization of the Portuguese school system, which has taken place over the last twenty years, has led to a profound reconfiguration of the network, the typology of the schools and their management. We studied the process of building school clusters and the resulting organizational configurations, problematizing their contributions to the democratization of school education. The analysis was based on statistical data requested from the Ministry of Education and, on a complementary basis, on External Evaluation Reports from the Inspector General of Education and Science. It was possible to identify the organizational diversity of the “cluster” configuration, as well as to observe its limited impact on democratization and improvement of schooling processes.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.31447/AS00032573.2020237.03
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2020237.03
url https://doi.org/10.31447/AS00032573.2020237.03
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23452
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23452/17451
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Análise Social
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Análise Social
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Análise Social; Vol. 55 N.º 237 (2020); 748-774
2182-2999
0003-2573
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129874202361856