Elogio da Desordem – do monólogo interior instrumental à “Música do pensamento”. Contextualização no Teatro instrumental
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1324 |
Resumo: | The aim of this article is to present a first formulation of a concept, which I start calling “Interior instrumental monologue” and end up designating “Music of Thought” (Steiner 2012). It is a concept, which I apply to a trilogy of solos, which I composed and performed and which can be framed within the context of Instrumental Theatre because of its various extra-musical resources. For the elaboration of this concept I also used the ideas of Artaud (‘theatre of cruelty’) and George Steiner (Poetry of Thought – From Helenism to Celan). |
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Elogio da Desordem – do monólogo interior instrumental à “Música do pensamento”. Contextualização no Teatro instrumentalThe aim of this article is to present a first formulation of a concept, which I start calling “Interior instrumental monologue” and end up designating “Music of Thought” (Steiner 2012). It is a concept, which I apply to a trilogy of solos, which I composed and performed and which can be framed within the context of Instrumental Theatre because of its various extra-musical resources. For the elaboration of this concept I also used the ideas of Artaud (‘theatre of cruelty’) and George Steiner (Poetry of Thought – From Helenism to Celan).Neste artigo procuro apresentar uma primeira formulação de um conceito que começo por nomear como ‘monólogo interior instrumental’ e que, no final, acabo por designar “música do pensamento” (Steiner 2012). Trata-se de um conceito que, como pianista/compositora, aplico a uma trilogia de solos meus e que pode ser enquadrado no contexto do teatro instrumental, pelas diversas utilizações de recursos extra-musicais que faz. Para este conceito são ainda importantes a concepção de teatro de Artaud e algumas questões colocadas por Georg Steiner no seu livro “Poesia do Pensamento – Do Helenismo a Celan”.UA Editora2019-03-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1324oai:proa.ua.pt:article/1324Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; Vol 2 (2013): Post-ip’13 - Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; 125-133Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; vol. 2 (2013): Post-ip'13 - Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; 125-1332184-6138reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1324https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1324https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1324/1096Sá, Joanainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-21T07:45:31Zoai:proa.ua.pt:article/1324Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:28:39.064789Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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