A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcelos, Daniela Filipa Almeida Baptista Borges
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.22/19568
Resumo: Introduction: Although it causes fear, insecurity, and stress, public speaking strengthens the per-sonal field and, above all, the professional field. In view of this, public speaking courses received a large response because they provide strategies and tools that together improve oral skills. Howev-er, there is a tendency towards virtual reality (VR), whose devices promptly reduce nervousness and anxiety. Objectives: The dissertation focused on the elaboration of training programs that, accompanied by virtual reality, would develop the public speaking ability. In parallel, it was intended to have a peda-gogical view at the usefulness of VR in the improvement of communicative skills. Methods: Initially, scoping reviews were carried out, which simultaneously explored the character-istics and impacts of training on public speaking practices. The first focused on the observation of usual courses and, in turn, the second focused on courses with virtual reality. Furthermore, an ex-ploratory investigation proved itself advantageous for the analysis of software in the area. Results/Conclusions: The scoping reviews attested to the importance of training programs in im-proving oratory, however, the use of virtual reality in education and training reflects a new proce-dure, needing investigation. Regarding the exploratory research, nine applications were found that, in general, facilitate the progress of users.
id RCAP_44c8741ea30e5a3c7f0e2efd56f81f73
oai_identifier_str oai:recipp.ipp.pt:10400.22/19568
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formaçãoFalar em públicoProgramas de formaçãoRealidade virtualPublic speakingTraining programsVirtual realityGestãoIntroduction: Although it causes fear, insecurity, and stress, public speaking strengthens the per-sonal field and, above all, the professional field. In view of this, public speaking courses received a large response because they provide strategies and tools that together improve oral skills. Howev-er, there is a tendency towards virtual reality (VR), whose devices promptly reduce nervousness and anxiety. Objectives: The dissertation focused on the elaboration of training programs that, accompanied by virtual reality, would develop the public speaking ability. In parallel, it was intended to have a peda-gogical view at the usefulness of VR in the improvement of communicative skills. Methods: Initially, scoping reviews were carried out, which simultaneously explored the character-istics and impacts of training on public speaking practices. The first focused on the observation of usual courses and, in turn, the second focused on courses with virtual reality. Furthermore, an ex-ploratory investigation proved itself advantageous for the analysis of software in the area. Results/Conclusions: The scoping reviews attested to the importance of training programs in im-proving oratory, however, the use of virtual reality in education and training reflects a new proce-dure, needing investigation. Regarding the exploratory research, nine applications were found that, in general, facilitate the progress of users.Introdução: Mesmo que provoque medo, insegurança e stress, falar em público reforça o campo pessoal e, sobretudo, o campo profissional. Diante disso, os cursos de falar em público receberam uma grande adesão, por motivo de dispensarem estratégias e ferramentas que, juntas, melhoram as competências orais. Todavia, há uma queda para a realidade virtual (RV), cujos dispositivos ate-nuam, logo, o nervosismo e a ansiedade. Objetivos: A dissertação concentrou-se na elaboração de programas formativos que, acompanha-dos por realidade virtual, desenvolvessem a capacidade de falar em público. Tencionou-se, parale-lamente, um olhar pedagógico quanto à serventia da RV no aprimoramento dos dotes comunicati-vos. Métodos: Empreenderam-se, de início, scoping reviews, que exploraram, de maneira simultânea, as características e os impactos das formações nas práticas de falar em público. A primeira incidiu na observação de cursos usuais e, por sua vez, a segunda debruçou-se nos cursos com realidade virtual. De mais a mais, uma pesquisa exploratória revelou-se vantajosa para a análise dos softwa-re na área. Resultados/Conclusões: As scoping reviews atestaram a importância dos programas formativos no apuramento da oratória, contudo, o uso de realidade virtual na educação e na formação traduz um procedimento novo, precisando de investigação. No que diz respeito à pesquisa exploratória, localizaram-se nove aplicações que, de modo geral, facilitam o progresso dos utilizadores.Marques, António José Pereira da SilvaGomes, Paulo Sérgio Machado VelosoRepositório Científico do Instituto Politécnico do PortoVasconcelos, Daniela Filipa Almeida Baptista Borges2022-01-20T09:12:50Z2021-11-292021-11-29T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.22/19568TID:202888460porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-03-13T13:14:10Zoai:recipp.ipp.pt:10400.22/19568Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:39:37.846954Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação
title A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação
spellingShingle A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação
Vasconcelos, Daniela Filipa Almeida Baptista Borges
Falar em público
Programas de formação
Realidade virtual
Public speaking
Training programs
Virtual reality
Gestão
title_short A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação
title_full A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação
title_fullStr A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação
title_full_unstemmed A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação
title_sort A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação
author Vasconcelos, Daniela Filipa Almeida Baptista Borges
author_facet Vasconcelos, Daniela Filipa Almeida Baptista Borges
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Marques, António José Pereira da Silva
Gomes, Paulo Sérgio Machado Veloso
Repositório Científico do Instituto Politécnico do Porto
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasconcelos, Daniela Filipa Almeida Baptista Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Falar em público
Programas de formação
Realidade virtual
Public speaking
Training programs
Virtual reality
Gestão
topic Falar em público
Programas de formação
Realidade virtual
Public speaking
Training programs
Virtual reality
Gestão
description Introduction: Although it causes fear, insecurity, and stress, public speaking strengthens the per-sonal field and, above all, the professional field. In view of this, public speaking courses received a large response because they provide strategies and tools that together improve oral skills. Howev-er, there is a tendency towards virtual reality (VR), whose devices promptly reduce nervousness and anxiety. Objectives: The dissertation focused on the elaboration of training programs that, accompanied by virtual reality, would develop the public speaking ability. In parallel, it was intended to have a peda-gogical view at the usefulness of VR in the improvement of communicative skills. Methods: Initially, scoping reviews were carried out, which simultaneously explored the character-istics and impacts of training on public speaking practices. The first focused on the observation of usual courses and, in turn, the second focused on courses with virtual reality. Furthermore, an ex-ploratory investigation proved itself advantageous for the analysis of software in the area. Results/Conclusions: The scoping reviews attested to the importance of training programs in im-proving oratory, however, the use of virtual reality in education and training reflects a new proce-dure, needing investigation. Regarding the exploratory research, nine applications were found that, in general, facilitate the progress of users.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-29
2021-11-29T00:00:00Z
2022-01-20T09:12:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.22/19568
TID:202888460
url http://hdl.handle.net/10400.22/19568
identifier_str_mv TID:202888460
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131484731211776