The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: M. Pinheiro, Margarida
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v9i4.637
Resumo: The purpose of this paper is to examine how the characteristics of academics in Portugal (regarding sex, professional category, contract type and tenure, degrees awarded and institutions that awarded each of them, age, research and professional experience) fit with the new teaching accreditation standards currently in use. An empirical quantitative study supported by data collected from the first and only national census of Portuguese course accreditation, comprising 972 academics in 14 institutions, was conducted. The profile that emerges of academic staff shows that there are significant areas for improvement to meet the quality of the accreditation standards. Also, our work has the advantage to be part of a scholarly reference that can be used (in a comparative perspective) for upcoming studies.
id RCAP_366156f3cc55d41e1dfca0025a8ecb5f
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/637
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standardsA qualidade da educação em economia nas universidades portuguesas: como o perfil dos académicos se ajusta aos critérios previstos na acreditaçãoThe purpose of this paper is to examine how the characteristics of academics in Portugal (regarding sex, professional category, contract type and tenure, degrees awarded and institutions that awarded each of them, age, research and professional experience) fit with the new teaching accreditation standards currently in use. An empirical quantitative study supported by data collected from the first and only national census of Portuguese course accreditation, comprising 972 academics in 14 institutions, was conducted. The profile that emerges of academic staff shows that there are significant areas for improvement to meet the quality of the accreditation standards. Also, our work has the advantage to be part of a scholarly reference that can be used (in a comparative perspective) for upcoming studies.El objetivo diste trabajo es lo de examinar como las características de los docentes portugueses (en relación con el género, la categoría profesional, el tipo de contrato e de vínculo contractual, los grados académicos e las instituciones que os concederán, la edad, la investigación científica producida e la experiencia profesional) se ajustan a los nuevos criterios de acreditación en vigor. Un estudio cuantitativo sobre os dados encontrados en lo primero e, à la data, único, censo nacional de acreditación de cursos, envolviendo 972 académicos en 14 instituciones diferentes, ha sido realizado. El perfil que emerge de los académicos muestra que ha áreas significativas a mejorar para se dar cumplimento a los criterios actuales de acreditación de la cualidad. Este trabajo, pretende también constituir-se como referencia que pueda ser utilizada (en termos comparativos) en estudios futuros.O objetivo do presente artigo é o de examinar como as caraterísticas dos académicos portugueses (relativamente ao género, à categoria profissional, ao tipo de contrato e vínculo contratual, aos graus académicos e às instituições que os concederam, à idade, à investigação científica produzida e à experiência profissional) se ajustam aos novos critérios de acreditação em vigor. Um estudo quantitativo sobre os dados obtidos no primeiro e, à data, único, censo nacional de acreditação de cursos, envolvendo 972 académicos em 14 instituições diferentes, foi realizado. O perfil que emerge dos académicos mostra que há áreas significativas a melhorar para se dar cumprimento aos critérios de acreditação da qualidade em curso. Este estudo apresenta também a vantagem de se poder constituir como referência capaz de ser utilizada (em termos comparativos) em estudos futuros.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2017-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v9i4.637https://doi.org/10.34624/id.v9i4.637Indagatio Didactica; Vol 9 No 4 (2017); 9-27Indagatio Didactica; Vol. 9 Núm. 4 (2017); 9-27Indagatio Didactica; Vol. 9 No 4 (2017); 9-27Indagatio Didactica; vol. 9 n.º 4 (2017); 9-271647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/637https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/637/538M. Pinheiro, Margaridainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:33Zoai:proa.ua.pt:article/637Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:55.665766Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards
A qualidade da educação em economia nas universidades portuguesas: como o perfil dos académicos se ajusta aos critérios previstos na acreditação
title The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards
spellingShingle The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards
M. Pinheiro, Margarida
title_short The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards
title_full The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards
title_fullStr The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards
title_full_unstemmed The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards
title_sort The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards
author M. Pinheiro, Margarida
author_facet M. Pinheiro, Margarida
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv M. Pinheiro, Margarida
description The purpose of this paper is to examine how the characteristics of academics in Portugal (regarding sex, professional category, contract type and tenure, degrees awarded and institutions that awarded each of them, age, research and professional experience) fit with the new teaching accreditation standards currently in use. An empirical quantitative study supported by data collected from the first and only national census of Portuguese course accreditation, comprising 972 academics in 14 institutions, was conducted. The profile that emerges of academic staff shows that there are significant areas for improvement to meet the quality of the accreditation standards. Also, our work has the advantage to be part of a scholarly reference that can be used (in a comparative perspective) for upcoming studies.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v9i4.637
https://doi.org/10.34624/id.v9i4.637
url https://doi.org/10.34624/id.v9i4.637
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/637
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/637/538
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 9 No 4 (2017); 9-27
Indagatio Didactica; Vol. 9 Núm. 4 (2017); 9-27
Indagatio Didactica; Vol. 9 No 4 (2017); 9-27
Indagatio Didactica; vol. 9 n.º 4 (2017); 9-27
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133566976655360