Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.586 |
Resumo: | Along with the increasing growth of the elderly population, the establishment of Senior Citizens Universities (SCUs) came to provide the elderly new educational opportunities. In this article, considering, as methodological framework, a case study, of qualitative nature, we proceed to the analysis of three videos, inserted in blogs of SCUs, using WebQDA software. We tried to understand the relevance that pedagogical and cultural activities, provided by the SCUs, have in life quality improvement, according to their students’ opinion. From the results obtained, we highlight better quality of life, new technologies’ apprenticeship and the feeling of well-being. On what concerns to conviviality and interaction, both are connect with the elderly’s well-being. On what concerns to quality of life, it prevailed keeping active and leisure activities. Therefore, we concluded that, according to the results analyzed in this study, the activities developed in SCUs promote the improvement of quality of life for elders. |
id |
RCAP_4226bf9db7740eefb34f8391cb822c12 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/586 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadoresAlong with the increasing growth of the elderly population, the establishment of Senior Citizens Universities (SCUs) came to provide the elderly new educational opportunities. In this article, considering, as methodological framework, a case study, of qualitative nature, we proceed to the analysis of three videos, inserted in blogs of SCUs, using WebQDA software. We tried to understand the relevance that pedagogical and cultural activities, provided by the SCUs, have in life quality improvement, according to their students’ opinion. From the results obtained, we highlight better quality of life, new technologies’ apprenticeship and the feeling of well-being. On what concerns to conviviality and interaction, both are connect with the elderly’s well-being. On what concerns to quality of life, it prevailed keeping active and leisure activities. Therefore, we concluded that, according to the results analyzed in this study, the activities developed in SCUs promote the improvement of quality of life for elders.Com o crescimento cada vez maior da população idosa, a criação das Universidades da Terceira Idade (UTIs) vieram proporcionar ao idoso novas oportunidades educativas. Neste artigo, tendo como referencial metodológico um estudo de caso, de natureza qualitativa, procedeu-se à análise de três vídeos inseridos em blogues das UTIs, utilizando o software WebQDA. Procurou-se compreender a relevância que as atividades pedagógicas e culturais oferecidas pelas UTIs têm para a melhoria da qualidade de vida na voz dos seus alunos. Dos resultados obtidos salienta-se melhor qualidade de vida, aprendizagem de novas tecnologias e sentimento de bem-estar. Quanto ao convívio e interação estão diretamente relacionados com o bem- estar do idoso. No que se refere à qualidade de vida predominou manter-se ativo e a ocupação de tempos livres. Concluiu-se, assim que, de acordo com os resultados analisados neste estudo, as atividades desenvolvidas nas UTIs promovem a melhoria da qualidade de vida dos idosos.Universidade de Aveiro2019-03-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.586oai:proa.ua.pt:article/586Internet Latent Corpus Journal; Vol 7 No 1 (2017); 113-125Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 Núm. 1 (2017); 113-125Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 No 1 (2017); 113-125Internet Latent Corpus Journal; vol. 7 n.º 1 (2017); 113-1251647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/586https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.586https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/586/481https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, AgarMendes, LaurindaCastro, Lisneti2022-09-05T15:21:35Zoai:proa.ua.pt:article/586Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:43.524059Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores |
title |
Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores |
spellingShingle |
Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores Almeida, Agar |
title_short |
Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores |
title_full |
Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores |
title_fullStr |
Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores |
title_full_unstemmed |
Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores |
title_sort |
Educação na terceira idade: contribuição das UTIs na qualidade de vida dos seus frequentadores |
author |
Almeida, Agar |
author_facet |
Almeida, Agar Mendes, Laurinda Castro, Lisneti |
author_role |
author |
author2 |
Mendes, Laurinda Castro, Lisneti |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Agar Mendes, Laurinda Castro, Lisneti |
description |
Along with the increasing growth of the elderly population, the establishment of Senior Citizens Universities (SCUs) came to provide the elderly new educational opportunities. In this article, considering, as methodological framework, a case study, of qualitative nature, we proceed to the analysis of three videos, inserted in blogs of SCUs, using WebQDA software. We tried to understand the relevance that pedagogical and cultural activities, provided by the SCUs, have in life quality improvement, according to their students’ opinion. From the results obtained, we highlight better quality of life, new technologies’ apprenticeship and the feeling of well-being. On what concerns to conviviality and interaction, both are connect with the elderly’s well-being. On what concerns to quality of life, it prevailed keeping active and leisure activities. Therefore, we concluded that, according to the results analyzed in this study, the activities developed in SCUs promote the improvement of quality of life for elders. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.586 oai:proa.ua.pt:article/586 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.586 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/586 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/586 https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i1.586 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/586/481 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 7 No 1 (2017); 113-125 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 Núm. 1 (2017); 113-125 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 No 1 (2017); 113-125 Internet Latent Corpus Journal; vol. 7 n.º 1 (2017); 113-125 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130003848298496 |