Disinformative Remixing in Internet Memes
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21747/21833958/red13a5 |
Resumo: | The present study aims to analyze remixing strategies in internet memes serving disinformation, which we term disinformative remixing. In the contemporary digital landscape, where remix has become the driving force behind sociocultural processes (Lemos, 2006), we assume that understanding remixing strategies (Navas, 2019) in memes becomes a crucial tool in combating disinformation, considering that informational disorder flows (Wardle, 2017, 2020) largely traverse these techno-digital artifacts. In addition to the theoretical reflection guiding this work, for illustrative purposes, we propose the analysis of an internet meme in light of some analytical steps of Critical Discourse Analysis (CDA), following Fairclough (2001, 2003) and Chouliaraki and Fairclough (1999), along with the methodological procedures described by Navas (2019). Ultimately, we infer that analyzing the processes and effects caused by the influence of internet memes and understanding their 'memetic engineering' can become a crucial component in revising practices to combat disinformation in the contemporary digital landscape. |
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Disinformative Remixing in Internet MemesRemixagem desinformativa em memes de internetDesinformaçãoMemes de internetRemixRemixagem DesinformativaDisinformationInternet MemesRemixDisinformative RemixingThe present study aims to analyze remixing strategies in internet memes serving disinformation, which we term disinformative remixing. In the contemporary digital landscape, where remix has become the driving force behind sociocultural processes (Lemos, 2006), we assume that understanding remixing strategies (Navas, 2019) in memes becomes a crucial tool in combating disinformation, considering that informational disorder flows (Wardle, 2017, 2020) largely traverse these techno-digital artifacts. In addition to the theoretical reflection guiding this work, for illustrative purposes, we propose the analysis of an internet meme in light of some analytical steps of Critical Discourse Analysis (CDA), following Fairclough (2001, 2003) and Chouliaraki and Fairclough (1999), along with the methodological procedures described by Navas (2019). Ultimately, we infer that analyzing the processes and effects caused by the influence of internet memes and understanding their 'memetic engineering' can become a crucial component in revising practices to combat disinformation in the contemporary digital landscape.O presente trabalho procura analisar as estratégias de remixagem em memes de internet a serviço da desinformação, as quais denominamos remixagem desinformativa. No cenário digital contemporâneo, onde o remix tornou-se o motor dos processos socioculturais (Lemos, 2006), partimos do pressuposto de que compreender as estratégias de remixagem (Navas, 2019) em memes torna-se uma importante ferramenta no combate à desinformação, considerando que os fluxos de desordem informacional (Wardle, 2017, 2020) atravessam, em grande parte, estes artefatos tecno-digitais. Além da reflexão teórica que norteia este trabalho, para fins exemplificativos, propomos a análise de um meme de internet à luz de algumas das etapas analíticas da Análise de Discurso Crítica (ADC), na perspectiva de Fairclough (2001, 2003) e de Chouliaraki e Fairclough (1999), somado aos procedimentos metodológicos descritos em Navas (2019). Por fim, inferimos que analisar os processos e efeitos causados pela influência dos memes de internet e compreender sua “engenharia memética” pode tornar-se uma parte importante na revisão das práticas de combate à desinformação no cenário digital contemporâneo.Redis: Revista de Estudos do Discurso2023-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21747/21833958/red13a5https://doi.org/10.21747/21833958/red13a5Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 13 (2023): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 125-1532183-395810.21747/21833958/red13reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/13406https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/13406/12284Direitos de Autor (c) 2023 Thiago Ramos de Melo, José Ribamar Lopes Batista Júniorinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Thiago Ramos deBatista Júnior, José Ribamar Lopes2023-12-22T11:15:20Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/13406Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:55:35.739522Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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The present study aims to analyze remixing strategies in internet memes serving disinformation, which we term disinformative remixing. In the contemporary digital landscape, where remix has become the driving force behind sociocultural processes (Lemos, 2006), we assume that understanding remixing strategies (Navas, 2019) in memes becomes a crucial tool in combating disinformation, considering that informational disorder flows (Wardle, 2017, 2020) largely traverse these techno-digital artifacts. In addition to the theoretical reflection guiding this work, for illustrative purposes, we propose the analysis of an internet meme in light of some analytical steps of Critical Discourse Analysis (CDA), following Fairclough (2001, 2003) and Chouliaraki and Fairclough (1999), along with the methodological procedures described by Navas (2019). Ultimately, we infer that analyzing the processes and effects caused by the influence of internet memes and understanding their 'memetic engineering' can become a crucial component in revising practices to combat disinformation in the contemporary digital landscape. |
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