Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
DOI: | 10.34624/ilcj.v3i1.14842 |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14842 |
Resumo: | From the observation of the first printed page of newspapers and magazines available on the Internet, we proceeded to the analysis of the text-image as an object of scriptural-visual communication. In order to better understand the importance of this, from the didactic point of view, we embarked on an exploratory study, qualitative in nature. The purpose of this study was to examine how the edition design of the first page of 6 daily newspapers and 2 weekly newspapers is established as an object of communication and compare the approaches made to the emerging topics on the dates the information was collected. This comparative analysis allowed us to establish the differences concerning the target audience, understand the ability of newspapers to mobilize a didactic potential and understand how important they are for the promotion of education and citizenship. |
id |
RCAP_36923cb65d94a94d9b409255e64c373d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/14842 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticasFrom the observation of the first printed page of newspapers and magazines available on the Internet, we proceeded to the analysis of the text-image as an object of scriptural-visual communication. In order to better understand the importance of this, from the didactic point of view, we embarked on an exploratory study, qualitative in nature. The purpose of this study was to examine how the edition design of the first page of 6 daily newspapers and 2 weekly newspapers is established as an object of communication and compare the approaches made to the emerging topics on the dates the information was collected. This comparative analysis allowed us to establish the differences concerning the target audience, understand the ability of newspapers to mobilize a didactic potential and understand how important they are for the promotion of education and citizenship.A partir da observação da primeira página impressa de jornais diários e semanários, disponíveis na Internet, procedeu-se à análise da relação texto-imagem como objeto de comunicação scripto-visual. No sentido de compreender melhor a importância desta, sob o ponto de vista didático, empreendeu-se um estudo exploratório, de natureza qualitativa. A finalidade deste estudo consistiu em analisar de que forma o design de edição da primeira página de 6 jornais diários e de 2 semanários, se constitui objeto de comunicação e comparar as abordagens relativamente aos assuntos emergentes nas datas de recolha da informação. A análise comparativa permitiu estabelecer diferenças quanto ao público-alvo, perceber a capacidade dos jornais na mobilização de um potencial didático e compreender de que forma estes assumem um lugar na educação e na promoção da cidadania.Universidade de Aveiro2013-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14842oai:proa.ua.pt:article/14842Internet Latent Corpus Journal; Vol 3 No 1 (2013); 65-82Internet Latent Corpus Journal; Vol. 3 Núm. 1 (2013); 65-82Internet Latent Corpus Journal; Vol. 3 No 1 (2013); 65-82Internet Latent Corpus Journal; vol. 3 n.º 1 (2013); 65-821647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14842https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14842https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14842/10201Direitos de Autor (c) 2013 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, RuiRodrigues, FernandoGraça, MartaMarques, António Pedro2022-09-05T15:21:38Zoai:proa.ua.pt:article/14842Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:47.143365Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas |
title |
Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas |
spellingShingle |
Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas Lopes, Rui Lopes, Rui |
title_short |
Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas |
title_full |
Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas |
title_fullStr |
Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas |
title_full_unstemmed |
Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas |
title_sort |
Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas |
author |
Lopes, Rui |
author_facet |
Lopes, Rui Lopes, Rui Rodrigues, Fernando Graça, Marta Marques, António Pedro Rodrigues, Fernando Graça, Marta Marques, António Pedro |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Fernando Graça, Marta Marques, António Pedro |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Rui Rodrigues, Fernando Graça, Marta Marques, António Pedro |
description |
From the observation of the first printed page of newspapers and magazines available on the Internet, we proceeded to the analysis of the text-image as an object of scriptural-visual communication. In order to better understand the importance of this, from the didactic point of view, we embarked on an exploratory study, qualitative in nature. The purpose of this study was to examine how the edition design of the first page of 6 daily newspapers and 2 weekly newspapers is established as an object of communication and compare the approaches made to the emerging topics on the dates the information was collected. This comparative analysis allowed us to establish the differences concerning the target audience, understand the ability of newspapers to mobilize a didactic potential and understand how important they are for the promotion of education and citizenship. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14842 oai:proa.ua.pt:article/14842 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14842 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/14842 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14842 https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14842 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14842/10201 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2013 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2013 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 3 No 1 (2013); 65-82 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 3 Núm. 1 (2013); 65-82 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 3 No 1 (2013); 65-82 Internet Latent Corpus Journal; vol. 3 n.º 1 (2013); 65-82 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822228046083522560 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.34624/ilcj.v3i1.14842 |