Circular economy through innovation within business networks : a case study on returnable bottles
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.5/29569 |
Resumo: | Mestrado Bolonha em Gestão e Estratégia Industrial |
id |
RCAP_40f583eef41c1f59f9497cbe42fac1bc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repository.utl.pt:10400.5/29569 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Circular economy through innovation within business networks : a case study on returnable bottlesSustainabilityInnovationCircular EconomyBusiness NetworksSustentabilidadeInovaçãoEconomia CircularRedes de NegócioMestrado Bolonha em Gestão e Estratégia IndustrialInnovating is extremely important to companies, even more so when innovation aligns with sustainability. The circular economy is substituting the classic linear model to increase the product life cycle. A productive circular economy is necessarily a well-coordinated business network. The difficulty in implementing a business model that benefits from these relationships between innovation, sustainability, circular economy, and business networks is a key factor for companies. This study aims to explore the relationship between innovation and circular economy from a business network perspective. A case study of a refreshing drinks company that follows a returnable bottle strategy was developed and supported by a semi-structured interview. In this company, all the innovation projects go through a filter that gives a sustainability score (A, B, C, and D), considering several environmental factors such as sustainable packaging, water, energy, resources consumed, and consumer perception. Returnable packaging currently constitutes, for the company, more than 85% of what is sold in bars, cafes, and restaurants. Additionally, ecological concern has contributed to changing consumer behavior, as they are much more attentive to today's products. Consumers increasingly demand sustainable packaging, which puts pressure on the company, as it will impact its sales and reputation. Finally, the company maintains relationships with several companies and favors nearby suppliers to mitigate the C02 footprint. These relationships have mutual benefits because they often challenge suppliers or vice versa, which always results in process optimization and continuous improvement.Inovar é extremamente importante para as empresas, ainda mais quando a inovação está alinhada com a sustentabilidade. A economia circular está a substituir o clássico modelo linear para aumentar o ciclo de vida dos produtos. Uma economia circular produtiva é necessariamente uma rede de negócios bem coordenada. A dificuldade em implementar um modelo de negócio que beneficie destas relações entre inovação, sustentabilidade, economia circular e redes de negócios é um fator chave para as empresas. Este estudo tem como objetivo explorar a relação entre inovação e economia circular a partir de uma perspetiva da rede de negócios. Um estudo de caso de uma empresa de bebidas refrescantes que segue uma estratégia de garrafas retornáveis foi desenvolvido e apoiado por uma entrevista semiestruturada. Nesta empresa, todos os projetos de inovação passam por um filtro que dá uma nota de sustentabilidade (A, B, C e D), considerando diversos fatores ambientais como embalagens sustentáveis, água, energia, recursos consumidos e a perceção do consumidor. As embalagens retornáveis representam hoje, para a empresa, mais de 85% do que é vendido em bares, cafés e restaurantes. Além disso, a preocupação ecológica tem contribuído para a mudança de comportamento dos consumidores, que estão muito mais atentos aos produtos atuais. Os consumidores exigem cada vez mais embalagens sustentáveis, o que pressiona a empresa, pois impactará as suas vendas e reputação. Por fim, a empresa mantém relações com diversas empresas e privilegia fornecedores próximos para mitigar a pegada de C02. Estas relações têm benefícios mútuos porque muitas vezes a empresa desafia os fornecedores ou vice-versa, o que resulta sempre na otimização dos processos e na melhoria contínua.Instituto Superior de Economia e GestãoSantos, José MagalhãesRepositório da Universidade de LisboaCarmo, Miguel Penas do2023-12-11T11:11:35Z2023-102023-10-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.5/29569engCarmo, Miguel Penas do (2023). “Circular economy through innovation within business networks : a case study on returnable bottles”. Dissertação de Mestrado. Universidade de Lisboa. Instituto Superior de Economia e Gestãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-12-17T01:31:36Zoai:www.repository.utl.pt:10400.5/29569Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:54:40.279883Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Circular economy through innovation within business networks : a case study on returnable bottles |
title |
Circular economy through innovation within business networks : a case study on returnable bottles |
spellingShingle |
Circular economy through innovation within business networks : a case study on returnable bottles Carmo, Miguel Penas do Sustainability Innovation Circular Economy Business Networks Sustentabilidade Inovação Economia Circular Redes de Negócio |
title_short |
Circular economy through innovation within business networks : a case study on returnable bottles |
title_full |
Circular economy through innovation within business networks : a case study on returnable bottles |
title_fullStr |
Circular economy through innovation within business networks : a case study on returnable bottles |
title_full_unstemmed |
Circular economy through innovation within business networks : a case study on returnable bottles |
title_sort |
Circular economy through innovation within business networks : a case study on returnable bottles |
author |
Carmo, Miguel Penas do |
author_facet |
Carmo, Miguel Penas do |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Santos, José Magalhães Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carmo, Miguel Penas do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sustainability Innovation Circular Economy Business Networks Sustentabilidade Inovação Economia Circular Redes de Negócio |
topic |
Sustainability Innovation Circular Economy Business Networks Sustentabilidade Inovação Economia Circular Redes de Negócio |
description |
Mestrado Bolonha em Gestão e Estratégia Industrial |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-11T11:11:35Z 2023-10 2023-10-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.5/29569 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.5/29569 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Carmo, Miguel Penas do (2023). “Circular economy through innovation within business networks : a case study on returnable bottles”. Dissertação de Mestrado. Universidade de Lisboa. Instituto Superior de Economia e Gestão |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Superior de Economia e Gestão |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Superior de Economia e Gestão |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799136434272075776 |