A criação e gestão de miniempresas na sala de aula: opiniões dos alunos e professores participantes do Programa Empreender na Escola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.1/12002 |
Resumo: | The Entrepreneurship in the School Program is an educational program aiming to promote the development of skills in the area of entrepreneurship through the creation and management of "Import/Export" pupil enterprises, operating in commercial partnerships and exchanging products that later were sold in the local community. Conducted under the Strategic Program of "Network of Cities and Urban Competitiveness and Innovation of the Blue Corridor" it was implemented in 12 schools in 7 counties of the Alentejo region, Portugal, involving 281 students and 27 teachers from the primary and secondary education levels, organized into 18 pupil enterprises and 9 commercial partnerships. Using a random sample of participants including students and teachers, we aimed to know their opinion about the development of the project, as well as their views of their participation using a questionnaire developed for the purpose. The results demonstrated that the establishment of interpersonal relationships was very important to the participants and should be maintained and encouraged in similar programs in the future. In addition, the bureaucracy of the Program should be reduced, allowing the pupil enterprises to start selling their " imported" products earlier. |
id |
RCAP_38c6eb267f66bb06801893c4d0c972e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:sapientia.ualg.pt:10400.1/12002 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A criação e gestão de miniempresas na sala de aula: opiniões dos alunos e professores participantes do Programa Empreender na EscolaCreation and management of pupil enterprises: opinions of participating students and teachers on the entreThe Entrepreneurship in the School Program is an educational program aiming to promote the development of skills in the area of entrepreneurship through the creation and management of "Import/Export" pupil enterprises, operating in commercial partnerships and exchanging products that later were sold in the local community. Conducted under the Strategic Program of "Network of Cities and Urban Competitiveness and Innovation of the Blue Corridor" it was implemented in 12 schools in 7 counties of the Alentejo region, Portugal, involving 281 students and 27 teachers from the primary and secondary education levels, organized into 18 pupil enterprises and 9 commercial partnerships. Using a random sample of participants including students and teachers, we aimed to know their opinion about the development of the project, as well as their views of their participation using a questionnaire developed for the purpose. The results demonstrated that the establishment of interpersonal relationships was very important to the participants and should be maintained and encouraged in similar programs in the future. In addition, the bureaucracy of the Program should be reduced, allowing the pupil enterprises to start selling their " imported" products earlier.O Programa Empreender na Escola é um programa de educação que visa a promoção do desenvolvimento de competências na área do empreendedorismo através da criação e gestão, por parte dos alunos, de miniempresas de “importação/exportação” que funcionam em parcerias comerciais, trocando entre si produtos que serão posteriormente comercializados na comunidade local. Realizado no âmbito do Programa Estratégico da “Rede de Cidades e Centros Urbanos para a Competitividade e a Inovação do Corredor Azul” foi implementado em 12 escolas de 7 municípios da região do Alentejo, Portugal, envolvendo 281 alunos e 27 professores do ensino básico e secundário, organizados em 18 “empresas” e 9 parcerias comerciais. Recorrendo a uma amostra aleatória de alunos e professores participantes procurámos conhecer a sua opinião sobre o desenvolvimento do projeto e sobre a sua participação através de um questionário desenvolvido para o efeito. Os resultados demonstraram que o estabelecimento de relações interpessoais é um aspeto muito importante para os participantes e que deve ser mantido e fomentado em programas deste género. Além disso, deve existir também uma redução da carga burocrática para que no final do 1º período as miniempresas já estejam em condições de comercializar os produtos “importados” da “empresa” parceira. Palavras-chave: educação para o empreendedorismo; programa de promoção do empreendedorismo; gestão de miniempresas na sala de aula; estudantes e professores do ensino básico e secundário.Univ RosarioSapientiaImaginario, SusanaCristo, EuridiceNeves de Jesus, SaulMorais, Fatima2018-12-07T14:58:24Z20172017-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.1/12002spa1794-472410.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.3710info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-24T10:23:55Zoai:sapientia.ualg.pt:10400.1/12002Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:03:25.643677Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A criação e gestão de miniempresas na sala de aula: opiniões dos alunos e professores participantes do Programa Empreender na Escola Creation and management of pupil enterprises: opinions of participating students and teachers on the entre |
title |
A criação e gestão de miniempresas na sala de aula: opiniões dos alunos e professores participantes do Programa Empreender na Escola |
spellingShingle |
A criação e gestão de miniempresas na sala de aula: opiniões dos alunos e professores participantes do Programa Empreender na Escola Imaginario, Susana |
title_short |
A criação e gestão de miniempresas na sala de aula: opiniões dos alunos e professores participantes do Programa Empreender na Escola |
title_full |
A criação e gestão de miniempresas na sala de aula: opiniões dos alunos e professores participantes do Programa Empreender na Escola |
title_fullStr |
A criação e gestão de miniempresas na sala de aula: opiniões dos alunos e professores participantes do Programa Empreender na Escola |
title_full_unstemmed |
A criação e gestão de miniempresas na sala de aula: opiniões dos alunos e professores participantes do Programa Empreender na Escola |
title_sort |
A criação e gestão de miniempresas na sala de aula: opiniões dos alunos e professores participantes do Programa Empreender na Escola |
author |
Imaginario, Susana |
author_facet |
Imaginario, Susana Cristo, Euridice Neves de Jesus, Saul Morais, Fatima |
author_role |
author |
author2 |
Cristo, Euridice Neves de Jesus, Saul Morais, Fatima |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Sapientia |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Imaginario, Susana Cristo, Euridice Neves de Jesus, Saul Morais, Fatima |
description |
The Entrepreneurship in the School Program is an educational program aiming to promote the development of skills in the area of entrepreneurship through the creation and management of "Import/Export" pupil enterprises, operating in commercial partnerships and exchanging products that later were sold in the local community. Conducted under the Strategic Program of "Network of Cities and Urban Competitiveness and Innovation of the Blue Corridor" it was implemented in 12 schools in 7 counties of the Alentejo region, Portugal, involving 281 students and 27 teachers from the primary and secondary education levels, organized into 18 pupil enterprises and 9 commercial partnerships. Using a random sample of participants including students and teachers, we aimed to know their opinion about the development of the project, as well as their views of their participation using a questionnaire developed for the purpose. The results demonstrated that the establishment of interpersonal relationships was very important to the participants and should be maintained and encouraged in similar programs in the future. In addition, the bureaucracy of the Program should be reduced, allowing the pupil enterprises to start selling their " imported" products earlier. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2017-01-01T00:00:00Z 2018-12-07T14:58:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.1/12002 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.1/12002 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
1794-4724 10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.3710 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Univ Rosario |
publisher.none.fl_str_mv |
Univ Rosario |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133268866498560 |