The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v9i4.637 |
Resumo: | The purpose of this paper is to examine how the characteristics of academics in Portugal (regarding sex, professional category, contract type and tenure, degrees awarded and institutions that awarded each of them, age, research and professional experience) fit with the new teaching accreditation standards currently in use. An empirical quantitative study supported by data collected from the first and only national census of Portuguese course accreditation, comprising 972 academics in 14 institutions, was conducted. The profile that emerges of academic staff shows that there are significant areas for improvement to meet the quality of the accreditation standards. Also, our work has the advantage to be part of a scholarly reference that can be used (in a comparative perspective) for upcoming studies. |
id |
RCAP_366156f3cc55d41e1dfca0025a8ecb5f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/637 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standardsA qualidade da educação em economia nas universidades portuguesas: como o perfil dos académicos se ajusta aos critérios previstos na acreditaçãoThe purpose of this paper is to examine how the characteristics of academics in Portugal (regarding sex, professional category, contract type and tenure, degrees awarded and institutions that awarded each of them, age, research and professional experience) fit with the new teaching accreditation standards currently in use. An empirical quantitative study supported by data collected from the first and only national census of Portuguese course accreditation, comprising 972 academics in 14 institutions, was conducted. The profile that emerges of academic staff shows that there are significant areas for improvement to meet the quality of the accreditation standards. Also, our work has the advantage to be part of a scholarly reference that can be used (in a comparative perspective) for upcoming studies.El objetivo diste trabajo es lo de examinar como las características de los docentes portugueses (en relación con el género, la categoría profesional, el tipo de contrato e de vínculo contractual, los grados académicos e las instituciones que os concederán, la edad, la investigación científica producida e la experiencia profesional) se ajustan a los nuevos criterios de acreditación en vigor. Un estudio cuantitativo sobre os dados encontrados en lo primero e, à la data, único, censo nacional de acreditación de cursos, envolviendo 972 académicos en 14 instituciones diferentes, ha sido realizado. El perfil que emerge de los académicos muestra que ha áreas significativas a mejorar para se dar cumplimento a los criterios actuales de acreditación de la cualidad. Este trabajo, pretende también constituir-se como referencia que pueda ser utilizada (en termos comparativos) en estudios futuros.O objetivo do presente artigo é o de examinar como as caraterísticas dos académicos portugueses (relativamente ao género, à categoria profissional, ao tipo de contrato e vínculo contratual, aos graus académicos e às instituições que os concederam, à idade, à investigação científica produzida e à experiência profissional) se ajustam aos novos critérios de acreditação em vigor. Um estudo quantitativo sobre os dados obtidos no primeiro e, à data, único, censo nacional de acreditação de cursos, envolvendo 972 académicos em 14 instituições diferentes, foi realizado. O perfil que emerge dos académicos mostra que há áreas significativas a melhorar para se dar cumprimento aos critérios de acreditação da qualidade em curso. Este estudo apresenta também a vantagem de se poder constituir como referência capaz de ser utilizada (em termos comparativos) em estudos futuros.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2017-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v9i4.637https://doi.org/10.34624/id.v9i4.637Indagatio Didactica; Vol 9 No 4 (2017); 9-27Indagatio Didactica; Vol. 9 Núm. 4 (2017); 9-27Indagatio Didactica; Vol. 9 No 4 (2017); 9-27Indagatio Didactica; vol. 9 n.º 4 (2017); 9-271647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/637https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/637/538M. Pinheiro, Margaridainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:33Zoai:proa.ua.pt:article/637Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:55.665766Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards A qualidade da educação em economia nas universidades portuguesas: como o perfil dos académicos se ajusta aos critérios previstos na acreditação |
title |
The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards |
spellingShingle |
The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards M. Pinheiro, Margarida |
title_short |
The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards |
title_full |
The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards |
title_fullStr |
The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards |
title_full_unstemmed |
The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards |
title_sort |
The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards |
author |
M. Pinheiro, Margarida |
author_facet |
M. Pinheiro, Margarida |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
M. Pinheiro, Margarida |
description |
The purpose of this paper is to examine how the characteristics of academics in Portugal (regarding sex, professional category, contract type and tenure, degrees awarded and institutions that awarded each of them, age, research and professional experience) fit with the new teaching accreditation standards currently in use. An empirical quantitative study supported by data collected from the first and only national census of Portuguese course accreditation, comprising 972 academics in 14 institutions, was conducted. The profile that emerges of academic staff shows that there are significant areas for improvement to meet the quality of the accreditation standards. Also, our work has the advantage to be part of a scholarly reference that can be used (in a comparative perspective) for upcoming studies. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v9i4.637 https://doi.org/10.34624/id.v9i4.637 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v9i4.637 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/637 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/637/538 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 9 No 4 (2017); 9-27 Indagatio Didactica; Vol. 9 Núm. 4 (2017); 9-27 Indagatio Didactica; Vol. 9 No 4 (2017); 9-27 Indagatio Didactica; vol. 9 n.º 4 (2017); 9-27 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133566976655360 |