Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Rui
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Rodrigues, Fernando, Graça, Marta, Marques, António Pedro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
DOI: 10.34624/ilcj.v3i1.14842
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14842
Resumo: From the observation of the first printed page of newspapers and magazines available on the Internet, we proceeded to the analysis of the text-image as an object of scriptural-visual communication. In order to better understand the importance of this, from the didactic point of view, we embarked on an exploratory study, qualitative in nature. The purpose of this study was to examine how the edition design of the first page of 6 daily newspapers and 2 weekly newspapers is established as an object of communication and compare the approaches made to the emerging topics on the dates the information was collected. This comparative analysis allowed us to establish the differences concerning the target audience, understand the ability of newspapers to mobilize a didactic potential and understand how important they are for the promotion of education and citizenship.
id RCAP_36923cb65d94a94d9b409255e64c373d
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/14842
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticasFrom the observation of the first printed page of newspapers and magazines available on the Internet, we proceeded to the analysis of the text-image as an object of scriptural-visual communication. In order to better understand the importance of this, from the didactic point of view, we embarked on an exploratory study, qualitative in nature. The purpose of this study was to examine how the edition design of the first page of 6 daily newspapers and 2 weekly newspapers is established as an object of communication and compare the approaches made to the emerging topics on the dates the information was collected. This comparative analysis allowed us to establish the differences concerning the target audience, understand the ability of newspapers to mobilize a didactic potential and understand how important they are for the promotion of education and citizenship.A partir da observação da primeira página impressa de jornais diários e semanários, disponíveis na Internet, procedeu-se à análise da relação texto-imagem como objeto de comunicação scripto-visual. No sentido de compreender melhor a importância desta, sob o ponto de vista didático, empreendeu-se um estudo exploratório, de natureza qualitativa. A finalidade deste estudo consistiu em analisar de que forma o design de edição da primeira página de 6 jornais diários e de 2 semanários, se constitui objeto de comunicação e comparar as abordagens relativamente aos assuntos emergentes nas datas de recolha da informação. A análise comparativa permitiu estabelecer diferenças quanto ao público-alvo, perceber a capacidade dos jornais na mobilização de um potencial didático e compreender de que forma estes assumem um lugar na educação e na promoção da cidadania.Universidade de Aveiro2013-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14842oai:proa.ua.pt:article/14842Internet Latent Corpus Journal; Vol 3 No 1 (2013); 65-82Internet Latent Corpus Journal; Vol. 3 Núm. 1 (2013); 65-82Internet Latent Corpus Journal; Vol. 3 No 1 (2013); 65-82Internet Latent Corpus Journal; vol. 3 n.º 1 (2013); 65-821647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14842https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14842https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14842/10201Direitos de Autor (c) 2013 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, RuiRodrigues, FernandoGraça, MartaMarques, António Pedro2022-09-05T15:21:38Zoai:proa.ua.pt:article/14842Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:47.143365Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas
title Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas
spellingShingle Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas
Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas
Lopes, Rui
Lopes, Rui
title_short Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas
title_full Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas
title_fullStr Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas
Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas
title_full_unstemmed Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas
Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas
title_sort Significados scripto-visuais nos jornais e implicações didáticas
author Lopes, Rui
author_facet Lopes, Rui
Lopes, Rui
Rodrigues, Fernando
Graça, Marta
Marques, António Pedro
Rodrigues, Fernando
Graça, Marta
Marques, António Pedro
author_role author
author2 Rodrigues, Fernando
Graça, Marta
Marques, António Pedro
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Rui
Rodrigues, Fernando
Graça, Marta
Marques, António Pedro
description From the observation of the first printed page of newspapers and magazines available on the Internet, we proceeded to the analysis of the text-image as an object of scriptural-visual communication. In order to better understand the importance of this, from the didactic point of view, we embarked on an exploratory study, qualitative in nature. The purpose of this study was to examine how the edition design of the first page of 6 daily newspapers and 2 weekly newspapers is established as an object of communication and compare the approaches made to the emerging topics on the dates the information was collected. This comparative analysis allowed us to establish the differences concerning the target audience, understand the ability of newspapers to mobilize a didactic potential and understand how important they are for the promotion of education and citizenship.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14842
oai:proa.ua.pt:article/14842
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14842
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/14842
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14842
https://doi.org/10.34624/ilcj.v3i1.14842
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14842/10201
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2013 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2013 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 3 No 1 (2013); 65-82
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 3 Núm. 1 (2013); 65-82
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 3 No 1 (2013); 65-82
Internet Latent Corpus Journal; vol. 3 n.º 1 (2013); 65-82
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1822228046083522560
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.34624/ilcj.v3i1.14842