Matrizes e aplicações no ensino secundário.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinho, Domingos Pires Valente Sevivas
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11328/535
Resumo: Diversos problemas em matemática recaem na discussão e na resolução de sistemas de equações lineares. As matrizes surgiram em Matemática com o objectivo de facilitar o tratamento de sistemas lineares. O conceito de matriz é usado em muitas áreas da Matemática, estando também presente em áreas tão diversas como Engenharia, Física, Ciências de Computação, Biologia, entre outras. Considerando a importância deste conceito em tantas aplicações práticas, não é de surpreender que tenha sido e continue a ser objecto de intensa investigação, dando corpo a uma literatura muito vasta. Neste trabalho, procuramos mostrar como o uso de matrizes na resolução de sistemas lineares no ensino da Matemática no Ensino Secundário pode ser um instrumento particularmente útil na descrição e estudo de certos fenómenos da natureza. Assim, iremos propor a introdução das matrizes no currículo da Matemática do ensino secundário e o seu uso na resolução de problemas. Começamos por fazer uma breve introdução histórica ao tema Matrizes e Sistemas Lineares, desde o seu aparecimento em tempos remotos até aos nossos dias. Apontamos a contribuição das Matrizes em distintas aplicações. Sugere-se ainda orientações, questões e problemas que um guia didáctico relativo ao tema sobre matrizes, deverá possuir, baseado em documentação bibliográfica. Apresentamos alguns conceitos básicos e resultados fundamentais sobre matrizes sendo parte destes acompanhados de exemplos. Procuramos apresentar estes conceitos e resultados com simplicidade, de uma forma que esperamos que seja útil a todos aqueles que abordam este assunto. Fazemos também uma breve referência à utilização de tecnologia, como material de apoio e sua contribuição no processo ensino aprendizagem, nomeadamente alguns softwares de Matemática e o uso das calculadoras gráficas. Diverse problems in Mathematics fall upon the discussion and resolution of Linear Equation Systems. In Mathematics the matrixes appeared with the aim of dealing with Linear systems in an simpler way. The concept of Matrixes is used in many areas of Mathematics, being also present in such diverse areas as Engineering, Physics, Computer Science, Biology and many others. Considering the importance of this concept in so many practical applications, it is not surprising that it has been and continues being object of intense investigation, contributing to an array of vast literature. In this research work, we have tried to show how the use of matrices in the resolution of linear systems in the teaching of mathematics in the secondary school level may be a particularly helpful instrument in the description and study of certain natural phenomena. Therefore, we are going to suggest the introduction of matrices in the curriculum of Mathematics of the secondary school level and their use in problem solving matters. We begin by doing a brief historical introduction about the theme of Matrices and Linear Systems, since their arrival in remote times till today. We mention the contribution of Matrices in distinct applications. It is also suggested guidelines, questions and problems that a didactic guide about the theme of Matrices should have, based upon bibliographical documentation. We present some basic concepts and fundamental results about Matrices, being part of these accompanied with examples. We make an effort to try to present these concepts and results with simplicity, in a way that we hope to be useful to those who address this matter. We also make a quick reference to the use of technology, as an aid and its contribution to the learning and teaching process, such as: some Mathematical software‘s and the use of graphic calculators.Diverse problems in Mathematics fall upon the discussion and resolution of Linear Equation Systems. In Mathematics the matrixes appeared with the aim of dealing with Linear systems in an simpler way. The concept of Matrixes is used in many areas of Mathematics, being also present in such diverse areas as Engineering, Physics, Computer Science, Biology and many others. Considering the importance of this concept in so many practical applications, it is not surprising that it has been and continues being object of intense investigation, contributing to an array of vast literature. In this research work, we have tried to show how the use of matrices in the resolution of linear systems in the teaching of mathematics in the secondary school level may be a particularly helpful instrument in the description and study of certain natural phenomena. Therefore, we are going to suggest the introduction of matrices in the curriculum of Mathematics of the secondary school level and their use in problem solving matters. We begin by doing a brief historical introduction about the theme of Matrices and Linear Systems, since their arrival in remote times till today. We mention the contribution of Matrices in distinct applications. It is also suggested guidelines, questions and problems that a didactic guide about the theme of Matrices should have, based upon bibliographical documentation. We present some basic concepts and fundamental results about Matrices, being part of these accompanied with examples. We make an effort to try to present these concepts and results with simplicity, in a way that we hope to be useful to those who address this matter. We also make a quick reference to the use of technology, as an aid and its contribution to the learning and teaching process, such as: some Mathematical software‘s and the use of graphic calculators.
id RCAP_38945b9ec1a42c19ba8bfec33f18be2a
oai_identifier_str oai:repositorio.uportu.pt:11328/535
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str
spelling Matrizes e aplicações no ensino secundário.MatrizesSistemas de Equações LinearesAplicações de MatrizesTMMATDiversos problemas em matemática recaem na discussão e na resolução de sistemas de equações lineares. As matrizes surgiram em Matemática com o objectivo de facilitar o tratamento de sistemas lineares. O conceito de matriz é usado em muitas áreas da Matemática, estando também presente em áreas tão diversas como Engenharia, Física, Ciências de Computação, Biologia, entre outras. Considerando a importância deste conceito em tantas aplicações práticas, não é de surpreender que tenha sido e continue a ser objecto de intensa investigação, dando corpo a uma literatura muito vasta. Neste trabalho, procuramos mostrar como o uso de matrizes na resolução de sistemas lineares no ensino da Matemática no Ensino Secundário pode ser um instrumento particularmente útil na descrição e estudo de certos fenómenos da natureza. Assim, iremos propor a introdução das matrizes no currículo da Matemática do ensino secundário e o seu uso na resolução de problemas. Começamos por fazer uma breve introdução histórica ao tema Matrizes e Sistemas Lineares, desde o seu aparecimento em tempos remotos até aos nossos dias. Apontamos a contribuição das Matrizes em distintas aplicações. Sugere-se ainda orientações, questões e problemas que um guia didáctico relativo ao tema sobre matrizes, deverá possuir, baseado em documentação bibliográfica. Apresentamos alguns conceitos básicos e resultados fundamentais sobre matrizes sendo parte destes acompanhados de exemplos. Procuramos apresentar estes conceitos e resultados com simplicidade, de uma forma que esperamos que seja útil a todos aqueles que abordam este assunto. Fazemos também uma breve referência à utilização de tecnologia, como material de apoio e sua contribuição no processo ensino aprendizagem, nomeadamente alguns softwares de Matemática e o uso das calculadoras gráficas. Diverse problems in Mathematics fall upon the discussion and resolution of Linear Equation Systems. In Mathematics the matrixes appeared with the aim of dealing with Linear systems in an simpler way. The concept of Matrixes is used in many areas of Mathematics, being also present in such diverse areas as Engineering, Physics, Computer Science, Biology and many others. Considering the importance of this concept in so many practical applications, it is not surprising that it has been and continues being object of intense investigation, contributing to an array of vast literature. In this research work, we have tried to show how the use of matrices in the resolution of linear systems in the teaching of mathematics in the secondary school level may be a particularly helpful instrument in the description and study of certain natural phenomena. Therefore, we are going to suggest the introduction of matrices in the curriculum of Mathematics of the secondary school level and their use in problem solving matters. We begin by doing a brief historical introduction about the theme of Matrices and Linear Systems, since their arrival in remote times till today. We mention the contribution of Matrices in distinct applications. It is also suggested guidelines, questions and problems that a didactic guide about the theme of Matrices should have, based upon bibliographical documentation. We present some basic concepts and fundamental results about Matrices, being part of these accompanied with examples. We make an effort to try to present these concepts and results with simplicity, in a way that we hope to be useful to those who address this matter. We also make a quick reference to the use of technology, as an aid and its contribution to the learning and teaching process, such as: some Mathematical software‘s and the use of graphic calculators.Diverse problems in Mathematics fall upon the discussion and resolution of Linear Equation Systems. In Mathematics the matrixes appeared with the aim of dealing with Linear systems in an simpler way. The concept of Matrixes is used in many areas of Mathematics, being also present in such diverse areas as Engineering, Physics, Computer Science, Biology and many others. Considering the importance of this concept in so many practical applications, it is not surprising that it has been and continues being object of intense investigation, contributing to an array of vast literature. In this research work, we have tried to show how the use of matrices in the resolution of linear systems in the teaching of mathematics in the secondary school level may be a particularly helpful instrument in the description and study of certain natural phenomena. Therefore, we are going to suggest the introduction of matrices in the curriculum of Mathematics of the secondary school level and their use in problem solving matters. We begin by doing a brief historical introduction about the theme of Matrices and Linear Systems, since their arrival in remote times till today. We mention the contribution of Matrices in distinct applications. It is also suggested guidelines, questions and problems that a didactic guide about the theme of Matrices should have, based upon bibliographical documentation. We present some basic concepts and fundamental results about Matrices, being part of these accompanied with examples. We make an effort to try to present these concepts and results with simplicity, in a way that we hope to be useful to those who address this matter. We also make a quick reference to the use of technology, as an aid and its contribution to the learning and teaching process, such as: some Mathematical software‘s and the use of graphic calculators.2013-08-16T12:28:52Z2010-01-01T00:00:00Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11328/535porCota: TMMAT 115Pinho, Domingos Pires Valente Sevivasinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-06-15T02:08:45ZPortal AgregadorONG
dc.title.none.fl_str_mv Matrizes e aplicações no ensino secundário.
title Matrizes e aplicações no ensino secundário.
spellingShingle Matrizes e aplicações no ensino secundário.
Pinho, Domingos Pires Valente Sevivas
Matrizes
Sistemas de Equações Lineares
Aplicações de Matrizes
TMMAT
title_short Matrizes e aplicações no ensino secundário.
title_full Matrizes e aplicações no ensino secundário.
title_fullStr Matrizes e aplicações no ensino secundário.
title_full_unstemmed Matrizes e aplicações no ensino secundário.
title_sort Matrizes e aplicações no ensino secundário.
author Pinho, Domingos Pires Valente Sevivas
author_facet Pinho, Domingos Pires Valente Sevivas
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinho, Domingos Pires Valente Sevivas
dc.subject.por.fl_str_mv Matrizes
Sistemas de Equações Lineares
Aplicações de Matrizes
TMMAT
topic Matrizes
Sistemas de Equações Lineares
Aplicações de Matrizes
TMMAT
description Diversos problemas em matemática recaem na discussão e na resolução de sistemas de equações lineares. As matrizes surgiram em Matemática com o objectivo de facilitar o tratamento de sistemas lineares. O conceito de matriz é usado em muitas áreas da Matemática, estando também presente em áreas tão diversas como Engenharia, Física, Ciências de Computação, Biologia, entre outras. Considerando a importância deste conceito em tantas aplicações práticas, não é de surpreender que tenha sido e continue a ser objecto de intensa investigação, dando corpo a uma literatura muito vasta. Neste trabalho, procuramos mostrar como o uso de matrizes na resolução de sistemas lineares no ensino da Matemática no Ensino Secundário pode ser um instrumento particularmente útil na descrição e estudo de certos fenómenos da natureza. Assim, iremos propor a introdução das matrizes no currículo da Matemática do ensino secundário e o seu uso na resolução de problemas. Começamos por fazer uma breve introdução histórica ao tema Matrizes e Sistemas Lineares, desde o seu aparecimento em tempos remotos até aos nossos dias. Apontamos a contribuição das Matrizes em distintas aplicações. Sugere-se ainda orientações, questões e problemas que um guia didáctico relativo ao tema sobre matrizes, deverá possuir, baseado em documentação bibliográfica. Apresentamos alguns conceitos básicos e resultados fundamentais sobre matrizes sendo parte destes acompanhados de exemplos. Procuramos apresentar estes conceitos e resultados com simplicidade, de uma forma que esperamos que seja útil a todos aqueles que abordam este assunto. Fazemos também uma breve referência à utilização de tecnologia, como material de apoio e sua contribuição no processo ensino aprendizagem, nomeadamente alguns softwares de Matemática e o uso das calculadoras gráficas. Diverse problems in Mathematics fall upon the discussion and resolution of Linear Equation Systems. In Mathematics the matrixes appeared with the aim of dealing with Linear systems in an simpler way. The concept of Matrixes is used in many areas of Mathematics, being also present in such diverse areas as Engineering, Physics, Computer Science, Biology and many others. Considering the importance of this concept in so many practical applications, it is not surprising that it has been and continues being object of intense investigation, contributing to an array of vast literature. In this research work, we have tried to show how the use of matrices in the resolution of linear systems in the teaching of mathematics in the secondary school level may be a particularly helpful instrument in the description and study of certain natural phenomena. Therefore, we are going to suggest the introduction of matrices in the curriculum of Mathematics of the secondary school level and their use in problem solving matters. We begin by doing a brief historical introduction about the theme of Matrices and Linear Systems, since their arrival in remote times till today. We mention the contribution of Matrices in distinct applications. It is also suggested guidelines, questions and problems that a didactic guide about the theme of Matrices should have, based upon bibliographical documentation. We present some basic concepts and fundamental results about Matrices, being part of these accompanied with examples. We make an effort to try to present these concepts and results with simplicity, in a way that we hope to be useful to those who address this matter. We also make a quick reference to the use of technology, as an aid and its contribution to the learning and teaching process, such as: some Mathematical software‘s and the use of graphic calculators.Diverse problems in Mathematics fall upon the discussion and resolution of Linear Equation Systems. In Mathematics the matrixes appeared with the aim of dealing with Linear systems in an simpler way. The concept of Matrixes is used in many areas of Mathematics, being also present in such diverse areas as Engineering, Physics, Computer Science, Biology and many others. Considering the importance of this concept in so many practical applications, it is not surprising that it has been and continues being object of intense investigation, contributing to an array of vast literature. In this research work, we have tried to show how the use of matrices in the resolution of linear systems in the teaching of mathematics in the secondary school level may be a particularly helpful instrument in the description and study of certain natural phenomena. Therefore, we are going to suggest the introduction of matrices in the curriculum of Mathematics of the secondary school level and their use in problem solving matters. We begin by doing a brief historical introduction about the theme of Matrices and Linear Systems, since their arrival in remote times till today. We mention the contribution of Matrices in distinct applications. It is also suggested guidelines, questions and problems that a didactic guide about the theme of Matrices should have, based upon bibliographical documentation. We present some basic concepts and fundamental results about Matrices, being part of these accompanied with examples. We make an effort to try to present these concepts and results with simplicity, in a way that we hope to be useful to those who address this matter. We also make a quick reference to the use of technology, as an aid and its contribution to the learning and teaching process, such as: some Mathematical software‘s and the use of graphic calculators.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-01-01T00:00:00Z
2010
2013-08-16T12:28:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11328/535
url http://hdl.handle.net/11328/535
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Cota: TMMAT 115
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1777302546989187072