Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Agar
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Mendes, Laurinda, Castro, Lisneti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.586
Resumo: Along with the increasing growth of the elderly population, the establishment of Senior Citizens Universities (SCUs) came to provide the elderly new educational opportunities. In this article, considering, as methodological framework, a case study, of qualitative nature, we proceed to the analysis of three videos, inserted in blogs of SCUs, using WebQDA software. We tried to understand the relevance that pedagogical and cultural activities, provided by the SCUs, have in life quality improvement, according to their students’ opinion. From the results obtained, we highlight better quality of life, new technologies’ apprenticeship and the feeling of well-being. On what concerns to conviviality and interaction, both are connect with the elderly’s well-being. On what concerns to quality of life, it prevailed keeping active and leisure activities. Therefore, we concluded that, according to the results analyzed in this study, the activities developed in SCUs promote the improvement of quality of life for elders.
id RCAP_4226bf9db7740eefb34f8391cb822c12
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/586
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadoresAlong with the increasing growth of the elderly population, the establishment of Senior Citizens Universities (SCUs) came to provide the elderly new educational opportunities. In this article, considering, as methodological framework, a case study, of qualitative nature, we proceed to the analysis of three videos, inserted in blogs of SCUs, using WebQDA software. We tried to understand the relevance that pedagogical and cultural activities, provided by the SCUs, have in life quality improvement, according to their students’ opinion. From the results obtained, we highlight better quality of life, new technologies’ apprenticeship and the feeling of well-being. On what concerns to conviviality and interaction, both are connect with the elderly’s well-being. On what concerns to quality of life, it prevailed keeping active and leisure activities. Therefore, we concluded that, according to the results analyzed in this study, the activities developed in SCUs promote the improvement of quality of life for elders.Com o crescimento cada vez maior da população idosa, a criação das Universidades da Terceira Idade (UTIs) vieram proporcionar ao idoso novas oportunidades educativas. Neste artigo, tendo como referencial metodológico um estudo de caso, de natureza qualitativa, procedeu-se à análise de três vídeos inseridos em blogues das UTIs, utilizando o software WebQDA. Procurou-se compreender a relevância que as atividades pedagógicas e culturais oferecidas pelas UTIs têm para a melhoria da qualidade de vida na voz dos seus alunos. Dos resultados obtidos salienta-se melhor qualidade de vida, aprendizagem de novas tecnologias e sentimento de bem-estar. Quanto ao convívio e interação estão diretamente relacionados com o bem- estar do idoso. No que se refere à qualidade de vida predominou manter-se ativo e a ocupação de tempos livres. Concluiu-se, assim que, de acordo com os resultados analisados neste estudo, as atividades desenvolvidas nas UTIs promovem a melhoria da qualidade de vida dos idosos.Universidade de Aveiro2019-03-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.586oai:proa.ua.pt:article/586Internet Latent Corpus Journal; Vol 7 No 1 (2017); 113-125Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 Núm. 1 (2017); 113-125Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 No 1 (2017); 113-125Internet Latent Corpus Journal; vol. 7 n.º 1 (2017); 113-1251647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/586https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.586https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/586/481https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, AgarMendes, LaurindaCastro, Lisneti2022-09-05T15:21:35Zoai:proa.ua.pt:article/586Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:43.524059Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores
title Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores
spellingShingle Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores
Almeida, Agar
title_short Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores
title_full Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores
title_fullStr Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores
title_full_unstemmed Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores
title_sort Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores
author Almeida, Agar
author_facet Almeida, Agar
Mendes, Laurinda
Castro, Lisneti
author_role author
author2 Mendes, Laurinda
Castro, Lisneti
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Agar
Mendes, Laurinda
Castro, Lisneti
description Along with the increasing growth of the elderly population, the establishment of Senior Citizens Universities (SCUs) came to provide the elderly new educational opportunities. In this article, considering, as methodological framework, a case study, of qualitative nature, we proceed to the analysis of three videos, inserted in blogs of SCUs, using WebQDA software. We tried to understand the relevance that pedagogical and cultural activities, provided by the SCUs, have in life quality improvement, according to their students’ opinion. From the results obtained, we highlight better quality of life, new technologies’ apprenticeship and the feeling of well-being. On what concerns to conviviality and interaction, both are connect with the elderly’s well-being. On what concerns to quality of life, it prevailed keeping active and leisure activities. Therefore, we concluded that, according to the results analyzed in this study, the activities developed in SCUs promote the improvement of quality of life for elders.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.586
oai:proa.ua.pt:article/586
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.586
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/586
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/586
https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.586
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/586/481
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 7 No 1 (2017); 113-125
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 Núm. 1 (2017); 113-125
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 No 1 (2017); 113-125
Internet Latent Corpus Journal; vol. 7 n.º 1 (2017); 113-125
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130003848298496