Construction and validation of a serious game about human papillomavirus infection

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maciel, Maylla Pereira Rodrigues
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Costa, Lilian Maria Almeida, Sousa, Kayo Henrique Jardel Feitosa, Oliveira, Adélia Dalva da Silva, Amorim, Fernanda Cláudia Miranda, Moura, Luana Kelle Batista, Zeitoune, Regina Célia Gollner, Almeida, Camila Aparecida Pinheiro Landim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/38466
Resumo: Objective: To describe the process of construction and validation of a serious game for the prevention of infection caused by human papillomavirus. Methods: This is a methodological study that followed the steps: conceptualization, pre-production, prototyping, production and expert assessment. For conceptualization and pre-production, an integrative review was developed, which generated demands for knowledge, categorized and used in the prototype production. In an expert assessment, 13 participated for content analysis and seven for design, who answered different instruments. Data were analyzed for the score of Suitability Assessment of Materials and Content Validity Index. Results: A serious game was developed based on gaps in population's knowledge identified in the literature, called electronic roulette. Content experts considered that the technology developed has potential for health education and prevention of forms of illness caused by the human papillomavirus. For assessing appearance, design experts found the understandability and quality of the interface satisfactory. Conclusion: Electronic roulette presented satisfactory evidence of content validity. The recommendations of the experts improved the content and appearance, enabling the mediation of educational activities.
id RCAP_412d2e042f30f3ff91fa2f0c437fd7d3
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/38466
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Construction and validation of a serious game about human papillomavirus infectionConstrução e validação de jogo educativo sobre a infecção pelo papilomavírus humanoElaboración y validación de juego educativo sobre la infección por el virus del papiloma humanoPlay and playthingsPapillomaviridaeDisease preventionSexually transmitted diseasesHealth educationValidation studyEducação em saúdeEstudo de validaçãoInfecções sexualmente transmissíveisJogos e brinquedosPrevenção de doençasJuego e implementos de juegoPrevención de enfermidadesEnfermedades de transmisión sexualEducación en saludEstudio de validaciónObjective: To describe the process of construction and validation of a serious game for the prevention of infection caused by human papillomavirus. Methods: This is a methodological study that followed the steps: conceptualization, pre-production, prototyping, production and expert assessment. For conceptualization and pre-production, an integrative review was developed, which generated demands for knowledge, categorized and used in the prototype production. In an expert assessment, 13 participated for content analysis and seven for design, who answered different instruments. Data were analyzed for the score of Suitability Assessment of Materials and Content Validity Index. Results: A serious game was developed based on gaps in population's knowledge identified in the literature, called electronic roulette. Content experts considered that the technology developed has potential for health education and prevention of forms of illness caused by the human papillomavirus. For assessing appearance, design experts found the understandability and quality of the interface satisfactory. Conclusion: Electronic roulette presented satisfactory evidence of content validity. The recommendations of the experts improved the content and appearance, enabling the mediation of educational activities.Objetivo Descrever o processo de construção e validação de um jogo educativo para a prevenção da infecção causada pelo papilomavírus humano. Métodos Estudo metodológico que seguiu as etapas: conceituação, pré-produção, prototipagem, produção e avaliação de especialistas. Para a conceituação e pré-produção desenvolveu-se uma revisão integrativa, que gerou demandas de conhecimento, categorizadas e usadas na produção do protótipo. Na avaliação de especialistas, participaram 13 para análise do conteúdo e sete para design, que responderam instrumentos distintos. Os dados foram analisados quanto ao escore do Suitability Assessment of Materials e Índice de Validade de Conteúdo. Resultados: Desenvolveu-se um jogo educativo baseado nas lacunas de conhecimento da população identificadas na literatura, denominado roleta digital. Os especialistas de conteúdo consideraram que a tecnologia desenvolvida possui potencial para a educação em saúde e prevenção das formas de adoecimento pelo papilomavírus humano. Na avaliação da aparência, os especialistas de design consideraram satisfatórios a compreensibilidade e qualidade da interface. Conclusão: A roleta digital apresentou evidências de validade de conteúdo satisfatórias. As recomendações dos especialistas aprimoraram o conteúdo e aparência, possibilitando a mediação das atividades educativas.Objetivo: Describir el proceso de elaboración y validación de un juego educativo para la prevención de la infección causada por el virus del papiloma humano Métodos: Estudio metodológico que siguió las siguientes etapas: conceptualización, preproducción, creación de prototipo, producción y evaluación de especialistas. Para la conceptualización y preproducción, se llevó a cabo una revisión integradora que generó demandas de conocimiento, que fueron categorizadas y utilizadas en la producción del prototipo. En la evaluación de especialistas, participaron 13 personas para el análisis de contenido y siete para el diseño, que respondieron distintos instrumentos. Los datos fueron analizados respecto a la puntuación del Suitability Assessment of Materials y del Índice de Validez de Contenido. Resultados: Se desarrolló un juego educativo denominado ruleta digital, basado en los vacíos de conocimiento de la población identificados en la literatura. Los especialistas de contenido consideraron que la tecnología desarrollada posee potencial para la educación para la salud y la prevención de formas de contraer el virus del papiloma humano. En la evaluación de la apariencia, los especialistas en diseño consideraron satisfactorias la comprensibilidad y calidad de la interfaz. Conclusión: La ruleta digital presentó evidencias de validez de contenido satisfactorias. Las recomendaciones de los especialistas mejoraron el contenido y la apariencia, lo que permitió la mediación de las actividades educativas.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaMaciel, Maylla Pereira RodriguesCosta, Lilian Maria AlmeidaSousa, Kayo Henrique Jardel FeitosaOliveira, Adélia Dalva da SilvaAmorim, Fernanda Cláudia MirandaMoura, Luana Kelle BatistaZeitoune, Regina Célia GollnerAlmeida, Camila Aparecida Pinheiro Landim2022-08-02T11:34:12Z20222022-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/38466eng0103-210010.37689/acta-ape/2022AO0301285160971249000821825600037info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:43:58Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/38466Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:31:24.780096Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Construction and validation of a serious game about human papillomavirus infection
Construção e validação de jogo educativo sobre a infecção pelo papilomavírus humano
Elaboración y validación de juego educativo sobre la infección por el virus del papiloma humano
title Construction and validation of a serious game about human papillomavirus infection
spellingShingle Construction and validation of a serious game about human papillomavirus infection
Maciel, Maylla Pereira Rodrigues
Play and playthings
Papillomaviridae
Disease prevention
Sexually transmitted diseases
Health education
Validation study
Educação em saúde
Estudo de validação
Infecções sexualmente transmissíveis
Jogos e brinquedos
Prevenção de doenças
Juego e implementos de juego
Prevención de enfermidades
Enfermedades de transmisión sexual
Educación en salud
Estudio de validación
title_short Construction and validation of a serious game about human papillomavirus infection
title_full Construction and validation of a serious game about human papillomavirus infection
title_fullStr Construction and validation of a serious game about human papillomavirus infection
title_full_unstemmed Construction and validation of a serious game about human papillomavirus infection
title_sort Construction and validation of a serious game about human papillomavirus infection
author Maciel, Maylla Pereira Rodrigues
author_facet Maciel, Maylla Pereira Rodrigues
Costa, Lilian Maria Almeida
Sousa, Kayo Henrique Jardel Feitosa
Oliveira, Adélia Dalva da Silva
Amorim, Fernanda Cláudia Miranda
Moura, Luana Kelle Batista
Zeitoune, Regina Célia Gollner
Almeida, Camila Aparecida Pinheiro Landim
author_role author
author2 Costa, Lilian Maria Almeida
Sousa, Kayo Henrique Jardel Feitosa
Oliveira, Adélia Dalva da Silva
Amorim, Fernanda Cláudia Miranda
Moura, Luana Kelle Batista
Zeitoune, Regina Célia Gollner
Almeida, Camila Aparecida Pinheiro Landim
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Maciel, Maylla Pereira Rodrigues
Costa, Lilian Maria Almeida
Sousa, Kayo Henrique Jardel Feitosa
Oliveira, Adélia Dalva da Silva
Amorim, Fernanda Cláudia Miranda
Moura, Luana Kelle Batista
Zeitoune, Regina Célia Gollner
Almeida, Camila Aparecida Pinheiro Landim
dc.subject.por.fl_str_mv Play and playthings
Papillomaviridae
Disease prevention
Sexually transmitted diseases
Health education
Validation study
Educação em saúde
Estudo de validação
Infecções sexualmente transmissíveis
Jogos e brinquedos
Prevenção de doenças
Juego e implementos de juego
Prevención de enfermidades
Enfermedades de transmisión sexual
Educación en salud
Estudio de validación
topic Play and playthings
Papillomaviridae
Disease prevention
Sexually transmitted diseases
Health education
Validation study
Educação em saúde
Estudo de validação
Infecções sexualmente transmissíveis
Jogos e brinquedos
Prevenção de doenças
Juego e implementos de juego
Prevención de enfermidades
Enfermedades de transmisión sexual
Educación en salud
Estudio de validación
description Objective: To describe the process of construction and validation of a serious game for the prevention of infection caused by human papillomavirus. Methods: This is a methodological study that followed the steps: conceptualization, pre-production, prototyping, production and expert assessment. For conceptualization and pre-production, an integrative review was developed, which generated demands for knowledge, categorized and used in the prototype production. In an expert assessment, 13 participated for content analysis and seven for design, who answered different instruments. Data were analyzed for the score of Suitability Assessment of Materials and Content Validity Index. Results: A serious game was developed based on gaps in population's knowledge identified in the literature, called electronic roulette. Content experts considered that the technology developed has potential for health education and prevention of forms of illness caused by the human papillomavirus. For assessing appearance, design experts found the understandability and quality of the interface satisfactory. Conclusion: Electronic roulette presented satisfactory evidence of content validity. The recommendations of the experts improved the content and appearance, enabling the mediation of educational activities.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-02T11:34:12Z
2022
2022-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/38466
url http://hdl.handle.net/10400.14/38466
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 0103-2100
10.37689/acta-ape/2022AO03012
85160971249
000821825600037
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132037240586240