The Art Nouveau tiles as a frame to architecture in Portugal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/38286 |
Resumo: | The combination of tile with architecture has been used in Portugal for centuries. It achieved a unique level of artistry by the end of the 19th c. and beginning of the 20th c.. The use of new colours and modern stylizations were explored during the Art Nouveau period. The tile was used as a frame for architectural features in order to enhance the building. By then all the elements were intended to be harmoniously combined as a whole. A large span of case studies, ordered chronologically, illustrate the role and evolution of the tiles used during this period when tiles were designed by academic painters or architects. The confrontation of projects published or kept in archives with the actual buildings led to a new understanding about this artistic period in Portugal. |
id |
RCAP_3f18039afef28dcf7f35e19b6ffb0a53 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/38286 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The Art Nouveau tiles as a frame to architecture in PortugalArt NouveauLisbonArchitectureTileFrameThe combination of tile with architecture has been used in Portugal for centuries. It achieved a unique level of artistry by the end of the 19th c. and beginning of the 20th c.. The use of new colours and modern stylizations were explored during the Art Nouveau period. The tile was used as a frame for architectural features in order to enhance the building. By then all the elements were intended to be harmoniously combined as a whole. A large span of case studies, ordered chronologically, illustrate the role and evolution of the tiles used during this period when tiles were designed by academic painters or architects. The confrontation of projects published or kept in archives with the actual buildings led to a new understanding about this artistic period in Portugal.O azulejo integrado na arquitetura tem sido utilizado durante séculos em Portugal. No fim do século XIX e início do século XX atingiu um particular nível de originalidade, através do uso de cores e estilizações modernas, exploradas no período Arte Nova. O azulejo foi usado como moldura dos elementos arquitectónicos, realçando o edifício. Neste período tudo era conjugado de forma harmoniosa contribuindo para uma visão global de conjunto. Neste estudo ordenamos cronologicamente alguns exemplos de aplicações de azulejo Arte Nova, com o objectivo de perceber a evolução deste género de revestimento, discutindo o seu entendimento como moldura das arquitecturas, numa época em que a grande maioria dos desenhos era criada por pintores com formação académica ou por arquitectos. A confrontação dos desenhos técnicos em arquivo, ou publicados, e a comparação com os edifícios que ainda se conservam, conduziu a reflexões em torno deste período artístico em Portugal e, em particular, na área de Lisboa.Artis - Instituto de História da Arte, Faculdade de Letras, Universidade de LisboaRepositório da Universidade de LisboaFevereiro, António Cota2019-05-20T09:19:18Z2016-02-122016-02-12T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/38286porFEVEREIRO, António Cota (2016) - The Art Nouveau tiles as a frame to architecture in Portugal. ARTis ON. Nº 6. Edição especial – atas do AzLab#14 Azulejos and Frames. ISSN 2183-7082, p.61-74.2183-7082info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:35:55Zoai:repositorio.ul.pt:10451/38286Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:52:08.158765Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Art Nouveau tiles as a frame to architecture in Portugal |
title |
The Art Nouveau tiles as a frame to architecture in Portugal |
spellingShingle |
The Art Nouveau tiles as a frame to architecture in Portugal Fevereiro, António Cota Art Nouveau Lisbon Architecture Tile Frame |
title_short |
The Art Nouveau tiles as a frame to architecture in Portugal |
title_full |
The Art Nouveau tiles as a frame to architecture in Portugal |
title_fullStr |
The Art Nouveau tiles as a frame to architecture in Portugal |
title_full_unstemmed |
The Art Nouveau tiles as a frame to architecture in Portugal |
title_sort |
The Art Nouveau tiles as a frame to architecture in Portugal |
author |
Fevereiro, António Cota |
author_facet |
Fevereiro, António Cota |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fevereiro, António Cota |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Art Nouveau Lisbon Architecture Tile Frame |
topic |
Art Nouveau Lisbon Architecture Tile Frame |
description |
The combination of tile with architecture has been used in Portugal for centuries. It achieved a unique level of artistry by the end of the 19th c. and beginning of the 20th c.. The use of new colours and modern stylizations were explored during the Art Nouveau period. The tile was used as a frame for architectural features in order to enhance the building. By then all the elements were intended to be harmoniously combined as a whole. A large span of case studies, ordered chronologically, illustrate the role and evolution of the tiles used during this period when tiles were designed by academic painters or architects. The confrontation of projects published or kept in archives with the actual buildings led to a new understanding about this artistic period in Portugal. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-02-12 2016-02-12T00:00:00Z 2019-05-20T09:19:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/38286 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/38286 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
FEVEREIRO, António Cota (2016) - The Art Nouveau tiles as a frame to architecture in Portugal. ARTis ON. Nº 6. Edição especial – atas do AzLab#14 Azulejos and Frames. ISSN 2183-7082, p.61-74. 2183-7082 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Artis - Instituto de História da Arte, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Artis - Instituto de História da Arte, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134458188660736 |