In the Backlight: Augustus on Plutarch

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Ana Paula
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/agora.v0i23.24424
Resumo: A true synthesis of the richest classical tradition, positioned between Greek essence and Roman naturalness, Plutarch's work will always display a structural tendency to reconcile two changeable worlds. Although cited in the Lamprias's Catalog, the Αὐγούστου Βίος has not survived, and readers only know an indirect portrait of Augustus, in the shade of other historical figures, such as his predecessor Iulius Caesar, his opponent Antony, or his emulous Alexander. From this fuzzy portrait, it is nevertheless possible to capture the emperor's image and discern the influence he could exert on the conscience of a colonized.
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spelling In the Backlight: Augustus on PlutarchÀ contraluz: Augusto em PlutarcoA true synthesis of the richest classical tradition, positioned between Greek essence and Roman naturalness, Plutarch's work will always display a structural tendency to reconcile two changeable worlds. Although cited in the Lamprias's Catalog, the Αὐγούστου Βίος has not survived, and readers only know an indirect portrait of Augustus, in the shade of other historical figures, such as his predecessor Iulius Caesar, his opponent Antony, or his emulous Alexander. From this fuzzy portrait, it is nevertheless possible to capture the emperor's image and discern the influence he could exert on the conscience of a colonized.Verdadera síntesis de la más rica tradición de la Antigüedad, la obra de Plu-tarco, bajo el signo de la bipolaridad, entre la esencia griega y la naturalidad romana, siempre mostrará una tendencia estructural al contraste y una apuesta por la reconciliación de dos mundos cambiantes. Aunque el Catálogo de Lamprias cita un Αὐγούστου Βίος, la obra no ha sobrevivido, y los lectores solo tienen acceso a un retrato indirecto de Au-gusto, a la sombra de otros personajes históricos, como el antecesor Julio César, el adversario Antonio o el émulo Alejandro. Sin embargo, es posible, a partir de este retrato difuso, sorprender una imagen del emperador y de la enigmática influencia que podría ejercer sobre la conciencia de un colonizado.Véritable synthèse de la plus riche tradition de l'Antiquité, l'œuvre de Plutarque, sous le signe de la bipolarité, entre l'essence grecque et la naturalité romaine, montrera toujours une tendance structurelle au contraste et un engagement à la réconciliation de deux mondes changeants. Bien que le Catalogue de Lamprias cite un Αὐγούστου Βίος, l'œuvre n'a pas survécu et les lecteurs n'ont accès qu'à un portrait indirect d'Auguste, à l'ombre d'autres personnages historiques, comme le prédécesseur Jules César, l'adversaire Antoine ou l'émule Alexandre. Il est cependant possible, à partir de ce portrait diffus, de percevoir une image de l'empereur et de l'influence qu'il pourrait exercer sur la conscience d'un colonisé.Autêntica síntese da mais rica tradição clássica, entre a essência grega e a naturalidade romana, a obra de Plutarco mostrará sempre a tendência estrutural para a conciliação de dois mundos mutáveis. Embora citado no Catálogo de Lamprias, a Αὐγούστου Βίος não sobreviveu e os leitores só têm acesso a um retrato indirecto de Augusto, à sombra de outras figuras históricas, como o predecessor Júlio César, o adversário António ou o émulo Alexandre. A partir desse retrato difuso é contudo possível captar uma imagem do imperador e da influência que ele poderia exercer na consciência de um colonizado.Universidade de Aveiro2021-04-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/agora.v0i23.24424https://doi.org/10.34624/agora.v0i23.24424Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 23 (2021): Ágora. Estudos Clássicos em Debate; 147-167Ágora. Estudos Clássicos em Debate; Núm. 23 (2021): Ágora. Estudos Clássicos em Debate; 147-167Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 23 (2021): Ágora. Estudos Clássicos em Debate; 147-167Ágora. Estudos Clássicos em Debate; n.º 23 (2021): Ágora. Estudos Clássicos em Debate; 147-1672183-43340874-5498reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/24424https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/24424/17593Direitos de Autor (c) 2021 Ágora. Estudos Clássicos em Debatehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Ana Paula2024-02-15T19:26:19Zoai:proa.ua.pt:article/24424Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:03:31.656401Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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