Determinantes das estratégias de actuação organizacional
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1994 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i3.701 |
Resumo: | Determinants of organizational members’ behaviors options have been analysed in a field study. Five behavioral options have been investigated: exit, voice, loyalty, neglect and internal exit. A hundred and seventeen graduates working in a service organization have participated in this study. Data analysis was conducted according to a model that includes five independent variables: affective reactions, labour market perception, options’ effectiveness and costs, social comparison, and professional identity. The explained variance of the behavioral options ranges from 21% to 41%. The discussion points out to the relevance of the social comparison and the professional identity, in addition to precedent models, to the study of the behavioral options. |
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Determinantes das estratégias de actuação organizacional-Determinants of organizational members’ behaviors options have been analysed in a field study. Five behavioral options have been investigated: exit, voice, loyalty, neglect and internal exit. A hundred and seventeen graduates working in a service organization have participated in this study. Data analysis was conducted according to a model that includes five independent variables: affective reactions, labour market perception, options’ effectiveness and costs, social comparison, and professional identity. The explained variance of the behavioral options ranges from 21% to 41%. The discussion points out to the relevance of the social comparison and the professional identity, in addition to precedent models, to the study of the behavioral options.Analisam-se os determinantes das estratégias comportamentais dos actores organizacionais. Consideram-se cinco estratégias comportamentais: saída externa, voz, lealdade, negligência e saída interna. Construiu-se um modelo de análise que integra os seguintes tipos de variáveis independentes: respostas afectivas, percepção do mercado de trabalho, eficácia e custos das respostas, comparação social e identidade profissional. Realizou-se um estudo empírico, através de questionário, no qual participaram 117 quadros superiores duma organização. Os resultados mostram que o modelo tem um poder heurístico assinalável: a variância explicada de cada uma das estratégias comportamentais referidas é, respectivamente, de 39%, 21%, 23%, 39% e 41%. Discute-se o alcance das inovações introduzidas face a modelos precedentes.Associação Portuguesa de Psicologia1994-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i3.701https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i3.701PSICOLOGIA; Vol. 9 No. 3 (1994); 315-325PSICOLOGIA; Vol. 9 N.º 3 (1994); 315-3252183-24710874-2049reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/701https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/701/423Caetano, AntónioVala, Jorgeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T12:50:58Zoai:oai.appsicologia.org:article/701Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:10:26.206623Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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