A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.22/19568 |
Resumo: | Introduction: Although it causes fear, insecurity, and stress, public speaking strengthens the per-sonal field and, above all, the professional field. In view of this, public speaking courses received a large response because they provide strategies and tools that together improve oral skills. Howev-er, there is a tendency towards virtual reality (VR), whose devices promptly reduce nervousness and anxiety. Objectives: The dissertation focused on the elaboration of training programs that, accompanied by virtual reality, would develop the public speaking ability. In parallel, it was intended to have a peda-gogical view at the usefulness of VR in the improvement of communicative skills. Methods: Initially, scoping reviews were carried out, which simultaneously explored the character-istics and impacts of training on public speaking practices. The first focused on the observation of usual courses and, in turn, the second focused on courses with virtual reality. Furthermore, an ex-ploratory investigation proved itself advantageous for the analysis of software in the area. Results/Conclusions: The scoping reviews attested to the importance of training programs in im-proving oratory, however, the use of virtual reality in education and training reflects a new proce-dure, needing investigation. Regarding the exploratory research, nine applications were found that, in general, facilitate the progress of users. |
id |
RCAP_44c8741ea30e5a3c7f0e2efd56f81f73 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:recipp.ipp.pt:10400.22/19568 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formaçãoFalar em públicoProgramas de formaçãoRealidade virtualPublic speakingTraining programsVirtual realityGestãoIntroduction: Although it causes fear, insecurity, and stress, public speaking strengthens the per-sonal field and, above all, the professional field. In view of this, public speaking courses received a large response because they provide strategies and tools that together improve oral skills. Howev-er, there is a tendency towards virtual reality (VR), whose devices promptly reduce nervousness and anxiety. Objectives: The dissertation focused on the elaboration of training programs that, accompanied by virtual reality, would develop the public speaking ability. In parallel, it was intended to have a peda-gogical view at the usefulness of VR in the improvement of communicative skills. Methods: Initially, scoping reviews were carried out, which simultaneously explored the character-istics and impacts of training on public speaking practices. The first focused on the observation of usual courses and, in turn, the second focused on courses with virtual reality. Furthermore, an ex-ploratory investigation proved itself advantageous for the analysis of software in the area. Results/Conclusions: The scoping reviews attested to the importance of training programs in im-proving oratory, however, the use of virtual reality in education and training reflects a new proce-dure, needing investigation. Regarding the exploratory research, nine applications were found that, in general, facilitate the progress of users.Introdução: Mesmo que provoque medo, insegurança e stress, falar em público reforça o campo pessoal e, sobretudo, o campo profissional. Diante disso, os cursos de falar em público receberam uma grande adesão, por motivo de dispensarem estratégias e ferramentas que, juntas, melhoram as competências orais. Todavia, há uma queda para a realidade virtual (RV), cujos dispositivos ate-nuam, logo, o nervosismo e a ansiedade. Objetivos: A dissertação concentrou-se na elaboração de programas formativos que, acompanha-dos por realidade virtual, desenvolvessem a capacidade de falar em público. Tencionou-se, parale-lamente, um olhar pedagógico quanto à serventia da RV no aprimoramento dos dotes comunicati-vos. Métodos: Empreenderam-se, de início, scoping reviews, que exploraram, de maneira simultânea, as características e os impactos das formações nas práticas de falar em público. A primeira incidiu na observação de cursos usuais e, por sua vez, a segunda debruçou-se nos cursos com realidade virtual. De mais a mais, uma pesquisa exploratória revelou-se vantajosa para a análise dos softwa-re na área. Resultados/Conclusões: As scoping reviews atestaram a importância dos programas formativos no apuramento da oratória, contudo, o uso de realidade virtual na educação e na formação traduz um procedimento novo, precisando de investigação. No que diz respeito à pesquisa exploratória, localizaram-se nove aplicações que, de modo geral, facilitam o progresso dos utilizadores.Marques, António José Pereira da SilvaGomes, Paulo Sérgio Machado VelosoRepositório Científico do Instituto Politécnico do PortoVasconcelos, Daniela Filipa Almeida Baptista Borges2022-01-20T09:12:50Z2021-11-292021-11-29T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.22/19568TID:202888460porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-03-13T13:14:10Zoai:recipp.ipp.pt:10400.22/19568Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:39:37.846954Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação |
title |
A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação |
spellingShingle |
A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação Vasconcelos, Daniela Filipa Almeida Baptista Borges Falar em público Programas de formação Realidade virtual Public speaking Training programs Virtual reality Gestão |
title_short |
A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação |
title_full |
A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação |
title_fullStr |
A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação |
title_full_unstemmed |
A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação |
title_sort |
A realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formação |
author |
Vasconcelos, Daniela Filipa Almeida Baptista Borges |
author_facet |
Vasconcelos, Daniela Filipa Almeida Baptista Borges |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Marques, António José Pereira da Silva Gomes, Paulo Sérgio Machado Veloso Repositório Científico do Instituto Politécnico do Porto |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vasconcelos, Daniela Filipa Almeida Baptista Borges |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Falar em público Programas de formação Realidade virtual Public speaking Training programs Virtual reality Gestão |
topic |
Falar em público Programas de formação Realidade virtual Public speaking Training programs Virtual reality Gestão |
description |
Introduction: Although it causes fear, insecurity, and stress, public speaking strengthens the per-sonal field and, above all, the professional field. In view of this, public speaking courses received a large response because they provide strategies and tools that together improve oral skills. Howev-er, there is a tendency towards virtual reality (VR), whose devices promptly reduce nervousness and anxiety. Objectives: The dissertation focused on the elaboration of training programs that, accompanied by virtual reality, would develop the public speaking ability. In parallel, it was intended to have a peda-gogical view at the usefulness of VR in the improvement of communicative skills. Methods: Initially, scoping reviews were carried out, which simultaneously explored the character-istics and impacts of training on public speaking practices. The first focused on the observation of usual courses and, in turn, the second focused on courses with virtual reality. Furthermore, an ex-ploratory investigation proved itself advantageous for the analysis of software in the area. Results/Conclusions: The scoping reviews attested to the importance of training programs in im-proving oratory, however, the use of virtual reality in education and training reflects a new proce-dure, needing investigation. Regarding the exploratory research, nine applications were found that, in general, facilitate the progress of users. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-29 2021-11-29T00:00:00Z 2022-01-20T09:12:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.22/19568 TID:202888460 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.22/19568 |
identifier_str_mv |
TID:202888460 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131484731211776 |